בחודש ינואר האחרון פנתה בית"ר למכבי חיפה וביקשה לשאול את ירדן שועה. העיסקה הזו נראתה מושלמת: שועה יימלט מהסבל שלו בסמי עופר ויחליף מים עכורים במים זכים; חיפה תשלח אותו לשנת גלות והשתפשפות שתחזיר אותו אליה חד ומפוקס יותר; ובית"ר תרוויח חלוץ.
1 צפייה בגלריה
ירדן שועה. מהומות, אבל לא ברחבה
ירדן שועה. מהומות, אבל לא ברחבה
ירדן שועה. מהומות, אבל לא ברחבה
(צילום: אלעד גרשגורן)
על המהלך הזה הטיל יעקב שחר וטו. הוא האמין שההשקעה שלו בסך 1.4 מיליון יורו עבור 60 אחוז מכרטיסו של שועה תניב דיבידנדים. אפילו שחר עם כל הניסיון שלו לא האמין שיהיה מדובר בסוג של כיתה טיפולית שבה שועה יגנוב את כל הפוקוס ואת כל האנרגיות מהמועדון שלו, עד כדי כך שאף אחד לא יתעסק במה שקורה בחיפה אלא במה שקורה עם שועה.
שחר מבין היום שני דברים: הראשון, אף אחד לא ישלם לו אפילו סכום שקרוב לצ'ק שכתב לברק אברמוב ובני יהודה. השני, שועה חייב לשחק, בקבוצה אחרת או בקבוצתו הנוכחית, אם המאמן החדש של חיפה, כנראה ברק בכר, יתעקש להשאיר אותו. ועדיין, הכתבה הזו רלוונטית לשועה ובית"ר, כי זה מה ששני הצדדים רוצים הכי הרבה. שועה מעוניין לנחות בבית וגן, ומשה חוגג מעוניין ברכש נוצץ שהעלויות שלו סבירות בהחלט. גורם שמעורב מאוד בענייניו של שועה סיכם זאת השבוע במילים האלה: "זו יכולה להיות עיסקה משתלמת לשני הצדדים, גם לשועה וגם לבית"ר".

יאללה בלגן

ממספר עבירות המשמעת של שועה בחיפה אפשר להכין קלסר עב כרס. בחודש פברואר, עם סיום הניצחון של בית"ר בטדי על הירוקים, כשהחלוץ הבין שהוא לא ייכנס לכר הדשא, גם לא כמחליף, הוא מיהר להיכנס לרכבו הפרטי ולנסוע הביתה. שם, בכביש 1, צלצל הטלפון ועל הקו היה המנהל של חיפה, רפי אוסמו, שהודיע לו לחזור מיד לאצטדיון. בחיפה זעמו לא רק על זה ששועה עשה דין לעצמו אלא שבסיום המשחק גם חיבק בהפגנתיות את מאמן בית"ר רוני לוי. זה לא נעשה במקרה. שועה ניסה להעביר מסר בלי מילים שהיה מעדיף ללבוש את הצהוב של בית"ר מאשר את הירוק של חיפה. זו היתה הדרך שלו לזרוק לחוגג, בניון ולוי רמז עבה.
אחרי שלושה חודשים, במאי, חיפה ניצחה את באר שבע 1:3, שועה נכנס כמחליף, ובחדר ההלבשה זרק את החולצה וצרח בעצבים. יותר מאוחר הוא התנצל והושעה, אבל עם החזרה לאימונים התעמת עם אחד מחבריו לקבוצה ונזרק מאימון על ידי מרקו בלבול. אחרי מספר שבועות, שועה, שמבחינתו בלבול מתעלל בו, עלה לכר הדשא בכפר גלים ובעט לכל עבר בכדורים שהיו מסודרים לצורך האימון. בלבול ביקש שיפסיק, ותוך כדי הצעקות של המאמן שועה בעט בכדור נוסף וניסה להוציא את בלבול מדעתו. באימון אחר, בלבול, שהיה עדיין תחת הרושם שהותירו הבעיטות בכדורים, ביקש משועה שימלא את ההוראות או שהוא יעיף אותו מהאימון.
