בסוף השבוע שעבר קיבלה רבקה, בת הזוג הספרדייה של דיוגו ורדסקה, בלם בית"ר, הודעה שאחד מקרובי המשפחה מת מנגיף הקורונה. "זה נורא", אומר בלם בית"ר. "מה גם שהודעה כזו הופכת את כל סיפור הקורונה למוחשי וקרוב. אני מנסה ביחד עם בת הזוג שלי להתנהל ברוגע אבל זה בטח לא מוסיף למצב הרוח". ורדסקה נמצא בקשר רצוף מסביב לשעון עם משפחתו בפורטוגל, מנסה כמו כולנו לשמור על קור רוח, אבל עוקב בדאגה אחרי התפשטות הנגיף באירופה ובמיוחד בספרד, שם חיים בני המשפחה של בת הזוג שלו והמון חברים שהשאיר מאחור אחרי כמה שנים בליגה הספרדית השנייה. "זה עצוב מאוד כי המספרים עולים כל הזמן ושום דבר בינתיים לא עוצר את הסיפור הזה", הוא אומר. "אני כל הזמן אומר לעצמי שצריך להישאר חיוביים ולהתפלל שזה ייגמר כמה שיותר מהר ועם מינימום נזק. אני בקשר יומיומי עם המשפחה והחברים. צריך לראות איך עוברים את זה. אני לא חושב שלמישהו יש תובנות או פתרונות שיכולים להועיל. כל אחד פשוט צריך לשמור על עצמו ועל הסביבה הקרובה שלו ולהתפלל הרבה".
1 צפייה בגלריה
ורדסקה
ורדסקה
ורדסקה
(צילום: באדיבות בית"ר ירושלים )

ריקוד טנגו

ורדסקה גדל בפורטו וסומן מגיל צעיר כתקווה הגדולה של הכדורגל הפורטוגלי עם מינוי קבוע כבלם נבחרת הנוער, אבל משהו השתבש בדרך ואחרי כמה שנים בליגה השנייה בספרד כאמור הגיע בקיץ האחרון הטלפון מיוסי בניון. "גם בספרד הגדולה יוסי בניון זה שם גדול, וכשהוא מתקשר אליך אתה מוחמא ומקשיב למה שיש לו לומר. הוא סיפר לי שבונים בירושלים פרויקט של מועדון גדול ופופולרי שמתחיל עכשיו דרך ותהליך כדי לחזור להיות בסוף הדרך הקבוצה מספר אחת בישראל. חשבתי לעצמי שלהגיע לישראל יהיה לקחת צעד אחורה בקריירה שלי אבל שמהצעד הקטן הזה אחורה אפשר יהיה לקפוץ קדימה. אני לא בררן יותר מדי ואני מבין שכדי להתקדם צריך לעבוד קשה ולהוכיח את האיכויות שלי. אז למה לא להוכיח את מה שיש לי במועדון כמו בית"ר, לגדול יחד איתו ואז להשתדרג למקומות שסימנו לי כשהייתי בתחילת הקריירה בפורטו ובנבחרות הצעירות של פורטוגל?"
המסלול הזה שהתווה לעצמו ורדסקה נשמע כמו תוכנית טובה, אלא שמאז שהגיע לכאן, אף שאין ויכוח שהוא בלם ליגה טוב וראוי, לא הצלחנו למצוא אצלו יכולת יוצאת דופן שתשמוט לנו את הלסת. אגדות כמו סרגיי טרטיאק או רומן פץ, בלמים זרים שהפכו קבוצות טובות מאוד לאלופות, הן קבוצת איכות אחרת בהחלט וורדסקה לא שם. מצד שני, צריך לזכור שזו עונתו הראשונה בישראל, שבית"ר, על אף ההתקדמות שעשתה העונה מקבוצת תחתית לקבוצת צמרת, עדיין סובלת מכמה נקודות תורפה במערך שלה, ושבסוף, יש לנו, התקשורת והאוהדים, נטייה לזכור בעיקר את החלקים הפחות טובים במהלך עונה. כמו למשל את צמד המשחקים מול הפועל תל אביב והפועל חדרה. בראשון, הכשלה שנויה במחלוקת של ורדסקה ניצחה לאדומים את המשחק מפנדל מוצלח של עומרי אלטמן. בשני, איפון חסר אחריות של הבלם הפורטוגלי העלה את החדרתים ליתרון והכניס את בית"ר לברוך, שלבסוף היא יצאה ממנו עם רביעייה לרשת של אג'ידה.
"אני יודע שהיו עלי הרבה ביקורות אחרי שני המשחקים האלה, אבל בכנות, כבר בתחילת הדרך שלי כמקצוען למדתי שאסור להתייחס לשום דבר שאומרים עליך, שהיחידים שיכולים לבקר אותך זה המאמן שלך, ההנהלה של הקבוצה שאתה משחק בה והחברים שלך לחדר ההלבשה. בכדורגל, בשבוע אחד עושים אותך מלך העולם וכוכב שיכול לשחק בברצלונה, ובשבוע לאחר מכן אתה כלום ושום דבר וקוראים לקבוצה שלך להעלות אותך על המטוס הראשון. אני יודע שאני עושה את המקסימום בכל אימון ובכל משחק, נותן את כל מה שיש לי, וכן, לפעמים גם עושה טעויות. אני מנטרל רעשים ומתעלם מביקורות ורק מנסה להתאמן יותר טוב ולשחק יותר טוב באימון הבא ובמשחק הבא. ממש לא אכפת לי מה אומרים, אני כל הזמן מסתכל קדימה".

