לאורך כל הקריירה המרשימה שלו כשוער וכמאמן יוסי מזרחי מעולם לא ניסה להרעיד את אמות הסיפים. הוא העדיף לעבוד קשה וללכת עם האמת שלו בלי לייצר רעשים מיותרים. הוא נתן לתפוקה שלו על המגרש לדבר בשמו. השבוע, באופן נדיר, מזרחי הרגיש שהוא חייב לפרוק את הבטן המלאה שיש לו על הרשויות.
2 צפייה בגלריה
יוסי מזרחי
יוסי מזרחי
יוסי מזרחי
(צילום: אוהד צויגנברג)
לדברי מאמן קבוצת הנוער של בית"ר, הפנים של המחלקה בבית וגן, ומי שמשמש גם כאיש מקצוע וגם כאבא למאות הילדים שמשחקים בבית"ר, הוא לא היה יכול לשתוק יותר כשזה מגיע לפגיעה בכל כך הרבה ילדים, לא רק בבית וגן אלא בכל רחבי הארץ. תפסנו אותו, רגע אחרי שהעביר לנכדיו אימון ספורט בזום כדי להוציא אותם קצת מהבטלה שכפתה עליהם מערכת החינוך, אחרי שההורים שלהם, כמו כל אבא ואמא אחרים במדינת ישראל, סיימו עוד יום לימודים דרך משבצות הזום שעל המסך.
"מחלקת הנוער של בית"ר, ולא רק שלה, מושבתת", מספר מזרחי. "אין במתחם האימונים בבית וגן נפש חיה כי המאמנים הוצאו לחל"ת והכל מוקפא. הבעיה היא הפגיעה בילדים בכל מחלקות הנוער בארץ, שבעצם ההשבתה הזאת גרמו להם נזק נפשי ובריאותי בלתי הפיך.
"הילדים האלה יושבים בבית, חורשים את מכשיר הפלייסטיישן ונכנסים לאינטרנט לכל מיני אתרים לא רצויים במקום לעסוק בפעילות ספורטיבית, וכל זה בתירוץ עלוב ושטותי שאם יחזירו את הכדורגל זה יפגע במגזרים אחרים. שמישהו מהקברניטים שמנהלים את זה, פרופ' גרוטו למשל, יסביר לי איך אלפי אנשים בהפגנה בבלפור, שבה כמות כזאת של אנשים דבוקים אחד לשני זה בסדר בשם הדמוקרטיה, אבל 22 ילדים בגיל 10, 12 ו־13 על מתחם של 5,000 מטר מסכנים מישהו? שלא יובן לא נכון, אני נמצא בגיל של קבוצות סיכון, אני מבין את החששות שיש ואת אמצעי הזהירות שרוצים לנקוט, אבל איך אפשר למנוע מילדים, המגזר שהוא הכי בטוח בעולם מבחינת המגפה הזאת, לקבל קצת מזון לנפש עם אימון של שעה וחצי, וכל זה בכל מיני תירוצים עלובים של הדמוקרטיה, חופש הדת, הסקטוריאליות והחתונות ההמוניות במגזר הערבי?
"אני יכול להבין את ההימנעות מפתיחת בתי ספר כי מדובר ב־35 ילדים בכיתה צפופה. אני יכול להבין גם, אם נניח היינו מתאמנים באולם סגור, את הרעיון להשבית את הספורט. אז אומרים לי שהילדים נמצאים ביחד בחדר ההלבשה ולכן הם יכולים להדביק ולהידבק. זו שטות מוחלטת, כי לאורך כל התקופה שכן היו אימונים הילדים היו מגיעים לבושים מהבית, לא היו ביניהם שום מגע או חיכוך בתוך חדרי ההלבשה, והקפדנו על כל ההנחיות כדי לשמור עליהם ולשמור על עצמנו".

"ספר הדרכה לחיים"

