הסיפור שאינו נגמר: "מנסים לדפוק את בית"ר", ירה השבוע גורם בבית וגן. "רוצים לפגוע בנו כי לא נוח לאנשים מסוימים שהמועדון ישתדרג ויצעד קדימה. איפה היתה הוועדה הזו מול טביב, כבירי ואחרים? עושים למועדון ולמשה חוגג לינץ' תקשורתי, פוגעים בשיח' בן חליפה, שבא ממניעים טהורים של דו קיום ושינוי חברתי על לא עוול בכפו. אנחנו חוששים שכל העליהום שעושים לשייח' ישבור אותו בסוף והוא ירים ידיים".
3 צפייה בגלריה
חוגג, השייח ובנו
חוגג, השייח ובנו
חוגג, השייח ובנו
(צילום: באדיבות בית"ר )

גורם שבשנים האחרונות היה חבר קבע בוועדה להעברת זכויות של ההתאחדות לכדורגל, סיפר לנו השבוע שכל מי שהגיע לרכוש מועדון כדורגל בישראל, נדרש בדיוק לאותם הבהרות ומסמכים אותם דרשה הוועדה משיח' חמד בן חליפה. הטענה של משה חוגג במקרה הזה, לפיה "האם ממיץ' גודלהאר גם ביקשו כל כך הרבה הבהרות?" לא מחזיקה מים. "כן" אומר אותו חבר עבר בוועדה. "מגודלהאר, מאייל סגל ממכבי נתניה, מחיים רמון בזמנו שבא לרכוש את הפועל תל אביב את כולם בדקו בציציות. אף אחד לא מחפש את בית"ר. צריך לשאול למי יש אינטרס שכל הוועדה הזו תהפוך להיות אייטם ראשי בכלי התקשורת. יש המון אי דיוקים, ספקולציות והערכות שלא עומדים במבחן המציאות. אנשים שלא מכירים את המסמכים ואת המספרים, לא מכירים את התקנון של ההתאחדות ולא מכירים את אנשי הוועדה, אנשים בלתי תלויים, הפכו את הסיפור הזה לחגיגה תקשורתית שלא מוסיפה כלום לאף אחד".
חוגג והשייח' בן חליפה שוחחו ביניהם במשך עשרות פעמים בשבוע האחרון. חוגג שמע מבן חאליפה בעיקר תהיות על העובדה שכל דבר שהעביר לוועדה הפך מיד לשיחה פתוחה, וטען: "זאת לא התנהלות שאני רגיל אליה. אני מגיע לעסקה הזאת ברצון גדול, ולא אסכים שככה זה יתנהל". חוגג ניסה להרגיע. אמר לו ש"בית"ר מאז ומתמיד מושכת אש, אבל הדגיש בפניו ש"ההתנהלות בנושא וההוצאה של החומרים החוצה היא חמורה מאוד". למרות זאת, נראה כי השייח רחוק מלהתייאש, ומעוניין מאוד להשלים את העסקה במהרה.
חוגג והשייח המשיכו בשיחות, וגם עברו לדבר על תקציב הרכש המיועד. השייח'גם מעורב ואף צופה במשחקים של הקבוצה ביחד עם בנו, מוחמד, שאמור לתפוס מקום מרכזי בקבלת ההחלטות. הוא לא יסוג מהעיסקה כי הוא חתום עליה משפטית אבל אם ימשכו את החבל הזה יותר מדי, הוא ייקרע.

מנסים למנוע ביזיון

אם ההתאחדות/הוועדה להעברת זכויות לא היתה כל כך "נודניקית", היא היתה מועלת בתפקידה. יש כאן מועדון כדורגל על הפרק, שיכול להינזק בצורה אנושה וחובתה של הוועדה, היא לבדוק את חוגג ובן חליפה בציציות גם אם זה לא נעים, גם אם חוגג מתפקע מחוסר הסבלנות שלו ומחכה לכסף ולהשלמה פורמלית של העיסקה בקוצר רוח. בבית"ר הדעות חלוקות. יש את אלה שבטוחים שזוהי אזעקת שווא ושהמהלך יושלם והוועדה תאשר את חמישים האחוזים של בן חליפה ואלה שלא ישנים בלילה פשוטו כמשמעו.
"אללה איסטור" אמר השבוע גורם בבית"ר בשפה של בן חליפה כשנשאל מה יקרה אם הוועדה תפסול את ההסכם של חוגג והשייח'. לא בגלל שזה ימוטט את בית"ר אלא משום הפארסה, הפדיחה, וכן, גם משום שזה עלול להוציא לחוגג את כל האוויר בנוגע למוטביציה שיש לו להחזיק את בית"ר. אם לכאורה, יש לו נניח בעיה כלכלית להמשיך לתפעל את העסק מה שמדהים הוא, שכל מה שקשור בבית"ר ירושלים, הופך בן לילה לטלנובלה עד שכבר לאף אחד אין חשק וכח לעקוב.

