קבוצה בזיג זג: ביקשנו השבוע לשמוע מגורם בכיר בבית"ר על קצה קטן של אופטימיות. גם לנו נמאס לכתוב על העובדה שבית"ר הולכת ודועכת מיום ליום, שאין שחקנים, ששום דבר לא זז, שרגע לפני יציאה למחנה אימונים אין כאן בלם, אין כמעט קישור, אין מגן ימני ראוי, אין חלוצים, וגם מה שיש הצליח בדרך נס והתערבות שמיימית להישאר עם בית"ר בליגה בעונה החולפת. "אל תעבוד קשה ואל תבזבז נייר ודיו", אמר לי אותו גורם. "תכתוב שהמצב חרא. וזה עוד בעדינות. הדבר היחיד שמשתדרג במועדון הזה הוא היכולת הפנומנלית לספר לכולם סיפורים שהכל בסדר ולהתעסק במשחק הצ'מפיונס ליג שלנו, סליחה, משחק הראווה, מול ברצלונה".
4 צפייה בגלריה
שחקני בית"ר. גם אם הם יסתובבו, ספק אם תזהו את רובם
שחקני בית"ר. גם אם הם יסתובבו, ספק אם תזהו את רובם
שחקני בית"ר. גם אם הם יסתובבו, ספק אם תזהו את רובם
(צילום: מחלקת המדיה של בית"ר ירושלים)
הדופק בבית וגן נע כרגע בין שלוש אסכולות. זו שקראתם למעלה, של דיכאון טוטאלי, חשש אמיתי מהרגע שבו יתחילו משחקי גביע הטוטו, ואז בית"ר, שקיץ שלם רדומה ומשותקת באדיבותו של בעל הבית, תיחשף במלוא ערוותה ועליבותה.
האסכולה השניה, מספרת על שינוי בגישה של בעל הבית. אם בתחילת הקיץ הוא היה להוט לסגור את הכיס ואחריו המבול, הרי שבשבוע האחרון ישנה אצלו תזוזה חיובית. הוא העלה את רף הסכומים לרכש זר ל־300 אלף יורו ברוטו לשחקן (לא מעט) ובית"ר כבר פנתה ללא מעט שחקנים ביניהם בלם וקשר כנף. כרגע לפחות, שני השחקנים בודקים אופציות בליגות בכירות באירופה. אחרים נפלו משום שהם חזרו בהם מהדרישה המקורית וביקשו אחרי שבית"ר הסכימה לדרישות השכר שלהם יותר כסף ויש כמובן את אלה שמנפנפים במבצע 'שומר החומות' ומודיעים על ישראל 'מוכת הטילים' לא מוכנים לשמוע.
4 צפייה בגלריה
קומאן. סדר שיהיה פה
קומאן. סדר שיהיה פה
קומאן. סדר שיהיה פה
(צילום: מחלקת המדיה של בית"ר ירושלים)
וישנה גם האסכולה האסכולה השלישית. זו שמקבלת כנראה דף מסרים מדויק מחוגג, מנסה לספר לנו סיפור שכל קשר בינו לבין המציאות מקרי בהחלט. "תפסיקו להראות שהכל שחור", הם אומרים לנו. "יש כאן הרבה דברים טובים, צאו מהפאניקה". ביקשנו, כאנשים רציניים, שימנו בפנינו כמה נקודות אור שייתנו סימוכין לאופטימיות הזאת, שמזכירה כל מיני מקרים פסיכולוגיים שהם מנגנון הכחשה קלאסי. אז שיטוט קצר באתר הרשמי של בית"ר יספר לכם ש"יאנקוביץ׳ התקבל בחמימות גדולה, נראה בכושר מצוין והשתלב מיידית באימון". בנוסף סיפרו לנו ש"סנטיאגו אוקמפוס נראה פנטסטי" (הוא נראה פנטסטי גם לפני השערים העצמיים והטעויות המביכות בעונה שעברה). מנסים גם למכור לנו שיש כאן בסיס טוב וחדר הלבשה בריא. קצת מוזר בהתחשב בעובדה שחדר ההלבשה של בית"ר בעונה שעברה היה רווי סכסוכים (ורוב הסגל נשאר, כן?), וש"בסוף תהיה פה קבוצה סבירה". ונתון מוזר נוסף הוא שאנחנו בשליש הראשון של יולי ונחת כאן רק שחקן רכש ישראלי אחד, שבעונה שעברה נשר עם הקבוצה שלו לליגה הלאומית.
