"אני נרגש, גם מעצם החזרה לארץ ובטח למועדון כזה מרגש. אני מכיר היטב את האוהדים האדומים וברור לי שזה הנכס הכי חשוב שלנו. המטרה המרכזית שלנו כרגע היא לבנות קבוצה שתתחבר לרוח הייחודית של המועדון, גם בסגנון האטרקטיבי וגם ברגש. מצפה לנו הרבה עבודה, ואני מתחייב שנעשה הכל כדי שהאוהדים שלנו ייהנו מאיתנו". זה מה שאמר אורן עמיאל, המאמן החדש של הפועל, עם מינויו בסוף השבוע שעבר.
1 צפייה בגלריה
עמיאל על רק דגל הפועל. ברוך הבא
עמיאל על רק דגל הפועל. ברוך הבא
עמיאל על רק דגל הפועל. ברוך הבא
(צילום: נועם מושקוביץ')
עמיאל (49) עבד במשך שמונה שנים בנימבורק והפך מזוהה איתה בעשור האחרון. תחילה שימש כעוזרו של ננו גינזבורג, ובארבע העונות האחרונות עמד על הקווים והצעיד את הקבוצה לזכייה בארבע אליפויות צ'כיה. הוא הגיע איתה פעמיים לרבע גמר ליגת האלופות, ולפני שנה אף נבחר למאמן העונה של הצ'מפיונס ליג.
בין 1995 ל-1999 שיחק עמיאל בהפועל גליל עליון, וניסיונו כמאמן בליגת העל כלל 15 משחקים בכפר בלום ב־2006. מלבד ימיו בנימבורק הוא שימש כעוזר בגליל, במכבי תל אביב (כעוזרו של עודד קטש) ובהפועל (ב־2013-2012, כעוזרו של בראד גרינברג).
עמיאל בכלל חובב כדורגל, וגדל בקיבוץ להבות־הבשן בעמק החולה. "היתה לי ילדות מקסימה. גדלתי בקיבוץ קלאסי של השומר הצעיר ליד הירדן והיינו מאוד שובבים, גנבנו טרקטורים ופירות והיינו כל היום בחוץ. מאחר שלא היו טלפונים ניידים, בכל ערב האימהות היו רוכבות על אופניים וקוראות בשמות שלנו כדי שנלך כבר לחדר הילדים. מעולם לא ישנתי בבית של ההורים שלי, אלא בבית ילדים ובהמשך בבית הספר. כשאני מספר את זה לילדים שלי הם לא מצליחים להבין", סיפר בעבר בחיוך. "מגיל צעיר הייתי פריק של כדורגל, אבל אז הענף לא היה מפותח בצפון כמו היום. האזור שלנו היה יותר של כדורסל, והתחלתי לשחק בצורה מסודרת רק בגיל נערים. בעונה השנייה שיחקתי כבר בנוער אצל המאמן בוב גונן, והוא זה שנתן לי את המוטיבציה להיות רציני".
בגיל 18 התגייס עמיאל לשירות של שלוש שנים בהנדסה קרבית והפסיק לשחק כדורסל. "אחרי השחרור עבדתי במפעל בקיבוץ עמיר, שיחקתי בליגה א וכבר תכננתי את הנסיעה שלי לאוסטרליה. באותה שנה פיני גרשון אימן בגליל עליון ודייוויד בלאט היה העוזר שלו. עמית גל הביא אותי לקבוצה בתור השחקן ה־12 ואני ויתרתי על הנסיעה. הייתי מחליף של עודד קטש בעונה גדולה, שהסתיימה בגמר הפלייאוף ב־1995. בהמשך שיחקתי עוד כמה שנים בגליל, ומשם עברתי לעוד כמה עונות בליגה השנייה, בחדרה ובמגדל־העמק", סיפר בעבר. קטש, אגב, מינה את עמיאל בתחילת עונת 2005 לעוזרו בגליל ובעונת 2008-2007 לעוזרו במכבי תל־אביב. אחרי חצי שנה עזבו השניים את המועדון. אגב, בכל השנים שבהן היה כדורסלן פעיל עמיאל שימש כמאמן קבוצות קט סל וילדים. המנטור של עמיאל הוא דייוויד בלאט. רגע לפני שפרש ב־1998 הוא תכנן נסיעה לאוסטרליה, אבל קיבל הצעה לאמן את הנוער של גליל עליון ונשאר בישראל.