כמה אתה שווה באמת?

יש הרבה סימני שאלה שחברי הוועדה מבקשים עליהן תשובות. חלק לא קטן מהם הוא בהסתמך על מקרי העבר בהן הוועדה נהגה כמו בית הלל ונתנה את הקרדיט על פי רוב למי שבא לרכוש מועדון כדורגל ובסופו של דבר נאלצה להסביר איך נרדמה בשמירה. אלי שגב ממכבי נתניה שהביא את המועדון לחדלות פירעון זו דוגמה אחת, אמיר כבירי האיש שהתרסק וריסק את הפועל תל אביב הוא דוגמה שנייה.
חוגג בטוח שהוא, וכך הוא גם עשה את הונו יכול לסדר הכל, בדרכים יצירתיות ובמעוף שאיתו הפך לטייקון. מה לעשות שיש חוק יבש ופרוצדורה ובירוקרטיה סיזיפית? אלה הם החוקים. בשיחת הזום בה השתתף השייח' בן חליפה ביום חמישי שעבר, הוא נשאל על ידי חברה הוועדה לגבי מידע שהגיע אליהם מחברת החקירות בראשות רואה החשבון יהודה בר לב, שנשכרה על ידי ההתאחדות, לגבי הערכות השווי לנדל"ן ולאג"ח שיש לבן חליפה. אגב, בר לב עמד בראש צוות הבדיקה של מעילת הבנק למסחר, חברת yes ובפרשת העברת השליטה מאי.די.בי למוטי בן משה.
הנורה האדומה הראשונה נדלקה בוועדה להעברת זכויות כשבן חליפה הצהיר על הון מוערך של 1.5 מיליארד דולר בעוד הנכס המרכזי בהצהרת ההון של בן חליפה היה אג"ח של ממשלת ונצואלה, אגרות חוב לא סחירות ששוות במקרה הטוב עשרה או עשרים אחוזים מהסכום. בנוסף הצהיר בן חליפה על נכסי דלא ניידי בלבנון בשווי עשרות מיליוני דולרים בעוד הם שווים מיליונים בודדים. לגבי נכסי נדל"ן עליהם הצהיר בדובאי ואבו דאבי והעריך אותם בעשרה עד 15 מיליון דולר מתברר כי שווים במקרה הטוב מחצית מסכום. הנכסים הללו, לא ממש יאפשרו לבן חליפה לבקש אשראי או לשעבד אותם אל מול התחייבויות כספיות וכאן לוועדה להעברת זכויות יש בעיה.
"היה סיפור עם הציורים יקרי הערך של אמיר כבירי לשעבר בעלי הפועל תל אביב שניתנו כבטוחות במה שהתגלה כפארסה אז גם הנכסים של בן חליפה הם ברי מימוש ובעלי ערך, אסור לחברי הוועדה לקחת צ'אנסים מיותרים", אומרים גורמים המעורים במתרחש. אם זה לא מספיק, על פי הדו"ח של החברה של בר לב, בחשבון הבנק של בן חליפה יש כארבעה מיליוני דולרים סכום שהוא בטח לא מספיק כדי לרכוש ולתפעל מועדון כדורגל בסדר הגודל של בית"ר. ועדיין, לא המספרים והנפח מטרידים את הוועדה להעברת זכויות.
צודקים אנשים בצד של חוגג שטוענים שמצב חשבון עו"ש לא מלמד על עושרו של אדם כי הוא יכול להחזיק חשבונות בנק או נכסים נוספים. הבעיה של הוועדה אלה הן הסתירות. מה שהם שמעו וקיבלו לידיהם ומה שהתברר להם בפועל. חייבים לציין: בן חליפה ככל הנראה לא מנסה לשקר. אחד מהאנשים הבכירים בהתאחדות הגדיר את זה כך כשאמר: "אנחנו בטוחים שלא מנסים לרמות אותנו אבל לפעמים אנשים בסדר גודל כזה לא מעוניינים להיחשף מסיבות השמורות עימהן בצורה שקופה לחלוטין ואנחנו לא יכולים לקחת סיכונים מיותרים".