חוגג אינו מסוגל להבין שכדי שהיציעים יהיו איתו הוא צריך לכנס (כבר אתמול) מסיבת עיתונאים וכמו גבר להישיר מבט ולומר שאנחנו בימים קשים ובתקופת צנע. שהמועדון, כחלק ממחזור החיים שלו, יצטרך לעבור איכשהו את העונה הבאה ולקוות לעתיד טוב יותר. האוהדים השרופים ביותר של בית"ר, ויש לא מעט כאלה, איבדו עניין כי הם לא יכולים לחיות עם הפער הזה שבין מפגש עם ברצלונה בעוד שלושה שבועות בטדי מצד אחד לחוסר יכולת של הבעלים לחתום על חוזה עם אבי ריקן או אפילו דור אלו מצד שני.
אם חוגג שואל את עצמו לגבי מדד הפופולריות שלו ביציעים, אז ביום רביעי בבוקר, אנשי בית"ר גילו דגל שנתלה במתחם האימונים בבית וגן עם הכיתוב: "הרסת כל חלקה טובה בבית"ר. חוגג לך".
4 צפייה בגלריה
השלט נגד חוגג
השלט נגד חוגג
השלט נגד חוגג
(צילום: פרטי)
אוהדי כדורגל ככלל הם עם בוגדני, אבל אוהדי בית"ר יודעים מתי הם צריכים לחבק בחום את הקבוצה שלהם. חוגג אינו יודע את מורשת הקרב של המועדון הזה, אז נספר לו שהיו ימים לא מזמן שאלפים עמדו ומחאו כפיים לשחקנים אחרי הפסדים ושרו להם כי ראו מאמץ, השקעה ורצון לצד איכות מזעזעת. אם יש משהו שאסור לעשות מול אוהדי בית"ר זה לספר להם סיפורים. חוגג יגלה את זה כשבית"ר תוציא למכירה בקרוב את המינויים לעונה הבאה. ואז, כשיצטרך לתת להם סיבה לרכוש כרטיס עונתי, הוא יהיה בבעיה. עמית כהן לא יגרום לאף אוהד (גם ככה אוהדי בית"ר הם צרכנים בעייתיים) לתת את מספר כרטיס האשראי שלו. גם לא תביעות אובססיביות נגד אוהדים ברשת. גם לא התמונה של איינבינדר וורד במדי הפועל תל אביב. חוגג היה צריך להיות השבוע 24 שעות ביממה בבית וגן. כשהוא יושב במרכז, כשמצדדיו אלי אוחנה, מוני ברוש וחיים נבון, על השולחן היתה אמורה להיות תוכנית עבודה שתנחית כאן רכש. הם היו צריכים לנפק לו את השמות והמספרים, הוא היה אמור לתת אור ירוק ואחרי כל פנייה לשחקן לסמן במארקר עוד רכש לסגל. אז נכון, הוא נתן לאוחנה את האו.קיי לתת הצעות, אפילו (במונחים של הקיץ הזה) גילה נדיבות. אבל במקביל, בית"ר פספסה כל שחקן רכש ישראלי אפשרי, מחלקת הנוער תלויה על בלימה ובבית וגן שוברים את הראש מאיפה לארגן לה תקציב.