"די כבר לעשות רעש - תעיף אותי או שתפסיק לאיים", הקניט אותו החלוץ. עוד בחודש אוגוסט, לפני משחק גביע הטוטו מול מכבי נתניה, שועה ביקש להיעדר מאימון עקב סיבות אישיות. בחיפה אישרו את הבקשה וקבעו לשועה אימון השלמה. שועה ביקש להקדים את מועד האימון האישי, וגם זה אושר, אלא שלחלוץ היו תוכניות משלו והוא הבריז. באימון של יום שישי באותו שבוע בלבול לא אישר לו להתאמן והודיע שהוא יתאמן עם מאמן הכושר בצידי המגרש. שועה סירב ופשוט עמד על הקווים, צפה באימון ולא הקשיב להוראות הצוות, כל זה כשיעקב שחר צופה באימון מהצד, רואה את ההתנהגות של מי שעלה לו 1.4 מיליון דולר ולא מאמין למראה עיניו.
שועה לא זומן לסגל של חיפה למשחק הגביע מול אום אל־פאחם, מה שגרם לאביו לצאת נגד בלבול. "איך הבן שלי לא בסגל ודולב חזיזה, שהוא שחקן ענק, עם 39 חום, הביאו אותו עם מונית למגרש?” שאל/אמר האב. “אני מצדיע ליענקל’ה שחר ועוזי מור. אני בקשר גם עם אור הבן. איזה אנשים. אם רק מרקו היה יודע איך לגשת לירדן הוא היה נותן לו את הנשמה. יענקל’ה, שהוא הבעלים הכי טוב בארץ, יודע את האמת. הסטיגמה של הילד הבעייתי גרמה לאנשים לחפש אותו בקטנות. איך קצב אומר? הוא לא ילד רע, פשוט צריך לדעת לגשת אליו. מרקו הוא לא חתול רחוב”.
פחות מחודש אחרי כן שועה לא אהב החלטה של בלבול באימון, זרק את החולצה וירד לכיון חדרי ההלבשה. בלבול העלים עין והעלה אותו בהרכב במשחק מול מכבי תל אביב. זה היה אחד המשחקים הגרועים של שועה העונה.
חשבתם שנגמר? ממש לא. יום לפני המשחק מול מכבי נתניה שועה יצא למסעדת הפריים בתל אביב. הוא צולם, לפי הדיווחים באתרי האינטרנט, ב־01:27 בלילה, בניגוד לתקנון הקבוצתי של חיפה, הושעה ליומיים והתנצל באינסטגרם. כשמישהו חשב ששועה מתחיל לעלות על הפסים הנכונים, אחרי שבישל שער ניצחון מול הפועל חדרה וגרף מחמאות, המשיכו הפרצופים החמוצים שלו באימונים והעוינות ששידר כלפי בלבול.
ממש לפני כחודש שועה גם הפר בידוד בלי לעשות חשבון לאף אחד. על פי ההחלטה של משרד הבריאות ומינהלת הליגה, נוצר מתווה שאומר שהחל ב־10 במאי ייכנסו כל הכדורגלנים (והכדורסלנים כמובן) לבידוד ביתי עד לסיום הליגה, ויהיו רשאים לצאת מביתם לאימונים ומשחקים בלבד. שועה כאמור לא ספר את ההנחיות, וב־5 ביוני, יומיים לפני הדרבי החיפאי בסמי עופר, צולם במסיבת בריכה בקיסריה.
"אחרי כמעט חודש ב־לבד (כך במקור; ש"א)", כתב שועה ברשתות החברתיות, "הנפש גברה על ההיגיון (מצטער גרוטו, לא יקרה יותר). חוזרים לכלוב עד הסוף. מחכים כבר לנשום אוויר". בעקבות המקרה הזה שועה נקנס על ידי מכבי חיפה ב־27 אלף שקל. מבחינה מספרית, שועה משתכר בחיפה כ־60 אלף שקל בחודש, בדיוק סך הקנסות שהטיל עליו המועדון. אין כמעט מקרה דומה בכדורגל הישראלי בשנים האחרונות שבו כדורגלן נקנס במצטבר בגובה של משכורת חודשית. המעניין הוא שבחיפה סיפרו לנו השבוע ש"עבירות המשמעת של שועה היו רבות הרבה יותר מכפי שיצא לתקשורת. אם לא היינו מעלימים עין פעם אחר פעם, זה היה נגמר בקנסות יותר גדולים ובריסוק התדמית של השחקן". במצב עניינים שכזה שועה הפך לפרסונה נון־גרטה ביציע ג', האולטראס של מכבי חיפה, שנקעה נפשם ממעלליו של החלוץ.