ושוב, הוועדה בראשות השופטת בדימוס, נורית אחיטוב, ספקנית כי היא מוצאת פער במה שאומרים לבין מה שיש בפועל. השופטת בדימוס אחיטוב, שעמדה בראש הרכבי השיפוט בבית המשפט המחוזי בתל אביב, נודעה לאורך הקריירה השיפוטית שלה כמי שלא משאירה מקום לספק. בלא מעט מהתיקים שהגיעו לשולחנה היא היתה דורשת לקבל את מלוא התמונה, נצמדה לעובדות ונזפה לא פעם בפרקליטים שמולה על חצי עבודה או על רשלנות מקצועית. היא האחרונה שתשאיר את עניין העברת הזכויות לבן חליפה ליד המקרה או תיתן קרדיט נרחב לפופוליזם.
בדיון בוועדה עלו חששות רבים. בין היתר, עלה החשש כי בן חליפה הוא איש קש; נמצא כי בבעלותו עשרות חברות לא פעילות, ונטען כי יש פערים משמעותיים בין הצהרת ההון שמסר להתאחדות לבין הנכסים שברשותו בפועל. כמו כן, הוועדה קיבלה מידע על קשריו של בן חליפה עם אנשים ששמם נקשר, בין היתר, לכאורה כמובן, בהונאות ובהלבנות הון.
בחמישי שעבר, שאלו חברי הוועדה שאלו את השיח' בנוגע להונו, התמקדו בשני מסמכים ספציפיים בכדי להבין את הסכומים והאף היקשרו על המנכ"ל שלו בשאלות ובדרישות למסמכים שחסרים. חליפה והמנכ"ל הבהירו לוועדה: "אנחנו לא מעבירים כל מסמך בכזאת קלות, גם אצלנו יש סודיות ואנחנו זהירים, אם בטעות יודלפו מסמכים מאצלכם יכול להיגרם לנו נזק גדול ולכן אנחנו צריכים לדבר עם היועצים המשפטיים שלנו ולראות איזה מסמכים אנחנו יכולים לספק ואיזה לא". אגב, בתחילת דבריו השיח' רטן בפני הוועדה: "אני מופתע ממה שקורה סביבי, אני בא להשקיע ולעשות טוב ומכל פינה תוקפים אותי".
3 צפייה בגלריה
חוגג, הנהלת בית"ר עם השייח' ומתווכי העסקה
חוגג, הנהלת בית"ר עם השייח' ומתווכי העסקה
חוגג, הנהלת בית"ר עם השייח' ומתווכי העסקה
(צילום: באדיבות בית"ר)
חוגג בכל מקרה התחייב לקחת על עצמו את הערבויות לתקציב בית"ר ואמר לוועדה: "מה זה משנה אם לשיח' יש מיליארד או 20 מיליארד אם בכל מקרה הוא רק שותף שלי ואני לוקח על עצמי אחריות על כל שקל בתקציב? אני לא מבין את זה". חוגג צודק, כי לאף אחד לא משנה מי מעניק רשת ביטחון להתחייבויות של בית"ר כל זמן שיש רשת שכזו. אבל, עדיין, יש כאן שאלה נוספת על הפרק. "הבקרה התקציבית צריכה לבדוק את היציבות הכלכלית. הערבויות של חוגג על פניו אמורות להספיק אבל מה יקרה אם אופ"א או פיפ"א יבקשו תשובות? אין בעיה עם הערבויות של חוגג אבל ההתאחדות יכולה להסתבך מול אופ"א שתשאל אם יקרה משהו למה לא חקרו ובדקו? אין סכנה שבית"ר תתמוטט כי יש את הערבויות חוגג אבל זה סיכון מוניטין גדול לכדורגל הישראלי אם זו תתברר כפארסה".