חוגג היה השבוע בברצלונה כדי לסגור את הקצוות האחרונים לקיום משחק הראווה. בזמן שבענקית הקטאלונית הופכים עולמות כדי לפנות תקציב להארכת החוזה של ליאו מסי, מועדון הכדורגל של בית"ר מסתכל לצדדים ובונה על כך שמתיאוסיניו, האסלביינק ואוקמפוס יובילו אותנו למאבקים של חיים ומוות (ספורטיביים) מול נוף הגליל והפועל ירושלים.

על המדף

בבית"ר יעשו כל מאמץ כדי למכור את ירדן שועה, מה שיכניס עוד קצת כסף לקופה. על פניו, במציאות שבה יש תחליפים הולמים שועה הוא לא כזו אבידה גדולה, בטח כשהוא גוזל אינספור אנרגיות מכל המערכת כדי להישאר על המסלול, והעונה שעברה והמסע הבלתי נגמר שעברו איתו צמד המאמנים דראפיץ' וברדה הם ההוכחה לכך. אלא ששועה נותר כרגע המוציא לפועל היחיד בבית"ר (שבעה שערים בעונה שעברה) וקשה לראות מי בקבוצה הזו יספק מספרים. בהנחה ששועה יימכר (וגם זה, אם וכאשר, יקרה רק בעוד שבועות ספורים בסמוך לפתיחת הליגה) לבית"ר יהיה קשה מאוד למצוא לו תחליף.
טיימינג, אתם יודעים, הוא הדבר החשוב ביותר בעונת המלפפונים. אם בית"ר כבר היתה מוכרת את שועה ומשתמשת בכסף לחיזוק ישראלי מסיבי (שניים-שלושה שחקנים) היה מדובר כאן בשדרוג. אם שועה ילך עכשיו זו תהיה עוד מכה מקצועית שיהיה קשה לצאת ממנה. אפרופו טיימינג: לבית"ר היו כמה הזדמנויות להנחית שחקנים שיכלו לשנות את פני הקבוצה, אבי ריקן למשל או איתן טיבי, אבל התמהמהות ושיקולי תקציב השאירו אותנו בידיים ריקות, כשאפילו הסכום הנאה ששולם על עלי מוחמד (1.2 מיליון יורו) לא נוצל עד לרגע זה לטובת רכש.
אם או בלי שועה, בית"ר בכל מקרה מנסה לצרף חלוץ זר, כשהספרדי חפטה בטאנקור בן ה־27, ששיחק בחצי העונה האחרונה בוולנטאר הרומנית והבקיע במדיה שמונה שערים, הוא אחד המועמדים.
4 צפייה בגלריה
שחקני בית"ר
שחקני בית"ר
שחקני בית"ר
(צילום: מחלקת המדיה של בית"ר ירושלים)

לפחות יש מאמן

עד כה, עושה רושם (בשיא הרצינות) שנקודת האור הכי בולטת בבית"ר היא המאמן ארווין קומאן. קשה עדיין לקבוע איך קומאן יתפקד כמנהל משחקים, איזו שיטת משחק יבחר (טרם תורגלה כזו) וכיצד יגיב לרגעי משבר שיגיעו.