שיר שחלמתי על פראג

מי שהנחית את עמיאל בצ'כיה הוא כאמור ננו גינזבורג, שבחר בעמיאל לעוזרו. השניים עבדו יחד חמש שנים בשתי קדנציות וזכו בעוד חמישה דאבלים. לקראת עונת 2018-2017 עזב גינזבורג כדי להתמקד בעבודתו המוצלחת בנבחרת צ'כיה ועמיאל מונה למאמן הראשי של הקבוצה.
"הכרתי את גינזבורג – שהיום הוא אחד האנשים הכי קרובים אלי – במסגרת העבודה שלנו בארץ. באחת השיחות בינינו אמרתי לו בחצי צחוק שאם יהפוך למאמן ראשי בצ'כיה, שירים אלי טלפון – וזה בדיוק מה שקרה שנה אחר כך", סיפר עמיאל בעבר. "הוא סיפר לי שהוחלט שעונה לאחר מכן הוא יהפוך למאמן הראשי, הציע לי להצטרף וביקש תשובה בתוך 48 שעות. חגית אשתי ואני היינו אז עם ילד אחד, תינוק. ישבנו, בדקנו, התייעצנו, והחלטנו ללכת על זה".
העונה האחרונה היתה התשיעית של עמיאל בצ'כיה והרביעית כמאמן ראשי. "כשחזרנו בפעם השנייה הסיכום בחוזה היה שלא משנה כמה זמן גינזבורג יישאר כמאמן ראשי, ברגע שהוא יחליט לעזוב אני אקבל את המושכות", הוא מספר. "מעולם לא תכננתי לחיות כל כך הרבה שנים מחוץ לישראל, פשוט הלכתי עם מה שהחיים זימנו לי. הייתי מספיק אמיץ כדי לקחת את ההזדמנויות שהגיעו אלי ולא פחדתי מהפחד. הבת שלי, שחוגגת בימים אלה חמש, נולדה פה, ושני הבנים – בני 13 ו־11 – נמצאים חלק גדול מחייהם בצ'כיה. הם לומדים בבתי ספר מקומיים ודוברים את השפה. כמשפחה אנחנו מעריכים מאוד את החוויה שאנחנו עוברים ולא לוקחים שום דבר כמובן מאליו, גם בתקופות שיש בהן קשיים". עמיאל התחבר מאוד לקהילה היהודית בפראג, בירת צ'כיה, ואת הזמן הפנוי מכדורסל העבירה משפחת עמיאל בטיולים בארץ שהפכה עבורם לבית שני.

בחירתה של אהבה

בשלוש העונות הראשונות שלו כמאמן ראשי הוביל עמיאל את נימבורק לזכייה בשלוש אליפויות ובשלושה גביעים נוספים, והעונה הקודמת היתה עונת שיא של הקבוצה בליגת האלופות של פיב"א: היא עלתה לרבע הגמר עם יתרון ביתיות ועם מאזן של 12 ניצחונות מול שני הפסדים, הטוב ביותר במפעל. אלא ששבוע לפני רבע הגמר החלה הקורונה ועצרה הכל. ליגת האלופות חזרה בספטמבר לטורניר סיום עונה בהשתתפות שמונה הבכירות במפעל. במקום לשחק סדרה של הטוב משלושה משחקים עם יתרון ביתיות מול אא"ק אתונה, חצי שנה מאוחר יותר שיחקה נימבורק משחק נוקאאוט אחד ביוון והפסידה. בדיוק כמו הפועל, הקבוצה שאליה הגיע, נימבורק של עמיאל שהעפילה לרבע הגמר והסגל ששיחק את המשחק, אלה שתי קבוצות שונות לגמרי. עמיאל, בכל מקרה, זכה לאחד הרגעים הגדולים בקריירה שלו כשהוכרז מאמן העונה בליגת האלופות. "היו לי תקופות של סבל וכאב אמיתי. המשפחה ואני הקרבנו המון לאורך התקופה, ובלי אשתי יכול להיות שהיום בכלל הייתי עובד בתור נהג. אני לא מאמין שאפשר להצליח בלי לסבול, וברגע שדברים טובים קורים הסבל הופך להנאה ויש תחושת סיפוק גדולה", אמר אחרי הזכייה בתואר מאמן השנה בצ'מפיונס ליג.

