בעוד כמה שנים, אחרי שנגיף הקורונה יהפוך לזיכרון רחוק ומודחק, ידברו על קבוצת הכדורסל של הפועל מודל 2020 כאחת הקבוצות הגדולות שהיו כאן. מחזיקת גביע המדינה וגביע וינר, מנצחת סדרתית בקלאסיקוס מול מכבי תל אביב, ואולי, לעולם לא נדע, אלופת המדינה ומחזיקת הצ'מפיונס ליג, בפיינל־פור שהיה אמור להתקיים בירושלים. כל זה כמובן במסגרת היפתוטית של 'מה היה קורה אילו...'.
2 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
קטש. קשה לרמות קהל, בטח את הקהל של הפועל
(צילום: עוז מועלם)
"היינו במצב מצוין", אומר עודד קטש מאמן האדומים. "לקחנו שני תארים, את גביע המדינה ואת גביע ווינר, היינו בכושר טוב והיה כיף גדול מסביב. אין בספורט תעודת ביטוח, הכל נזיל, ואתה יכול להיות מדהים לאורך זמן וליפול במשחק אחד או שניים, אבל הקבוצה הזו מיוחדת והרגשנו כולנו שאנחנו יכולים ללכת עד הסוף, שהסיכויים איתנו ואנחנו יכולים להפוך את העונה הזו לענקית. זו טרגדיה ספורטיבית לסיים ככה עונה, כאב גדול".
× × ×
מה שנשאר בינתיים זו עונת כדורסל שנסגרה והמתנה בלתי אפשרית בשאלה מתי כולנו נחזור לשגרה. קטש, אם שאלתם, מתפקד בימים אלה כאבא משתדל. "אני בבית, מקדיש את כל הזמן לבנות שלי, עושה איתן שיעורים, מבשל קצת, צופה בטלוויזיה. הזמן דווקא עובר מהר. היתה לי סיטואציה לפני שהגעתי להפועל שאימנתי רק את הנבחרת וזה היה שיעמום גדול. היום זה דווקא בסדר, למרות שקשה מאוד לעבור בשנייה ממאה קמ"ש לאפס, משני משחקים בשבוע לכלום".
איך אתה מסביר את החיבור הטוב שנוצר בהפועל?
"כיוונו לקבוצה מלוכדת עוד בקיץ ושמנו דגש על האופי ולא רק על האיכויות של הכדורסל. נבנה כאן משהו מיוחד, ותוך כדי תנועה הרגשנו שאנחנו יכולים לקפוץ צעד או שניים קדימה.
"קשה לרמות קהל, בטח את הקהל של הפועל, ואנשים התחברו למה שעשינו כאן. הייתי שמח לקחת על זה קרדיט מלא, אבל זו עבודה של מערכת, של גיא הראל, של חומסקי ושל יותם הלפרין. אתה שואף שיהיה לך חומר כזה ביד אבל לא תמיד זה מצליח. אני גאה שכבר שנה שנייה ברציפות יש כאן אנשים כאלה, ותוסיף את ג'וש אוואנס ודשון באטלר, מהעונה שעברה. הקשר שיש בין ההנהלה, הצוות והשחקנים כולם ביחד זה משהו שהוא נדיר בקבוצת ספורט".
2 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
עודד קטש
(צילום: עוז מועלם)
קטש, כמו כולם, עוקב בעניין אחרי ההתפתחויות בנוגע לעולם הכדורסל ומצפה לחזור לפרקט, לסימון הפיק־אנד־רול על הלוח, נו, אתם יודעים, לנורמליזציה.
אחד הרעיונות שעלו השבוע היה לקיים פיינל 8, שייצא לדרך ב־29 בספטמבר ויסתיים ב־4 באוקטובר, בסמוך לפתיחת עונת 2021/2020. על פי דיווחים ביוון, דווקא הפועל התנגדה לרעיון הזה. "מכל האפשרויות זו האופציה הכי יצירתית ששמעתי עליה", אומר קטש. "שמעתי גם את גיא (הראל; ש"א) מדבר על זה, אבל בוא נראה עד כמה זה רלוונטי. כל דבר כזה, בהנחה שהקורונה מאחורינו, הוא מבורך לכדורסל ובמיוחד לעיר ירושלים".
