בבית"ר נורדיה ניסו כבר הכל בעמדת המאמן. מאמנים בכירים (ליאור זדה ארז בנודיס), מאמנים צעירים (עמית ברבש, שי ניסים כמחליף), מנהל מקצועי (משה בן ארוש), ונדמה שהיחיד שסיים את המשמרת שלו בקבוצת האוהדים הצהובה בצורה מוצלחת הוא ויקטור גניש, שהוביל את נורדיה לפני שנה למשחקי הפלייאוף לעלייה לליגה הלאומית.
2 צפייה בגלריה
ויקטור גניש
ויקטור גניש
ויקטור גניש
(צילום: ינון פוקס)
אולי זו הסיבה שבנורדיה בחרו בו כמי שיוביל את הקבוצה הצעירה עם התקציב הנמוך בעונה שבפתח. גניש (53) רשם עונה נהדרת ב'ירמיהו' חולון, שאותה הוביל למקום השלישי בליגה א' דרום, בניגוד לכל הציפיות. אחרי שכשתושב חולון הוא נהנה מקל"ב, עכשיו הוא שוב מבלה את הדרך בנסיעות לעמק הארזים. "זה לא נורא בכלל. אני יוצא מהבית, עולה על כביש 431, ובתוך 40 דקות אני מגיע למתחם האימונים של נורדיה. בדרך אני שומע את אייל גולן ושלמה ארצי".
איך ייתכן שאחרי עונה כל כך מוצלחת לא המשכת בחולון?
"אם הייתי בתחילת הדרך שלי באימון, אולי הייתי מתלונן ושואל את עצמי 'למה לא נוחנים לי להמשיך?' אבל אני בענף הזה כבר כל כך הרבה שנים ששום דבר כבר לא מפתיע אותי. ברור שציפיתי, והייתי שמח להמשיך ולקדם את מה שעשינו ב'רמיהו', אבל ברגע שהבנתי שמוסא בן חיים (המנהל המקצועי; ר"ו, ש"א) החליט לחזור ולרדת שוב לדשא ולהיות מעורב יותר בצד המקצועי, הבנתי שאין טעם שאמשיך.
"ושלא יובן לא נכון, מוסא הוא חבר ילדות שלי, חבר טוב מאוד אפילו, אבל אין טעם ששני אנשים דומיננטיים יהיו יחד באותו מקום. אני עוד מאמין שאחזור ל'ירמיהו' חולון בעתיד, בדיוק כמו שאני חוזר עכשיו לנורדיה. עם עובדות אי אפשר להתווכח. קורונה, לא קורונה, אתה פותח טבלה ורואה ש'ירמיהו' חולון סיימה את הליגה במקום השלישי. מבחינתי מה שעשיתי עם חולון בעונה האחרונה זה כמו עליית ליגה. לא סתם בחרו בי למאמן העונה בליגה א' דרום בכל מיני מקומות".