החגיגות היו מוקדמות

ביום שלישי בערב, בית"ר ניסתה לפוצץ את כל הספקולציות. בהודעה רשמית שהוציא המועדון נכתב כך: "היום בשעות הבוקר הועברו אל הוועדה להעברת זכויות כל התשובות והמסמכים אשר נדרשנו להנפיק למען השלמת העסקה. בנוסף, החליט השייח׳ חאמד בן ח'ליפה להעביר חלק מהסכום הראשוני אותו התחייב, וההעברה בוצעה לפני מספר דקות.
השייח׳ בן ח'ליפה התייחס למצב הנוכחי ואמר: "אני עדיין מנסה לעכל את היחס וההאשמות הנבזיות אותן אנו חווים מהיום שהחלטנו להיכנס כשותפים בבית"ר. למרות הכל, אנחנו כאן, ואנחנו נחושים ומתכוונים להתחיל את הדרך המשותפת שלנו בקבוצה, ולראייה העברנו היום חלק מהסכום אותו התחייבנו. אני מאחל לקבוצה בהצלחה במשחק מחר".
זה היה נראה ונשמע טוב. המחווה בה העביר השייח' לבית"ר 400 אלף דולר והחד משמעיות של המועדון, נתנו את התחושה שהיה מדובר כאן ברעשי רקע מיותרים. אבל ברביעי בבוקר הוועדה להעברת זכויות התכנסה שוב. לטענתה, היא לא קיבלה תשובות מספקות לגבי ההון האמיתי של בן חליפה וגם לא התרשמה מתעודת היושר שהוצגה לה, משום שהיא לא מטעם השלטונות בדובאי כפי הנדרש אלה תעודה שמולאה עצמאית על ידי השייח' עצמו. "מאחר שלא סופק לוועדה מלוא החומר המתבקש ובהיעדר נתונים מספיקים, בשלב זה היא אינה יכולה להחליט, והבהרה מפורטת בנושא תועבר לקבוצה לטובת המשך ההליך" נכתב בהודעה מטעם ההתאחדות.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בטדי
ראש הממשלה בטדי
ראש הממשלה בטדי
(צילום: עוז מועלם)
כל מי שדיברנו איתו השבוע מכיוון ההתאחדות, טען שלא מדובר אך ורק במסמכים הפורמליים שהם בסיס לאישור ההעברת הזכויות. זו גם ההתנהלות, הזיופים במנגינה שמדירים שינה מעיניהם של חברי הוועדה שלא מבינים את הפער בין ההון של בן חליפה שמופיע ברשומות לבין מה שהם רואים בפועל וכמובן הבדיחה סביב הוצאת תעודת היושר. בתחילת השבוע כבר דנו בוועדה באפשרות לוותר לפנים משורת הדין על תעודת יושר רשמית בגלל הטענה שבדובאי לא מספקים מסמך שכזה. החלופה שנבחנה היתה תצהיר של בן חליפה (שוב, זה היה במסגרת דיון לא כהחלטה). כשהתברר לחברי הוועדה שההליך להוצאת תעודת יושר הוא פשוט וקל בטח כשמדובר מבן משפחת מלוכה, הם החליטו ללכת לפי הספר. בבית"ר עוד טענו שלשום שלשייח' יש דרכון דיפלומטי מה שיימתר את הצורך בתעודת יושר, אבל גם זה עניין שהוועדה תצטרך לתת עליו את הדעת. זה לא משנה את העובדה, שה"חורים" שמצאה הוועדה לגבי ההון האמיתי של בן חליפה אל מול מה שהוצג להם לא יאפשרו להם לאשר את העברת הזכויות עד שהוא יספק את המסמכים הדרושים.
חוגג בטירוף. הוא זועם על כך שהמסמכים והדיאלוג בין השייח' לוועדה דלפו לתקשורת. "איזה מן דבר זה שמוועדה שאמורה דיסקרטית, דולף כל המידע לתקשורת? זה מביש" אמרו השבוע בבית"ר. בעלי בית"ר מתכוון בכל מקרה, בימים הקרובים, אם לא תאושר העיסקה לפנות לבית הדין של ההתאחדות לכדורגל כדי לערער ואף לפנות לערכאות משפטיות במגרש האזרחי כדי להפוך את הקערה על פיה.
הסיפור הזה יימשך עוד כמה ימים לפחות. לא סתם אמר השבוע גורם בבית וגן שבאופן אבסורדי, בית"ר מתנהלת כמו שהיא משחקת. היא שולטת, היא תוקפת אבל נופלת בדברים הקטנים. אין שום ממשק בין הציפיות למה שקורה בשטח.