משה חוגג דפק כנראה השבוע את המסמר הארוך ביותר בארון הקבורה של מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים. השפן התורן והחולה ששלף האיש והביטקוין מהכובע (אחרי סאגת בן חליפה, ערב המינויים בארנה, ההזמנה של ברצלונה לישראל וכו') הוא שילוב ידיים עם עמותת אוהדי בית"ר. על פניו ולכאורה מהלך מבורך שמחזיר את בית"ר לאוהדים. בפועל, מהלך שימשיך לשתק את בית"ר עוד שבועות ארוכים ולהשאיר אותה בתרדמת. אבל לא רק. יש כאן גם זריקת אחריות של חוגג לעבר אנשים טובים שחברו יחד כדי למצוא פתרונות לבית"ר וניסיון לקבע נראטיב שקרי באופן גס של חוגג, שלפיו הוא עשה לנו טובה גדולה ובאבירות של גבר־גבר החזיר את בית"ר לאוהדים.
2 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר ומשה חוגג
אוהדי בית"ר ומשה חוגג
אוהדי בית"ר ומשה חוגג
(צילום: עוז מועלם)

חוגג יודע, וגם העמותה, שאין שום סיכוי שבעולם שהעמותה תגייס 15 מיליוני שקלים. אחד מבכירי העמותה אמר לנו השבוע שזה כרטיס לוטו עם הסתברות דומה להצלחה. "יש את השעות מהרגע שרכשת את הכרטיס ועד להגרלה, שבהן אתה נותן לדמיון שלך להתפרע, להשלות את עצמך שמחר בבוקר ישתנו לך החיים. זה הסיפור מול חוגג. קלאם־פאדי מסוגה עילית", הסביר.
כמו בכל תוכנית ריאליטי, גם כאן אין סוף למקסמי השווא של בעל הבית. פעם זה הסכם שלום היסטורי עם שייח' מהמפרץ, בפעם אחרת זו שיטת מכירת מינויים א־לה רמי לוי, ובפעם אחרת הרעיון להביא לטדי את ליאו מסי.
ביום שלישי בבוקר פרסם בעל הבית של בית"ר פוסט שהצריך חבילת טישו כדי לעצור את הדמעות מתוך חמלה על האיש. כמו שהדביק על חולצות בית"ר את הסלוגן 'ואהבת לרעך כמוך', גם חוגג החליט להחזיר את בית"ר לנכס היחיד שנשאר לה, אוהדיה. ביום שלישי בבוקר פרסם חוגג את הפוסט הזה: "לפני כחצי שנה התהפך עליי עולמי. יגיע הרגע שבו אספר את הצד שלי ואחשוף את כל מה שעברתי, אבל לא עכשיו. זה עדיין לא הזמן הנכון לעשות זאת. זה ייקח עוד לא מעט זמן, אבל בסוף כולכם תראו שמעולם לא פשעתי, וגם העבירות המעטות שהמשטרה עוד לכאורה מייחסת לי יסתיימו בלא כלום.
"לא התראיינתי בשנה האחרונה ולא אתראיין בקרוב. אני מתמקד במשפחתי וביצירה טכנולוגית. הפרופיל הציבורי הגבוה שלי הפך אותי למטרה והסיט אותי מן העיקר. אני רוצה לשנות את זה. כדי לרדת מסדר היום הציבורי אני צריך למצוא פתרון לבית"ר ירושלים. קראתי ושמעתי כמוכם את שלל הפרסומים שתיארו בדרמטיות את דרישותיי למכירת הקבוצה. כמו בפרסומים אחרים סביבי, גם בפרסומים אלו אין שמץ של אמת. המקלדת סובלת הכל, ובישראל של 2022 האמת היא אפילו לא המלצה.
"רכשתי את בית"ר ירושלים מתוך כוונה לתרום ולעזור לכדורגל הישראלי. רציתי לעשות טוב לעיר הבירה, לעקור את הגזענות ולהישאר במועדון שנים רבות. הצלחתי חלקית במשימה. לא נבהלתי מהקשיים בתחילת הדרך, וידעתי שלפניי אתגרים רבים ומורכבים. הדברים השתנו כשחלקים מהקהל החלו לקלל את בתי הקטנה, את אבי, את אימי ואת משפחתי. מעולם לא חשבתי שבמקום שבו אני תורם עשרות מיליוני שקלים כל שנה ינהגו בכפיות טובה שכזאת.