השאלה המרכזית בנוגע להולנדי החביב היא אם הוא יצליח למקסם את מה שיוציא מהסגל המוגבל שלו. כרגע לפחות בבית"ר מספרים על קצב רצחני באימונים ואובססיה מוחלטת למשמעת. זה בא לידי ביטוי למשל אפילו בדרישה של קומאן לעשות ספרינט במספר שניות מוקצב. השבוע למשל קומאן ביקש שאת אחד הספרינטים השחקנים יבצעו בתשע שניות. אלה שעשו זאת בזמן ארוך יותר מהנקוב ננזפו. אלה שעשו את הספרינט בפחות חטפו גם הם על הראש. "אני ארגיל אתכם לבצע הוראות בדיוק כפי שאתם נדרשים. בשום אופן לא להוריד את הרף אבל גם לא להגדיל ראש", הסביר לשחקנים. "כל העונה הזו תיראה על פי היכולת שלכם להפנים המילה 'דיספלן' - משמעת. לא סתם יש הוראות ברורות. ברגע שבו תתחילו לתת פרשנות להוראות אנחנו נפסיק להיות קבוצת כדורגל ונהיה חבורה של בודדים שאין ביניהם קשר". קומאן מקפיד להיות על כר הדשא לפני תחילת האימון ויורד ממנו אחרון. הוא צופה מהצד בתרגילי הכושר וגם בשעשועי הכדור בין השחקנים. השבוע הוא גם יזם תחרות פנדלים בין שתי קבוצות, לא מחזה שתראו ממאמן ישראלי. יש לו מטרה אחת ברורה לפני שיוצאים למחנה האימונים והיא שבית"ר תחפה על המגבלות המקצועיות שלה ברמת האיכות בכך שתהפוך ליחידה אחת. זה לא אמור להיות יפה במיוחד לעין אבל עשוי לשפר במשהו את הבינוניות של הסגל. זו גם הסיבה שהוא שם דגש מיוחד על תנועה ללא כדור וכל הזמן מסביר לשחקנים: "אל תפחדו מהכדור, תמיד תגיעו ותהיו בתנועה. זה שהכדור לא ברגליים שלכם מצריך אתכם לרוץ עוד על מנת להיות חלק מההגנה או ההתקפה".
קומאן ביקש השבוע שאת אחד הספרינטים השחקנים יבצעו בתשע שניות. אלה שעשו זאת בזמן ארוך יותר ננזפו. אלה שעשו אותו בפחות חטפו גם הם על הראש. "אני ארגיל אתכם לבצע הוראות בדיוק כפי שאתם נדרשים" הסביר המאמן
קומאן מאוד תקיף עם שחקניו במהלך האימונים ושומר על דיסטנס מסוים, אבל דווקא מול הבוסים שלו הוא חביב במיוחד. עוד לא הגענו לשלב שהוא דופק על השולחן ודורש שחקנים. רחוק מזה. אבל דומה שככל שיעבור הזמן הוא עשוי לאבד את הסבלנות מכך שעמדות מפתח בסגל שלו לא מאוישות. בבית וגן מסבירים את הסבלנות של קומאן בעובדה שכבר בשיחה הראשונה שלו עם אלי אוחנה, המנהל המקצועי/יו"ר הבהיר לו את המציאות כהווייתה. הוא סיפר לו במדויק על המצוקות ועל סדר העדיפויות התקציבי. קומאן שומע כמעט מכל מי שהוא פוגש ביומיום שהוא חייב להיות יותר אסטרטיבי מול ההנהלה. הוא מתייחס לעצות האלה בביטול. עד שלא ייקלע לסיטואציה שבה אומרים לו משהו אחד ועושים משהו אחר (ואנחנו ממש לא שם) הוא נותן לבוסים שלו את הקרדיט שהם יצליחו לספק לו לפחות חלק ממה שהוא צריך. מאמן ישראלי למשל היה כבר עולה על בריקדות ומכין בנק של תירוצים שיהיו לו כאליבי לכישלון עתידי. קומאן כאסטרטגיה מעדיף לייצר קבוצה עם שבלונה מסודרת ורק אז לראות איך הוא משפץ ומשדרג אותה.

ההתאחדות הפלסטינית נגד בית"ר

ביום שני שיגרה התאחדות הכדורגל הפלסטינית מכתב לברצלונה שבו היא דורשת לבטל את משחק הראווה בטדי מול בית"ר ב־4 באוגוסט.
ראשי ההתאחדות הפלסטינית כתבו לקטאלונים: "אנחנו מצטערים על החלטת ברצלונה לערוך משחק ידידות נגד בית"ר הישראלית מהעיר הכבושה ירושלים ב־4 באוגוסט. אנחנו מבקשים מהמועדון לשקול זאת מחדש. למרות שאנחנו מכבדים את הזכות של כל קבוצה לערוך משחק ידידות עם כל קבוצה, המשחק ייערך במקום כבוש שבו זכויותינו מופרות, מכיוון שמזרח ירושלים לא נמצאת בתחום השיפוט של ההתאחדות לכדורגל בישראל.