קוף על הגב

למרות השנים המוצלחות בצ'כיה, עמיאל אינו נחשב למאמן מחוזר בכדורסל הישראלי. הוא עדיין בספק ברוב קבוצות הליגה ובקרב מקבלי ההחלטות אצלן. כל זה עד לתקופה האחרונה שבה גיא הראל, אייל חומסקי ויותם הלפרין סימנו אותו כמי שמתאים להחזיר את הפועל אחרי עונה נוראית למאבק על הצלחת. חשוב גם לציין שעמיאל תכנן להישאר בנימבורק (אף שהיא במשבר כלכלי איום ונורא ושמונה משחקניה חלו בקורונה, כולל הצוות המקצועי ובני משפחה של עמיאל) אלא אם תגיע הצעה באמת אטרקטיבית ממועדון גדול בארץ או ממועדון מגרמניה, שאליה כיוון. כשהגיעה השיחה מהפועל הוא לא חשב פעמיים כי באמת מדובר בהזדמנות בלתי חוזרת.
עמיאל הוא לא עולה חדש. הוא מכיר הכי טוב שאפשר את הכדורסל הישראלי על יתרונותיו וחסרונותיו. אבל בניגוד לשלווה בצ'כיה שם הכל מתנהל בשפיות וניצחונות לא גורמים לאף אחד לצאת מגדרו והפסדים לא מובילים לפאניקה, הוא מגיע לאטסמוספירה שונה לגמרי, זו של הארנה שבה רק תארים הם סימן להצלחה וסבלנות היא כמעט מילת גנאי. לא סתם אמר עמיאל כשנדרש להבדלים בין הכדורסל הישראלי לצ'כי ש"המועדון מתנהל באופן שפוי. יש כאן לחץ כמו בכל ספורט תחרותי ואת הקוף הזה שעל הגב, שחייבים לזכות באליפות ובגביע ולעלות שלב באירופה. זה לא שאין טעויות שנעשות ואין טמפרמנט, אבל ההתנהלות היא עניינית וההחלטות המקצועיות מתקבלות במשרד בדופק אפס. אין כאן טלפונים עם תלונות שאתה מקבל באמצע הלילה אחרי הפסדים. זו תרבות שאני מתחבר אליה, וזה מה שהופך את המקום למצליח מאוד לאורך זמן".
כששאלו את עמיאל בעבר מיהי האישיות ההיסטורית הנערצת עליו הוא נקב בשמו של וינסטון צ'רצ'יל, ונימק: "צ'רצ'יל אמר שאופי אולי נמדד ברגעים הגדולים אבל נוצר ברגעים הקטנים". התחביבים של המאמן החדש של הפועל הם קריאה ועבודה על הגוף במכון כושר, פרט לעובדה שמדובר בפריק של כדורסל. בסופו של יום הפועל חיפשה ומצאה מוח כדורסל מבריק עם אופי נוח וטייפ קאסט של לוחם סיירת שלא ייתן לאף אחד מהחניכים שלו לחפף בכיפוף ברכיים בהגנה. מצד שני, אחרי הפסטורליה בצ'כיה והצלחה לאורך זמן, לא ברור עדיין איך עמיאל יתמודד עם סיר הלחץ בארנה, עם רגעי משבר וימים שבהם הכל ילך הפוך. זה יהיה מבחן הבגרות שלו ויסמן במידה רבה אם מדובר בליהוק מוצלח לג'וב התובעני והנחשק שקיבל בשבוע שעבר.