מזרחי כועס, כי מבחינתו מאז ומתמיד מחלקות נוער היו בראש סדר העדיפויות. לבני דורו, הכדורגל, פרט לקריירה ופרנסה, נתן כלים לחיים בהיעדר כל מסגרת אחרת שהיתה אמורה להכין אותם אליהם. בגלל זה הוא התעקש לאמן את קבוצת הנוער של בית"ר בתחילת הקריירה שלו כמאמן, ובגלל זה הוא דחה על הסף הצעות אחרות כדי להקים אקדמיה לתפארת באשדוד, יחד עם ג'קי בן זקן, שטיפחה אינספור שחקנים והכניסה למועדון האשדודי יותר מ־50 מיליון שקל בשנים האחרונות.
וזו גם הסיבה שבגללה הוא בחר לחזור אחורה למחלקת הנוער של בית"ר. "מחלקת נוער זה מעבר לחוג ומעבר ללמידה איך לתת פס. זה ארגז כלים שלם לחיים, של ערכים, של עבודת צוות, של התמודדות עם הצלחה וכישלון ושל מוסר, דברים שלצערי כבר לא קיימים במדינה שלנו. מחלקת נוער נותנת לכל ילד, גם אם הוא לא ייצא כדורגלן, וחלק גדול מהם לא יהיו כדורגלנים, ספר הדרכה לחיים. לא אני המצאתי את זה, שילד בגיל נוער שלא נמצא במסגרת, האלטרנטיבה שלו היא להיות ברחוב ולהיות משועמם, ובמקום לעסוק בכדורגל ובאימון לפנות לכל מיני דברים מפוקפקים, אם זה שתיית אלכוהול או פורנוגרפיה או אינספור שטויות אחרות. לא סתם הורים מתקשרים למחלקה ושואלים מתי חוזרים ואיך חוזרים ולמה לא חוזרים כבר.
"כל ההורים מקבלים זיכוי כספי על התקופה הזאת שאין אימונים, אבל את אף אחד זה לא מעניין. הם מעדיפים לשלם כל חודש ושהילד שלהם יהיה במסגרת מאשר המצב ההזוי הזה. בינתיים הילדים יושבים בבית, משגעים את ההורים שלהם, נמצאים בדיכאון, ואני לא מציע לאף אבא או אמא לחטט לילדים האלה בטלפון הסלולרי כי אלוהים ישמור מה שהם ימצאו שם.
2 צפייה בגלריה
קבוצת הילדים של בית"ר. שכחו אותם בבית
קבוצת הילדים של בית"ר. שכחו אותם בבית
קבוצת הילדים של בית"ר. שכחו אותם בבית
(צילום: באדיבות בית"ר ירושלים )
"מה שעושים כאן זה פשוט התעללות בילדים. מספרים לנו סיפורים שבאוויר הפתוח אי אפשר להידבק, אבל סוגרים את כולם במעצר בית בזמן שחלק גדול מאוד מהציבור, בייחוד מגזרים שלמים, מצפצפים על ההנחיות והחוקים. הרי למישהו יש ספק בכלל שהילדים האלה לא נשארים בבית? אני אומר לך שחלק גדול מהציבור, ובכלל זה גם הילדים, יוצאים ומסתובבים ולא סופרים לא אלף מטר ולא אלפיים מטר. מתייחסים להנחיות האלה לצערי כאל המלצה בלבד אבל פוגעים בדברים שבאמת משמשים כמזון לנפש בלי שום סיבה אמיתית רק מסיבות פופוליסטיות. בצרפת, השבוע באחד הימים היו 20 אלף נדבקים, ובכל זאת קיימו שם משחקי כדורגל עם קהל. עברתי משחק אחד כמאמן בוגרים עם בית"ר מול הפועל חיפה. עברנו בדיקות דקדקניות, וגם אם אחד או שנייים או שלושה נדבקים, אין שום בעיה שהם יישבו בבית בבידוד וקבוצות יעלו עם הרכבים חלופיים.
"זה נכון שבעתיים לגבי הילדים. ילד מחכה ימים שלמים לאימון ופתאום אומרים לו שהדבר הכי חשוב מבחינתו לא יכול להתקיים, למרות שאנחנו מקפידים על ההנחיות, הילדים עוברים בדיקות, מחולקים לקפסולות, ויש פרמדיקים קבועים בכל אימון שגם מפקחים על הנעשה וגם דואגים שהילדים לא יהיו במינימום של סיכון של הדבקה. ובכל זאת, אני רוצה לראות מישהו שמסתכל בעיניים של ילד בן 10 או 12 ומסביר לו למה לקחו ממנו את הדבר שהוא הכי אוהב בעולם. זה מוציא אותי מדעתי, ואולי מישהו במשרד הבריאות או מאלה שמנהלים את המדינה יכול לתת את התשובות".

"מה עם בריאות הנפש?"

חשוב לו למזרחי להבהיר לאורך כל השיחה שלו שהוא בעד שמירה על החוק ועל ההנחיות ושהוא מבין מצוין את נזקי מגפת הקורונה.
אחת משלוש בנותיו חלתה לפני מספר שבועות בנגיף והחלימה, וחברו הטוב רפי חמוי, מאמן כושר במ.ס. אשדוד, נפטר לאחרונה מהנגיף. "אסור לזלזל בנגיף הזה ושחס וחלילה לא יבינו אותי לא נכון", הוא אומר. "זו מגפה קטלנית. עובדה שלפני חודש איש יקר כמו רפי חמוי, איש שכל חייו עסק בבריאות הגוף, כושר ואתלטיקה, איבד את חייו לנגיף הזה, וזה בנאדם שבחיים שלו לא עישן והקפיד על אורח חיים בריא.
"זו מגפה שפוגעת בכולם וצריך להישמר ממנה בשבע עיניים, אבל זה ממש לא קשור לילדים, ובטח שלא מהווה סיבה או תירוץ לגרום להם כל כך הרבה נזק פיזי, ונפשי. הבריאות זה הדבר הכי חשוב בחיים, אבל צריך לדעת גם לשמור ולהקפיד על בריאות הנפש, ואת זה לצערי אף אחד לא לוקח בחשבון".