"ב־2013 ברצלונה הגיעה לישראל עם מסר של שלום. היום המסר הזה נראה מטושטש עבור מיליוני פלסטינים, ערבים ותומכים בינלאומיים במאבק נגד הגזענות. בית"ר ירושלים זה מועדון שמעולם לא שיחק במדיו מוסלמי או ערבי. הצ'צ'נים שהגיעו אליו בעבר ספגו השפלות ועלבונות מהאוהדים ונאלצו לעזוב. לבית"ר יש קבוצת אוהדים בשם ‘לה פמיליה' שקשורה ישירות למעשי ונדליזם שונים, טרור ואלימות נגד פלסטינים. שירי העידוד שלהם כוללים סיסמאות גזעניות, עלבונות דתיים וקריאות לשרוף כפרים ערביים ולהרוג ערבים. אם המשחק הזה ישוחק בירושלים זו תהיה אכזבה עבור מיליוני פלסטינים וערבים. קיבלנו מאות תלונות מצד מועדונים ואוהדים בעניין הזה, שביקשו שנפנה לברצלונה. יהיה להם קשה לראות מועדון שמפרסם את ערכי השלום משחק בירושלים הכבושה, שהאוכלוסייה שלה גורשה בכוח על ידי ישראל. עבור האנשים האלה בארסה תשחק על קברי אבותיהם".
בבית"ר לא כל כך יודעים להתמודד ולהגיב לדברים האלה. הם פשוט מחכים שביום-יומיים הקרובים ייחתם החוזה בין המועדון לברצלונה כדי להפוך את קיום המשחק לעובדה מוגמרת. כרגע לפחות לא קיבלו במועדון מסר שלפיו ברצלונה מתכוונת לבטל את המשחק, אבל אף אחד לא יתפלא אם זה יקרה.

במחנה

בית"ר תצא ביום חמישי הבא 15 בחודש לאוסטריה, ותשהה במתקן אימונים אשר נמצא בעיר Bad Radkersburg. המקום שימש בעבר את ריאל מדריד, ארסנל, רומא וקבוצות נוספות ועונה על הדרישות של הצוות המקצועי של המועדון.
במהלך המחנה יקיימו הצהובים־שחורים שלושה משחקי אימון, נגד שתי יריבות מהונגריה ואחת מקפריסין. המחנה יינעל ב־23 ביולי, אז תחזור הקבוצה לישראל. בית"ר תפגוש ב־17 ביולי, יום שבת, את פאקסי (מהליגה הראשונה בהונגריה) למשחק הראשון של העונה.
ב־19 ביולי, יום שני, נפגוש את ספרטקוס (מהליגה השנייה בהונגריה). ב־22 ביולי, יום חמישי, נשחק מול א.א.ק לרנקה.
אוהדים רבים של בית"ר שהם שומרי מסורת זעמו השבוע על כך שבית"ר תנהל ב־17 ביולי, מוצאי שבת, ערב תשעה באב, משחק מול פאקסי ההונגרית. "העובדה שמשחקים משחק בערב תשעה באב פוגעת לנו ברגש כאוהדים שומרי מסורת", אומר האוהד יוסי מנצור. "אפשר היה לעשות את זה לפני או אחרי המועד הזה. אנחנו מבקשים מחוגג שידחה או יקדים את המשחק מול פאקסי, מה גם ששחקנים אמורים לצום באותו ערב. כאדם שומר מסורת אנחנו מבקשים מחוגג שישעה לבקשתנו. בית"ר נפגעה בעבר למרות שמדובר בהבדל גדול מערב גאלה שעשו כאן ב־2001 בתשעת הימים. לא חסרות לנו צרות גם ככה עם הקבוצה הזו".
מבית"ר מסרו בתגובה: "המשחק יחל ב־17:00, לפחות שלוש שעות לפני תחילת הצום. מובן שנתחשב בשחקנים שיבקשו לצום".