"קבלת ההחלטות שלי בנושא הרכישה היתה רעה מאוד. לחלופין, במקום להשקיע כל כך הרבה בכדורגל, כמות הילדים החולים שיכולתי להציל עם תרומה של 120 מיליון שקלים גורמת לי להרגיש רע מאוד, ואין לי ספק שגם מזה אפיק לקחים בעתיד, למרות אהבתי הרבה למשחק.
"לבית"ר אני מנסה למצוא בעלים חדש כבר כמעט שנה, ללא הצלחה. רבים וטובים לא מוכנים לשמוע. לפחות ארבעה אוהדי בית"ר שרופים בעלי ממון לא מוכנים בשום פנים ואופן לקחת את המועדון, אבל אולי דווקא מהמצב הזה יכול לצאת משהו נהדר. כרגע בית"ר שייכת לי, אבל היא צריכה להיות שייכת לאוהדים. מה שעובד בברצלונה, בריאל ובחצי מהליגה הגרמנית יכול לעבוד גם במועדון עם כמות אוהדים כמו זו של בית"ר.
"שמחתי לראות בשבועות האחרונים את היוזמה של עמותת האוהדים, שקמה במטרה לרכוש את בית"ר ולהצעידה למקום הראוי לה בצמרת הכדורגל הישראלי. כדי לעזור לה לממש את מטרתה ומתוך הערכה רבה ליוזמה הברוכה, כל עוד היא מתקיימת, אני מוותר על כל חוב כספי כלפיי ועל חלקי היחסי בחוב כלפי מי מהחברות שבהן אני שותף. במידה שתצליחו לאסוף את ההון העצמי הנדרש, כ־15 מיליון שקלים, אעביר לכם את הבעלות על המועדון ואעמוד לשירותכם אם תצטרכו עזרה או עצה טובה מבעל ניסיון שנכווה.
"בית"ר היתה ועודנה חשובה לי מאוד, ולכן אעשה כל שביכולתי על מנת לסייע לה לחזור למסלול. אתפלל כי עמותת האוהדים תצליח במקומות שאני נכשלתי, ואשמח לראותכם מנצחים על המגרש ומחוצה לו. בכבוד רב, משה חוגג".
לא ברור מה יותר גרוע בפוסט הזה. הניסיון הפתטי של חוגג לשכנע אותנו שבית"ר חשובה לו, עד כדי כך שהוא המיט עליה שיתוק מערכות כללי, או עצם העובדה שהוא מספר לנו שבית"ר שייכת לו אבל צריכה להיות שייכת לאוהדים, אך הוא מסרב להרפות ולשחרר אותה?
חוגג הוא יוסי סאסי של לפני עשר ועשרים שנה. כמו הראיס מהפועל, גם הוא נאחז בקרנות המזבח. סאסי עשה את זה כדי לגזור קופון שמן מהמגרשים בקרית יובל. חוגג עושה את זה כדי להציל מיליון שניים או שלושה (בדולרים), ולכו תדעו למה עוד. סאסי נשאר בלא כלום והחריב מועדון כדורגל בינוני מינוס. חוגג כנראה יישאר בלא כלום, והוא בדרך הנכונה להחריב אימפריה. ועדיין יש הבדל מהותי אחד: סאסי מעולם לא ביקר בתחנת משטרה. גם הוא כמו חוגג עשה כל סלטה אפשרית כדי להשאיר את הנכס בידיו עד שאף אחד כבר לא לקח אותו ברצינות. בדיוק ככה צריך להתייחס לפוסטים של חוגג, שמנסה לשכנע אותנו שהוא הקורבן בסיפור הבלתי נגמר הזה.
העמותה מצידה הוציאה הודעה בזו הלשון:
"בית"רים יקרים. לפעמים תהליך לוקח שנים, לפעמים חודשים או שבועות, ולפעמים דברים מתקדמים בימים, בשעות. בימים האחרונים קיבלנו פנייה ממשה חוגג, שהבשילה לכך שהבוקר הודיע מר חוגג כי הוא מוכן להחזיר את הקבוצה לאוהדים - דרך עמותת האוהדים, במחיר סמלי של שקל אחד.
"במסגרת התהליך, ועל פי הודעתו שפורסמה זה עתה, הקבוצה יוצאת מידיו של חוגג ותועבר לבעלות העמותה או בהמשך לבעלות אחרת במעורבות העמותה, בצורה מלאה (100% מהמניות במועדון). מדובר בהזדמנות שראויה לבחינה אמיתית, תוך כוונה להשלים את המהלך ולעזור למועדון לצאת מהמצב שאליו נקלענו.