"אסור לשחק בלי קהל"

הקורונה השביתה את העולם ואת עולם הכדורגל ממש רגע אחרי ההדחה המביכה של בית"ר בגביע המדינה מול מכבי פתח תקווה, מכה קשה שקרוב לוודאי תשאיר מהעונה הזו טעם מר. את המשחק הזה, שבו חלק משחקני בית"ר סיימו עם דמעות, ראה ורדסקה מהיציע, מכיוון שצבירת כרטיסים צהובים מנעה ממנו לשחק. "זה היה יום שחור, ועד כמה שזה כואב, יש ימים כאלה בכדורגל. ישבתי ביציע והשתגעתי מזה שאני לא יכול לעזור לחברים שלי לקבוצה. אני יודע כמה אוהדי בית"ר רצו שנביא להם גביע. אבל יש שתי דרכים להתמודד עם מכה מקצועית כזו: להוריד את הראש ולתת לזה ללוות אותנו עד סיום העונה ולהפסיק לתפקד, או להרים את הראש, למחוק את זה מהזיכרון ולהוכיח שאנחנו מסוגלים להיות מפוקסים ולחזור ליכולת שלנו. הקורונה אומנם עצרה הכל, אבל אני בטוח שברגע שהליגה תתחדש אתם תראו חבורה של שחקנים ששמה את המכה הזו מהגביע בצד ומתקדמת הלאה".
אם בכלל הליגה תתחדש.
"אני מאמין שבסוף זה ייגמר. אני לא יודע איך זה אצל אחרים, אבל מאוד חסרה לי שגרת היום-יום, האימונים, התחרותיות בבית וגן ובמשחקים, המתח הזה שלפני משחק. אני מתאמן בבית עם חברה שלי, מנסה לשמור על כושר ולהיות במוד של ספורטאי, אבל חשוב מאוד להיצמד להוראות ולהנחיות של הממשלה כי כל מי שיחשוב שהוא יכול לעשות דין לעצמו גם יפגע באחרים וגם יאריך את הזמן של ההתמודדות עם המכה העולמית הזו. אני מקווה שההתאחדות תיקח בסופו של דבר החלטה שהיא גם לטובת השחקנים אבל בעיקר לטובת הענף. אין שום טעם בשום שלב ושום סיבה הגיונית לחדש את הליגה בהנחה שאפשר לעשות זאת במשחקים ללא קהל. אנחנו משחקים בשביל האוהדים ולקיים את הליגה בצורה פורמלית מול יציעים ריקים יהיה אסון. אני פוגש הרבה אוהדי בית"ר ברחוב שתומכים בי ונותנים לי תחושה של בית, וזה כמעט ברור מאליו שהאוהדים האלה הם הכוח המניע הכי חשוב של המועדון הזה".

