בהפועל קטמון היו מאושרים השבוע מעצם ההצבעה על רכישת השם של הפועל ירושלים. עצם העובדה שיותר מ־90 אחוז מבעלי זכות ההצבעה, כלומר 659 מתוך 730, השתתפו בה, היא מפגן כוח. מעבר לזה, כ־77.54 אחוז, 511 מצביעים, הצביעו בעד שינוי השם והסמל של הקבוצה ל'הפועל ירושלים' עם הכיתוב 'מועדון אוהדים' בתוך הסמל. 116 בלבד הצביעו נגד מתווה שלא ישאיר את השם קטמון בסמל הקבוצה אך בעד שינוי שם הקבוצה ל'הפועל ירושלים', ו־32 איש בלבד, כ־4.86 אחוזים, היו נגד שינוי השם והסמל של הקבוצה.
1 צפייה בגלריה
אוהדי קטמון. הרוב קובע
אוהדי קטמון. הרוב קובע
אוהדי קטמון. הרוב קובע
(צילום: אלכס קולומויסקי )
ההצבעה הזאת סוללת למעשה את הדרך של קטמון להפוך להפועל ירושלים. קטמון תחתום בקרוב עם איש העסקים יוסי ליפקין על הסכם שלפיו ליפקין ירכוש את השם הפועל ירושלים ממפרק הקבוצה, עו"ד נמרוד טפר, ויעביר אותו לקטמון. בסוף הדרך, קבוצת הבוגרים של קטמון תיקרא הפועל ירושלים על כל המשמעויות הנלוות לכך (סמל וכדומה), ואילו קבוצות מחלקת הנוער, קבוצת הנשים והקהילה של קטמון ייקראו הפועל קטמון.

ניפגש בבית משפט

אלא שכידוע לכם, כשמדובר בצד האדום של העיר זה לא יהיה כל כך קל. ראשית, ב־10 ביוני אמור להתקיים דיון בבית משפט, שבו דורש המפרק, עו"ד טפר, מסאסי להסיר את השעבוד של השם הפועל ירושלים לטובתו, שהטיל סאסי בנומבר 2019. שנית, טפר מבקש מבית המשפט להתחיל לקיים מכרז לקבלת הצעות לשם, שהוא ימכור, כך נראה, לכל המרבה במחיר. סאסי כבר ביקש דרך עורכי הדין שלו לדחות את הדיון הזה והוא צפוי להיאבק על המשך השעבוד ולהתנגד למכירת השם. גם אם בית המשפט ידחה אותו על הסף, התהליך הזה עלול לקחת זמן ולתקוע עוד מקל בגלגלים של קבוצת כדורגל אדומה בעיר, מהלך שנעשה בקביעות על ידי סאסי בערך מ־1994/1993, עת רכש את המועדון. עו"ד דוד סגל המייצג את סאסי אמר לנו השבוע בעניין הזה: "מרשי נלחם וימשיך להילחם על זכויותיו. אנחנו נקווה לנצח בבית המשפט ולהשאיר את השם הפועל ירושלים בידיו ואם נצטרך נפנה גם לערכאה גבוהה יותר בית המשפט העליון. סאסי הוכיח שנים ארוכות שהוא לא מרים ידיים והוא ייאבק על מה שמגיע לו".
פרט להתנגדות של סאסי, עניין נוסף שעלול לעכב את המהלך הזה הוא העמדה של ההתאחדות לכדורגל. על פי תקדימי העבר, ההתאחדות תדרוש שלמשך עונת משחקים אחת לפחות הפועל ירושלים תשחק בליגה ג', ורק לאחר העונה הזאת היא תוכל, מכיוון שהיא וקטמון משתייכות לאותה עיר, להתמזג עם קטמון בליגה שבה תשחק קבוצת האוהדים (על או לאומית). אם סאסי ימשוך זמן, הרישום לעונת המשחקים הבאה כבר לא יהיה רלוונטי, ואז ניאלץ לחכות שתי עונות למיזוג המיוחל - רישום הפועל ירושלים בעונה שאחרי הבאה בליגה ג' ואז עונה נוספת לטובת המיזוג.
בצד זה, צריך לזכור שקטמון את ליפקין עשויים להיתקל בתחרות מצד אנשי עסקים שהם יותר אוהדי הפועל מאשר קטמון שיגישו הצעות לרכישת הקבוצה. בקטמון מסתכלים על התסריט הזה כהזוי, שכן שם בטוחים שמדובר בהזדמנות היסטורית להחזיר את הפועל ירושלים לשורשיה ולאוהדיה, כשזו בעצם הסיבה שבגללה מועדון הפועל קטמון הוקם לפני 13 שנים. "אם מישהו חיצוני ירצה לקחת את השם של הפועל הוא ייצא נגד רצון האוהדים וסתם יגרום לעצמו נזק", אמר לנו השבוע גורם בקטמון.

