יום ראשון האחרון. נבחרת הנוער של ישראל מסיימת בתיקו 2 מול נבחרת סרביה במסגרת אליפות אירופה. אחמד סלמן, הכישרון הצעיר של הפועל, כובש את השער שמעלה את הלבנים־כחולים ל־1:2, כשרק משקוף מונע ממנו להשלים צמד. בנפיקה, ספרטה פראג וראפיד וינה, שסקאוטרים שלהן הגיעו למשחק, מתרשמים מסלמן, ואולי אולי להפועל ייצא אקזיט נאה מהסיפור הזה. מנהל מחלקת הנוער של הפועל צפה בסלמן, בן טיפוחיו, ונהנה מכל רגע: "אחמד זה שחקן שצמח והתפתח במחלקת הנוער. קיבלנו אותו כפרי לא מבושל מנערים ג'. זו גאווה עצומה לראות שחקן הפועל במדים הלאומיים. אני לא זוכר מתי שחקן מהפועל שיחק בנבחרות הצעירות. צריך להגיד תודה לסלמן עמר וחוסאם חסן שהביאו אותו אלינו בגיל 13 בלי שהוא ידע מילה בעברית.
1 צפייה בגלריה
ליאור חוג'ה,
ליאור חוג'ה,
ליאור חוג'ה. "אחרי 20 שנה של דשדוש אנחנו מייצרים שחקנים לבוגרים ולנבחרות".
(צילום: באדיבות הפועל ירושלים)

"אני זוכר מצוין שאבא שלו רצה לשלוח אותו ללמוד בחו"ל כדי לעשות דוקטורט. עובדתית הוא השחקן הכי צעיר בליגת העל. זו החותמת. אנחנו יודעים לייצר שחקנים, וזו המטרה והתכלית. כשמוניתי לתפקיד לפני חמש שנים המטרה היתה לייצר כדורגלנים ובני אדם יותר טובים למען החברה הירושלמית".

גבעת עלייה

כדאי להקשיב לחוג'ה. הוא לא מנסה למכור לנו את הקלישאה החבוטה של השילוב בין כדורגל לפן החברתי שלו אלא מאמין בו באמת. פציעה קטעה לו את הקריירה, וממנה הקים את המיזם השכונתי של הפועל קטמון. לפני חמש שנים לקח על עצמו את השליחות של מחלקת הנוער האדומה, אבל הוא עדיין מקפיד מדי שבוע להרצות לילדי המחלקה על גזענות ואלימות, שתי הרעות החולות של הספורט שאנחנו כל כך אוהבים, חבר של כבוד בוועדת הנוער של ההתאחדות לכדורגל, וכל זה בגיל 33. ועדיין, עם כל הגאווה שהוא מביא למחלקת הנוער, ניסינו לבדוק איתו איך כל כך הרבה שנים קבוצת הנוער של הפועל עדיין בליגה השנייה.
"העובדה שקבוצת הנוער של הפועל לא עלתה ליגה זה כישלון אישי שלי. נקודה. ועדיין, אלה לא תירוצים, אבל המטרה הראשונה של המחלקה היא לייצר שחקנים עבור הבוגרים. קח את סלמן כדוגמה. הוא היה מלך השערים של נערים א', דילג על קבוצת הנוער ומשם הוקפץ ישר לבוגרים. תסתכל על רשימת השחקנים שייצרנו לבוגרים: אשטה אווקה, עומר אגבדיש, נועם מלמוד, איתי זדה, מידן כהן, אדליי ואגאדה, שהגיעו לכאן כזרים והפכו לשחקני בית, וכמובן סלמן, וכל אלה שחקנים ששיחקו בליגה השנייה לנוער. תסתכל על מכבי פתח תקווה, מועדון עם מחלקת נוער שהיא פנינה, ועדיין במשחק המכריע בטדי, של הפועל נגדם על ירידה, אצלנו שיחקו שישה שחקני בית ואצלם שלושה. אנחנו בפירוש רוצים לעלות ליגה, אבל גם גאים שיש לנו 12 קבוצות במחלקת הנוער הגדולה בארץ, שכולן בליגת העל חוץ מקבוצת הנוער. אנחנו בתהליך טבעי ובריא, עם צמיחה של שחקנים שמעוררת השראה, וחסרה רק חתיכה בפאזל".
ואת החתיכה הזאת אמור להשלים ליאור זדה, שמונה למאמן הנוער ולעוזרו של זיו אריה. "מינוי פנטסטי, מאמן בחסד עליון שמחובר להפועל ויש לו ניסיון בליגת העל וקידם אינספור שחקנים. כשהבנתי שזה אפשרי, 'התאבדתי' שליאור זדה יחזור. המטרה היא שהוא יעלה את קבוצת הנוער ליגה וימשיך כאן לקדם שחקנים ושבסוף השנה תעשה איתו ראיון עלייה. יש היום במחלקת הנוער צוות מאמנים, צוות פיזיותרפיסטים, מאמני כושר, מאמנים מנטליים, אנשי מקצוע מעולים שאחרי 20 שנה של דשדוש מייצרים שחקנים לבוגרים ולנבחרות".

כוכבים נולדים

דיברנו על סלמן, אבל הוא לא היחיד. יש עוד כמה כשרונות מעניינים. "אני לא רוצה לעשות עוול לאחרים, אבל יש לנו את ליאור קאסה, משנתון 2004, שגם הוא בנבחרת הנוער ובנערים א', ורק השבוע קיבלנו עליו הצעה מקבוצה בכירה בליגת העל שרצתה לרכוש אותו בכמה מאות אלפי שקלים וסירבנו. יש לנו את כארם זועבי, שהגיע אלינו מטמרה, וגם עליו מוכנים בליגת העל לשלם הרבה, ושניהם חתומים כאן, כשזועבי חתם רק לאחרונה לשלוש שנים, כי הם מבינים שרק בהפועל יש להם סיכוי אמיתי לקבל הזדמנות בליגת העל ולהגשים חלום ולשחק בבוגרים".
בוא נדבר על התחרות שלכם עם בית"ר ועם נורדיה. "אני מכבד את מה שעושים בנורדיה ובטח מכבד מאוד את העוצמות שיש לבית"ר ירושלים, אבל עדיין המטרה היא שהמאמנים והשחקנים הכי טובים בעיר יהיו בהפועל. תמיד הרגשנו ברירת מחדל ואחות חורגת של בית"ר ירושלים, אבל כשנכנסתי לתפקיד החלטתי שאנחנו מסתכלים בלבן של העיניים לכל מי שמתחרה בנו, ותאמין לי שאני יודע כמה כוח יש לבית"ר בעיר הזו.
"אנחנו שמחים שיש לנו אמון גם מההורים וגם מהילדים שרוצים לבוא להפועל. יש לנו שחקנים שמגיעים לכאן מנתניה, מתל אביב, מראש העין, מגדרה ומאשדוד, כי הם מתחברים למה שאנחנו יודעים להעניק להם ומבינים שאנחנו נקדם אותם. לפעמים אנחנו עוצרים הרשמות בגלל ביקוש יתר, וזה כשלעצמו הישג אדיר. אנחנו משקיעים במעטפת ונותנים המון כלים כדי שייצאו מפה כדורגלנים ובני אדם שהם שלמים ויש להם את כל החבילה. אנחנו מבססים את הפועל ככוח לכדורגלנים צעירים גם בירושלים וגם בישראל, וברור לנו לגמרי שאת הפירות שאנחנו זורעים בדמעה אנחנו נקצור ברינה".