מלחמת העולמות

עכשיו, כאמור, גניש חוזר לנורדיה לקדנציה שנייה, אחרי שרשם שם פרק מוצלח לפני כשלוש שנים. "בפעם הקודמת שהגעתי אליהם הם היו במקום שממנו יורדים לליגה ב'", מרענן גניש את הזיכרון, "והצלחתי להוביל אותם עד למקום הרביעי ולמשחקי פלייאוף העלייה. אני מקווה שנעשה עונה מאתגרת, עונה שמחה, ושלא נסתבך".
מה המטרות של נורדיה?
"מבחינת סדר הגודל של תקציב, המצב בנורדיה הוא עוד יותר גרוע ממה שהיה בחולון בעונה שעברה. אני צריך לבנות קבוצה ב־400 אלף שקל ברוטו. ואסור לשכוח שיש את כל העניין הזה של הקורונה. זה לא פשוט, אין לי אוויר, אבל אני סומך על היכולות שלי. בפעם הקודמת המטרה היתה לעלות ליגה. הפעם, עם תקציב קטן ועם סגל צעיר, הישארות בליגה תהיה הצלחה גדולה. אני מקווה שנעמוד בזה ונסמן וי. צריך להבין שליגה א' בעונה הקרובה זו מלחמת עולם אחת גדולה מהמחזור הראשון ועד האחרון. 18 קבוצות, ארבע יורדות וקבוצה אחת שהולכת למבחנים. אין זמן למצמץ לשנייה".
אביתר ברוכיאן, אחד העוגננים של נורדיה, עדיין לא חתום על חוזה.
"הבהרתי להנהלה מה אני רוצה ומה אני צריך. נצטרך גם שחקנים עם איכות וניסיון, כי אי אפשר לבנות הכל על צעירים. אני יודע שאביתר במשא ומתן כספי עם ההנהלה, ואני מקווה שהם יגיעו לסיכום".
איך עוברת עליך תקופת הקורונה? בניגוד לליגות הבכירות שחזרו לפעילות, אתם למעשה בפגרה כבר ארבעה חודשים.
"קודם כל, מעבר לעניין של הכדורגל והאהבה למשחק, יש פה משהו שהשפיע ופגע בכל העולם. זו מכה לא פשוטה לא להיות פעיל תקופה כל כך ארוכה, אבל אנחנו מספיק חזקים ונדע להתמודד עם הדברים".
חסרה לך הפעילות היומיומית, האימונים, הנסיעה למגרש?
"ברור. אני זוכר את המשחק האחרון שביטלו לנו. זה היה ב־13 במרץ, יום שישי. הייתי כבר באוטו, עומד ברמזור בדרך למשחק באשדוד נגד אדומים. ואז קיבלתי את ההודעה מליאור שולמן על ביטול המשחק. תגיד, כמה זמן עבר מאז? לא סיימתי עונה בחודש שלישי בחיים. זה קשה. אין דברים כאלה".
יש חשש שגם העונה הקרובה שלכם לא תיפתח.
"אם התחלואה תימשך, אני לא יודע מה יהיה. יש חוסר ודאות מוחלט. בכל מקרה, החזרה וההכנה לא יהיו פשוטות".
אתה חושב אולי לקחת איתך מישהו מחולון?
"בינתיים אני לבד. אין לי עוזר מאמן או איש צוות אחר שיעשה איתי את הדרך. הייתי שמח לצרף לנורדיה כל אחד משחקני 'ירמיהו', אבל אין כסף לשלם להם".

הגוטמנים והקשטנים

ברמה האישית, לא מבאס שקריירת האימון שלך תקועה בליגות הנמוכות?
"זאת שאלה במקום, שגם אני שואל את עצמי לפעמים. אנשים אומרים לי: 'ויקטור, איך אתה לא מאמן לפחות בליגה הלאומית, עם הידע שלך ואחרי מה שעשית בחמש השנים האחרונות?'
נו, ומה אתה עונה להם?
"שיכול להיות שאני צריך מישהו שידחוף אותי. תקשיב, יש לי תעודת פרו, עשיתי את הקורס השני שנפתח בארץ בזמנו. עם גוטמן ועם אוחנה ועם מי שאתה לא רוצה שהיה שם. מבחינת עוצמות, אני יודע שיש לי את זה. לאנשים קשה לדרוך עליי. בכל זאת, שיחקתי בליגת העל, אימנתי בליגה הלאומית, במרמורק ובבת ים. מה, לא הייתי יכול להיצמד בזמנו לאיזה מאמן בכיר כמו גוטמן או קשטן למשל ולעבוד איתם בצוות?!"
כלומר, אתה לא יודע לדחוף את עצמך.
"כנראה שלא. המליצו לי לקחת סוכן, ואני באמת חושב על זה".
אולי זה משהו שהיית צריך לעשות כבר לפני שנים?
"לא משנה, אף פעם לא מאוחר. גם עכשיו אני יכול להיות חבר בצוות אימון, בגיל שלי, עם הידע והניסיון שצברתי".
2 צפייה בגלריה
טולדנו. צפוי להתמנות לקפטן
טולדנו. צפוי להתמנות לקפטן
טולדנו. צפוי להתמנות לקפטן
(צילום: ינון פוקס)
הוא גם מסכים שנתייג את מעמדו בשנים האחרונות כמאמן בקבוצות בליגות הנמוכות. "עשיתי טעויות", מודה גניש. "העיקרית היא, אני שוב אומר, שלא לקחתי סוכן. אם היה מישהו שמייצג אותי, עם כל ההיסטוריה שלי - הייתי פיגורה. אני בטוח שהייתי יכול להצליח בליגות הבכירות, אבל אני לא רוצה להישמע כאחד שבוכה על הקריירה שלו".
עדכונים אחרונים בקבוצה:
שלושה שחקנים - חתמו השבוע בנורדיה:
מתן טולדנו - מגן שמאלי / בלם, בן 26 - עונה שלישית במועדון. צפוי להתמנות לקפטן.
נאור אסרף - חלוץ מרכזי, בן 23.
ליעד אלעד - קשר אחורי, בן 20, בוגר הנוער של בני יהודה, היה שחקן סגל בנורדיה בחצי השנה האחרונה ומיעט לשחק;
יוסי אסייג על סף חתימה באדומים אשדוד.