× × ×
אין דרך אחרת לומר את זה אבל קטש הוא בין כוכבי הספורט היחידים שאפשר לומר שאלוהים נגע בהם והם עדיין פעילים. הרנסנס הנוכחי שלו בהפועל מגיע אחרי עליות וירידות בקריירה, שכללו אליפות היסטורית ובלתי אפשרית בגליל גלבוע, קדנציה לא ממש מבריקה בהפועל של דני קליין, סיפור הצלחה מתמשך בהפועל אילת ופיטורין מהפועל תל אביב. זה לא יהיה יומרני לומר, בייחוד לנוכח גל המאמנים היוונים שהגיעו לארץ, שקטש הוא המאמן הישראלי הבכיר (הפעיל) ביותר בישראל. אבל, קטש (45), שלא מצמץ לקחת על כתפיו את מכבי תל אביב בגיל 33 וחצי כמאמן, לא מסתכל רחוק מדי גם לא לכיוון היורוליג.
"חטאתי לא פעם בעבר להגיד שאני רוצה להיות פה ושם עם חלומות שלימדו את כולנו לחלום, אבל בשנתיים וחצי בהפועל לא היה יום אחד שלא הייתי מאושר" אומר קטש בכנות לגבי עתידו.
"עם יד על הלב, במקום להתעסק באיפה אהיה בעוד שמונה שנים, אני מקווה שבשמונה השנים הבאות ארגיש ככה במועדון כזה מיוחד עם שחקנים כאלה מיוחדים, עם אתגר ושאיפה תמידית למצוינות.
"הייתי כשחקן וכמאמן חלק מקבוצות שלא היה כיף בהן, ויש מאמנים ושחקנים, גם כאלה שמצליחים, שלא נהנים לקום בבוקר ולנסוע לאימון. הקורונה הזו הכניסה את כולם לפרופורציות ואני לא חושב על יום מעבר למחר, רק מקווה שהכדורסל יחזור כמה שיותר מהר".
לפעמים מסתכלים מהצד ולא מבינים איך ג'ייקובן בראון לא נמצא במקומות אחרים, יותר משודרגים.
"ג'ייקובן מצא את עצמו בסיטואציה שהוא מתאים כמו כפפה להפועל ירושלים. אנחנו מודעים ליכולות שלו, אבל חלק מניהול נכון של קריירה זה לא ללכת למקום שנותן לך עוד חמישים או מאה אלף דולר אלא להיות איפה שאתה מרגיש הכי טוב וממקסם את היכולות שלך. גם ג'יימס פלדין מתאים ליורוליג אבל הוא כאן עושה דברים גדולים ונהנה מכל רגע. אני מכבד שחקנים שמבינים שהם הגיעו למקום שהכי מתאים להם והם הכי מתאימים אליו".
יצא לך לדבר עם השחקנים שלך בתקופה הזו?
"אני לא מהדברנים. השחקנים יודעים שאני והם מחוברים ושהם בלב שלי. אני מניח שבקרוב אעשה סבב שיחות".
עונה שלמה הקפדתם, למרות העזיבה שלו בנסיבות טראגיות, להשאיר את טרנט לוקט חלק מכם.
"לוקט נכנס ללב של כולו והתחבר לכולם עם הלב המיוחד שלו. צריך לתת הרבה קרדיט לגיא הראל, אייל חומסקי ויותם הלפרין על האנושיות שלהם שהיא יותר חשובה מהכדורסל, ועל הטבעיות שבה השחקנים, כשפלדין בעצם התחיל עם זה, מקדישים נצחונות והישגים ללוקט ולהזכיר את זה. זה מאוד מרגש וזה רק מבליט את המיוחדות של החומר האנושי שיש כאן".