העולם כולו נגדנו

ורדסקה אומנם עושה רושם של אדם מרוחק, אבל ביום-יום הוא אחד האנשים המובילים בחדר ההלבשה בבית וגן, מדבר הרבה עם הצעירים, צוחק עם הוותיקים, מנהל הרבה שיחות בניון בספרדית שוטפת. בין היתר הוא הפך בעונה האחרונה שלו בבית וגן לשגריר נלהב של הכדורגל הישראלי. "שיחקתי במדי פורטו מול מכבי תל אביב לפני כמה שנים, וכבר אז הבנתי שמה שמספרים לנו על ישראל לא מדויק בעליל. יש לא מעט אינטרסנטים שמטעמים פוליטיים מציגים את ישראל באור שלילי. חלק מנסים לשכנע את העולם שזו מדינה פרימיטיבית, אחרים בטוחים שאנשים פה יורים אחד על השני ברחובות. אנשים קרובים שבאים לבקר אותי בארץ נדהמים מכל היופי שיש לישראל להציע. זה רחוק מאוד ממה שמראים באמצעי התקשורת. אני מאוד שמח על ההחלטה להגיע לפה, ואם אני צריך לחזור אחורה לשיחה ההיא עם בניון, אין לי ספק שקיבלתי את ההחלטה הנכונה".
זה אומר שתרצה להישאר פה לפחות עונה נוספת?
"יש חוזה ויש כמובן הרצונות של בית"ר. אם זה תלוי בי אז למה לא? היו לי הרבה הצעות בקיץ, באמת שיכולתי לבחור בין כמה קבוצות, אבל אני שמח להיות כאן, וקיימים גם האתגר והתשוקה הזו להצליח עם בית"ר ולגרום נחת לאוהדים".
בוא נדבר על בית"ר כמועדון. כמי שמגיע מאימפריה כמו פורטו והיה בכמה מועדונים בספרד, איך אתה מתרשם ממה שנבנה בבית וגן?
"המועדון מתנהל בצורה אירופית לכל דבר ועניין. כמי שהגיע מפורטוגל וספרד, אני לא רואה הבדלים גדולים בין מה שקורה פה למה מה שמתרחש שם. יוסי בניון הגיע חזרה לישראל עם הרבה מטען של ידע וניסיון שהוא צבר ברמות הכי גבוהות באירופה, ורואים את זה בא לידי ביטוי גם בדברים הקטנים וגם בדברים היותר גדולים. יש לבית"ר בעל בית שיש לו המון רצון לקדם את הקבוצה ולהצליח והכל אצלו מונע מאהבה טהורה, וזה אחד הדברים הכי חשובים במועדון כדורגל. אני גם יכול להגיד לך שיש לנו מאמן מצוין למרות שזה לא התפקיד שלי לתת לו ציונים. מאמן מצוין נמדד לדעתי בשני פרמטרים עיקריים: כמה רספקט הוא מקבל מהשחקנים שלו בחדר ההלבשה ומה הוא מצליח להוציא מחומר הגלם שיש לו בסגל. בשני המקרים רוני לדעתי הצליח השנה. אנחנו מאוד מכבדים אותו והוא מוציא מאיתנו את המקסימום. אני יודע שבבית"ר תמיד רוצים להיות הכי טובים ולנצח ולזכות באליפות, אבל כדורגל זה לא זבנג וגמרנו. דברים צריכים להיבנות לאט וביסודיות. אנחנו בעונה טובה ובדרך לכרטיס לאירופה, ואני מאמין שבית"ר בעונה הבאה תקפוץ עוד מדרגה ותוכל להסתכל בלבן של העיניים של מכבי תל אביב ומכבי חיפה. רק שכבר יודיעו לנו שהקורונה הזו נעלמה מחיינו ואפשר לחזור לשגרה ולהתחיל לעסוק בדברים שאנחנו אוהבים באמת".

המספרים של ורדסקה

גיל: 23
שיחק ב: מחלקת הנוער של פורטו, נבחרת הנוער של פורטוגל, פורטו ב', ריאל סארגוסה
22 משחקים במדי בית"ר
11 כרטיסים צהובים
1 כרטיס אדום
סיום חוזה ־ קיץ 2021