לקום לתחייה

יוסי ליפקין, האיש שיחבור לקטמון וינסה לרכוש את השם הפועל ירושלים, אמר לנו השבוע: "המהלך עצמו הוא יותר גדול מכולנו, גם מאוהדי הפועל וגם מאוהדי קטמון, כי כולם היו צריכים לוותר למען החיבור האמיתי הזה. הוויתור של אוהדי קטמון גרם לזה שגם אוהדי הפועל רוצים לחזור. לאוהדי הפועל לא היה ייצוג ואני שימשתי כקול שלהם ואני זיקקתי את מה שחשוב להם, וזה השם והסמל. הייתי חלק מקטמון בשש-שבע השנים האחרונות לשמחתי, אבל כולנו מבינים שמה שחשוב זה לאחד את כולם.
"אנשים, אוהדי הפועל, כססו ציפורניים במהלך ההצבעה, וזה אומר הכל. כל הכבוד לאנשי קטמון שאמרו את דברם בצורה מרשימה. זה יום היסטורי לכדורגל הירושלמי. אני גאה מאוד בדרך שזה נעשה, כי יכולתי לרכוש את השם ואז להביא אותו להצבעה אצל קטמון, אבל אנשי קטמון וקברניטיה מבינים את חשיבות העניין ואת הסיבה שלשמה קטמון קמה. כולנו ביחד, פרט לכמה בודדים, חזית אדומה אחת שהקימה לתחייה את הפועל ירושלים".
ליפקין שלקח את הקמתה לתחיה של הפועל ירושלים כפרויקט חייו היה מאושר השבוע. לאורך השבוע, הוא הסתמס עם מספר אוהדי הפועל, אסי שמעוני, עידו גרונר וליאור יונה. "הם ייצגו עבורי את הדופק של אוהדי הפועל והבהירו לי ש שהם והסמל הם החשובים ביותר עבור אוהדי הפועל הוותיקה".
אחרי ההצבעה של אנשי קטמון שחררת הרבה אוויר.
"ההצבעה של אנשי קטמון אומרת שבסופו של יום אנחנו מכוונים להפועל ירושלים אחת חזקה כזו שתחזור למקומה הטבעי בכדורגל הישראלי ותאתגר את בית"ר בדרבי מדי פעם. ההחלטה תחזיר את היריבות העירונית ולאצטדיון טדי עם יציע מערבי אדום ב־6,000 אוהדים ולא לדרבי עצוב של שתי קבוצות אדומות קטנות שמנסות לנקר האחת בשניה ללא שום עניין אמיתי של התקשורת הארצית. התמקדנו בדברים החשובים ביותר לשני הצדדים, מצד אחד השם והסמל שחשובים לאוהדי הפועל ומצד שני קבוצת אוהדים וניהול אוהדים יחד עם פעילות חברתית שחשובים לקטמון ולכן השלם יהיה גדול מסך חלקיו".
חשוב לציין שהרעיון להוביל את הפועל ירושלים לפירוק כדי שיהיה אפשר לרכוש את השם הוא של ליפקין יחד עם שני אוהדי הקבוצה איציק עומר ואבישי בלום, שפשוט נברו בכל מסמך משפטי אפשרי כדי לקיים את המהלך הזה. "לא יכולתי לחיות בשלום עם זה שהפועל בדרך להימחק מספרי ההתאחדות. פנינו למשפטנים ועו"ד יפתח אבן עזרא הוא הרביעי מאלה שפנינו אליהם שבדרכו הצליח להביא את הפועל לפירוק וכונס נכסים. צריך להגיד תודה לעומר ובלום, שליווה אותנו לכל אורך הדרך, ולידידי בני סיון, שהוכיח בקלאסה שהוא מגבה את רצון האוהדים. הוא בני יכל לנהוג אחרת אבל הוכיח גדלות נפש. שאפו גדול לוועד המנהל לשי אהרון לאורי שרצקי ולמרכוס גרשקוביץ' שהוא הדבק של הכל.
אתה לא חושש שסאסי יערים קשיים?
"זה לא בידיים שלו. הוא יכול ללכת מולנו או להביא איש קש שירכוש את השם. אני מקווה שהוא מבין שאין לו שום סיבה לעשות את זה".
ומה לגבי אנשי עסקים אחרים שינסו לרכוש את השם?
"אני לא מעלה בדעתי שיהיה גורם אינטרסנטי שיילך נגד הלך הרוח של הרוב המוחלט של אוהדי קטמון וינסה לרכוש את השם כדי להנציח את הפילוג ולהתחיל מכלום בליגה ג',. זו תהיה בכיה לדורו ולא ניתן לזה לקרות. אין לי שום ספק שכולם ימצאו את עצמם ביציעי הפועל החדשה. נשאר עוד צעד אחד קטן, ואחריו, יאללה הפועל".