"בהמשך להצעתו של מר חוגג - העמותה נכנסת להליך של בחינת הנתונים כולם בצורה מלאה, על ידי עורכי הדין של העמותה, כאשר רק טובת בית"ר עומדת לנגד עינינו, לצד הצורך המיידי להבריא את המועדון כדי שנוכל לפתוח את העונה הבאה כבית"רים גאים ולבנות עתיד טוב יותר לנו כקהל אוהדים מסור שרואה את טובת המועדון מעל טובתנו האישית. זה לא יהיה פשוט, וזה יקרה בצורה מיטבית רק אם אנחנו כקהל נפנים את המצב, נשנס מותניים וניקח אחריות - כקולקטיב. לעיתים מתוך משבר נוצרות הזדמנויות ייחודיות - ייתכן שיש כעת בפנינו הזדמנות לקחת את גורלנו בידינו.
"אנחנו יוצאים מכאן בקריאה חשובה לכל מי שאוהב את המועדון והמועדון חשוב לו, להבין שהמציאות מורכבת, אבל אם לא נבין שזו השעה להתאחד, אנחנו עלולים לפספס הזדמנות בלתי חוזרת. אנו מבקשים מכם, אם בית"ר חשובה לכם - הצטרפו לעמותה כדי שנוכל, אנחנו, כקהל בית"רי תומך - להביא את המועדון לימים טובים יותר.
"כאמור ובהמשך להודעתו של חוגג מהשעה האחרונה - אנו מתחייבים לעדכן כבר במהלך היממה הקרובה בהתפתחויות ובכלל הפרטים שנמצאים על השולחן - כדי לשקף, לשתף ולערב אתכם במהלך, אשר כל מי שייקח חלק בעמותה, תהיה לו הזדמנות אמיתית להשפיע על גורל המועדון בעת הנוכחית".

משחקים בנדמה לי

בואו נשחק משחק: נניח שעמותת האוהדים גייסה בדרך נס 15 מיליוני שקלים. נקצין ונאמר שהיא עשתה את זה בטווח זמן שעוד מאפשר לחבר כאן קבוצת כדורגל ראויה. עדיין, ההתאחדות לכדורגל כבר הבהירה שהיא לא תאשר אותה בוועדה להעברת זכויות, ובנוסף, אף אחד בעולם לא יאפשר לה להעביר תקציב בלי בטוחות (למרות שהעמותה מתבססת על תקדים הפועל פתח תקווה, שקיבלה הכשר עם 5,000 אוהדים ש'רכשו' אותה.
בהתאחדות לכדורגל, אגב, כבר אמרו השבוע ש"בית"ר לא יכולה לעבור לבעלות עמותת האוהדים. הדרישות לממון וערבויות למועדון בסדר גודל של בית"ר הן לא פשוטות וצריכות להיות תקפות לטווח הארוך. בכל מתווה שיביא לפתרון עבור בית"ר, דרוש שיהיה מעורב אדם בעל ממון שיזרים לא מעט כסף וגם יהיה ערב לתקציב ולהתחייבויות, כך שזהו לא הפתרון".
עמותת האוהדים, ייאמר מייד, עדיין לא קיבלה, וספק אם תקבל איזשהו מסמך משפטי מחוגג שהופך את הסיפור הזה למשהו ממשי. כמו עם בן חליפה, ובמקרים אחרים, חוגג קודם רץ לחגוג ביציע ורק אז בדק אם הוא בכלל הבקיע שער. יש הרבה דברים טובים להגיד על עמותת האוהדים. אנשים שאוהבים את בית"ר אהבה טהורה ומקדישים מזמנם וממרצם לרווחת כולנו. אבל עם אהבה, אתם יודעים, לא קונים במכולת. "כרגע יש לנו בערך 700 אלף שקל", אומר עו"ד אבישי, אחד הבכירים בעמותת האוהדים. "אנחנו יודעים שהסיכויים שלנו להצליח במהלך הזה לא גדולים, 50 אחוזים של סיכוי, אולי פחות, אבל אנחנו מנסים. אנחנו יודעים שאין זמן, מבינים שאין לנו עדיין מסמך משפטי מחוגג, שזה כשלעצמו בעייתי, אבל נעשה הכל, אחרת לא נסלח לעצמנו על כך שהיינו פסיביים. אנחנו נפגשים עם אנשי עסקים, רוכשים פוטנציאליים והרבה אנשים טובים גם מישראל וגם מחו"ל. בהבטחות ודיבורים יש לנו כבר 60 מיליון שקל, אבל זה רק בתיאוריה. אין היום מישהו או כמה אנשים שרוצים לרכוש את בית"ר".