לחיפה נמאס. בפגישה עם החלוץ ונציגו הסוכן גלעד קצב הוחלט בהסכמה הדדית כי עד תום העונה הנוכחית השחקן יזכה לאימונים אישיים במסגרת נפרדת מהקבוצה ובתום העונה הזו יוחלט בנוגע לעתידו במועדון. זה אומר שרק אם המאמן הבא של חיפה ברק בכר 'יתאבד' על שועה הוא יישאר בחיפה, מה שכנראה לא יקרה, כי גם בכר יודע שהוא לא יכול לסכן את המשרה שחיכה לה כל חייו (בכר אוהד מכבי חיפה מילדות) על הקפריזות של שועה.
המספרים של שועה העונה:
דקות משחק: 740 (8.2 משחקים במצטבר) שערים: 2 בישולים: 2 הוחלף: 4 נכנס כמחליף: 16 נסיונות הבקעה: 23 נסיונות הבקעה למסגרת: 12
אגב, בין שלל הביקורות שיש בסמי עופר על מרקו בלבול, דווקא בגזרת הספסול של שועה הוא זוכה לתמיכה, או כפי שאמר השבוע גורם בחיפה: "אם החלוץ שמרקו הימר עליו ניקיטה רוקאביציה, על חשבון שועה, הבקיע העונה 20 שערים, אז במבחן התוצאה מרקו צדק". באשר לסברה ששועה ורוקאביציה היו צריכים לשחק יחד, אז שועה כנראה עשה הכל כדי לשכנע את המאמן שהוא לא ראוי לקרדיט, מה גם שחיפה, כקבוצה, שיחקה השנה את הכדורגל ההתקפי ביותר בארץ, וזה כששועה, במקביל, הופך לפרויקט חינוכי כושל.

בדרך לבית וגן?

שחר יודע שאף אחד לא ישלם לו אפילו חלק מההשקעה בשועה. הוא מעוניין להשאיל את השחקן לקבוצה אחרת ולהתפלל שזה ישנה משהו אצל שועה. הבעיה היא שבבית"ר כבר הבהירו שאין להם עניין לקחת שחקן של קבוצה אחרת, להשביח אותו ולהחזיר אותו אחרי כיוון פרונט למועדון שממנו הגיע, במקרה זה לחיפה. "אין שום סיבה שנשביח שחקנים של קבוצות אחרות", אומרים במועדון.
שועה יודע למה הוא רוצה לבית"ר. הוא מסתמך על תקדימים כמו איתי שכטר, שבתקופה בחיפה הגיע, פיזית, לטיפול פסיכולוגי ובבית"ר נולד מחדש. הוא מסתכל על שמחת החיים של אלירן עטר, שנעלמה במכבי תל אביב תחת איביץ' וחזרה עם הנחיתה שלו בירושלים. הוא בטוח שהמסלול שלו יכול להיות זהה.
גם אם בבית"ר צודקים במדיניות שלא להשביח שחקנים מקבוצות אחרות, הם צריכים לקחת בחשבון שבמציאות הכלכלית החדשה, שבה חוגג עם רגל על הברקס, יהיה קשה למצוא שחקנים שיציתו את הדמיון של האוהדים, ובהנחה שתהיה כאן ליגה עם קהל, יגרמו למישהו לרוץ לעשות מינוי. שועה בהחלט עונה על ההגדרה. בצד של שועה כבר אמרו השבוע שזו "עיסקה משתלמת לשני הצדדים". השאלה היא אם חוגג ישתכנע.