כאן נשאלת שאלת 15 מיליוני השקלים או יותר - אם העמותה עצמה מבינה שהיא עם אקדח ריק מקליעים, על בדיוק המהומה? ובכן, כאן צריך להסביר את המניעים האמיתיים שלה מאחורי הקלעים, שהם, בלי שום טיפת ציניות, עשויים להיות אלה שיצילו את בית"ר מאבדון.
2 צפייה בגלריה
מודעת האבל של "החזית לשחרור בית"ר"
מודעת האבל של "החזית לשחרור בית"ר"
מודעת האבל של "החזית לשחרור בית"ר"
(צילום: האלבום הפרטי)

עמותת בית"ר יודעת שפירוק זה עניין של זמן. יש הבדל עצום אם כשזה יגיע בית"ר תהיה עם ארנק ריק או שעמותת האוהדים, וזה התכנון, תצליח להעביר את הכסף שהיא תגייס לטובת קופת הפירוק. בכל מקרה, ריינמן, משפטן מומחה בתחום פירוק חברות והוצאה לפועל, מבטיח ש"אם לא יהיה לנו גרנטי שהכסף שאנחנו מגייסים הולך במלואו לטובת בית"ר, לא ניתן אגורה. הכסף שאנחנו אוספים כיום, גם אם לא יהפוך אותנו למחזיקי זכויות הניהול, עשוי להציל את בית"ר ביום הדין שהולך ומתקרב".

יאללה הביתה

השבוע באופן סימבולי נתלו ברחבות העיר מודעות אבל המבשרות על מותה של בית"ר על ידי 'החזית לשחרור בית"ר', ארגון חדש שכואב את מצב המועדון. זה מעשה קיצוני משהו, בטח לא נעים, אבל בהחלט מתבקש. בית"ר לא מתה, אבל היא בהחלט נמצאת במצב קטטוני. רק כדי לסבר את אוזניכם, המועדון מתקשה למצוא מקורות מימון (סכום של 200 אלף שקל) לטובת מחנה אימון. העלות של אצטדיון המושבה, שבו תארח בית"ר בגלל שיפוץ טדי בתחילת העונה, היא 40 אלף שקל למשחק, וגם מכאן קשה לראות מהיכן מגרדים את הכסף.
צריך לומר בצורה ברורה: שלושת האנשים שמנהלים היום את המועדון, עו"ד יצחק יונגר, המנכ"ל מוני ברוש והחשב חיים נבון, הם חסרי מעש מכורח הנסיבות, וכל יום עבודה שלהם מתבזבז בגלל שהם לא יכולים לעשות כלום.
נבון, שצריך לקבל מדליה ממועדון הכדורגל של בית"ר על 20 שנה שבהן הוא באומנות מחזיק את העסק מעל המים כמומחה לפיננסים, צריך היה אתמול בבוקר ללכת הביתה. גם ברוש, בוודאי יונגר. זה לא בגלל כישלון בתפקיד, וגם לא משום שאנחנו מחפשים, חס ושלום, לפגוע למי מהם בפרנסה. אבל במציאות שבה הם צופים בעיניים כלות, מחוסר ברירה, איך בית"ר ירושלים, שללא ספק יקרה לליבם, הולכת וקמלה, מוטב שיעשו מעשה. עדיף בהרבה שהם ינטשו את הספינה מאשר לשבת ולחכות לגחמות ולקפריזות של הקברניט. גם עו"ד יונגר, גם ברוש וגם נבון יודעים היטב שהם חיילים בלוח השחמט של חוגג. .
היום 10 ביוני. אתמול עובדי המועדון קיבלו משכורות. בחודש הבא ספק אם זה יקרה שוב. יש לא מעט אנשים שבית"ר יקרה לליבם שמחכים לכסף שהמועדון חייב להם. בעוד חודש או יותר אחד מהם יפנה לבית המשפט לבקשת חדלות פירעון ופירוק. זה עשוי מצד אחד לגאול את המועדון מייסוריו, אבל באותה נשימה לגזור עלינו תסריט אימים שלפיו על הדשא בית"ר פותחת את העונה עם קבוצת נוער מחוזקת ובמינוס של 12 נקודות. מעניין אם גם אז למר חוגג יהיה איזה ספין/רעיון יצירתי/ מקסם שווא (מחק את המיותר) כדי למשוך עוד קצת זמן, אלוהים יודע לאן ובשביל מה.
את תגובת חוגג לא ניתן היה להשיג עד למועד פרסום הכתבה.