אוהדי בית"ר הציפו השבוע את הטלפון הסלולרי של משה חוגג. על הפרק: הפנטזיה של יושבי היציע לראות את עומר אצילי חוזר ללבוש את המדים הצהובים־שחורים של בית"ר אחרי שכנראה סיים את דרכו במכבי תל אביב, או כפי שאמר מספר 7 בעצמו בהקלטה שהופצה ברשתות החברתיות: "99 אחוז שאנחנו בחוץ (ממכבי)".
3 צפייה בגלריה
עומר אצילי
עומר אצילי
עומר אצילי
(צילום: עוז מועלם)
יש כאן שאלות מוסריות, כלכליות ומקצועיות רבות. סליחה על הספוילר, אבל הסיכוי שאצילי ישוב לבית וגן קטן מאוד. ועדיין, הגישה של בית"ר (ושל קבוצות אחרות) בנוגע לשאלה אם לשים את ידה על ביצת זהב מקצועית כמו אצילי (וכמובן דור מיכה), שעשוי להיות זה שישבור סוף סוף את ההגמוניה של מכבי תל אביב, או לבטל את ההזדמנות הזו בגלל סולם ערכים גבוה וראוי לציון, היא מרתקת. נכון לכתיבת שורות אלה, חוגג פוסל על הסף את חזרתו של אצילי לבית"ר.
"יש לנו התקפה מצוינת עם אלירן עטר, עידן ורד ומיכאל אוחנה. אין מקום אצלנו בעמדות האלה", כתב חוגג לאוהדים. לא נדע כמובן לעולם אם הבוס בבית וגן פוסל את הסוגיה הזו בגלל עניין ערכי או שמא משום חיסכון כלכלי, אבל ניתן לו את הקרדיט שמה שעומד לנגד עיניו הוא התדמית הנקייה של בית"ר שכן הוא כבר הוכיח בשנתיים האחרונות שהוא נלחם עליה בכל הכוח.
גורם בבית וגן הבהיר זאת, בצורה הברורה ביותר שאמר לנו השבוע: "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לגעת באצילי. מדובר בשמו הטוב של המועדון, בהתנהלות מול ספונסרים ואלפי ילדים שאנחנו צריכים לשמש עבורם כמועדון מודל לחיקוי".
מבחינה כלכלית, אצילי, אם סיים את דרכו במכבי תל אביב, יקבל ככל הנראה את רוב החוזה הכבד שלו במכבי (כ־400 אלף דולר לעונה) מגולדהאר, כשהקבוצה שתקלוט אותו אמורה רק להשתתף בשכרו. זה, והיכולת המקצועית של השחקן, כל מכניסים את אוהדי בית"ר לאטרף.
יוסי מנצור, אחד הקולות הבולטים ביציעי בית"ר, מסביר את החלום של האוהדים לסגור מעגל ולראות את אצילי שב לבית וגן במילים האלה: "יש רצון גדול שיהיה לנו סוף סוף שם גדול, שובר שוויון. אצילי הוא אחד השחקנים הכי טובים ששיחקו בבית"ר בעשור האחרון, ולמי ששכח, הוא לקח כמעט לבד את הקבוצה לשלב הבתים באירופה. אנחנו זוכרים לו מצוין שהוא אף פעם לא חגג גול נגדנו ולא שכח מאיפה הוא בא.
"אנחנו מודעים לבעייתיות שיש מבחינה תדמיתית לסיפור הזה, אבל בואו לא נשכח שאלי טביב הורשע בפלילים והיה בעלי בית"ר, ארקדי גאידמק נכנס לכלא בצרפת ומימן את המועדון והביא אותו להישגים, היה גם הסיפור של אנתוני וארן, שהיה חלק מהפצתה של קלטת סקס, ויש עוד דוגמאות, ביניהן גם אייל גולן, הזמר הכי גדול במדינה, שממשיך לעבוד.
"אנחנו מעדיפים כמובן שאת החולצה של בית"ר ילבשו אנשים בלי רבב ובלי שלדים בארון, אבל כשהמציאות אומרת שזו כנראה הדרך היחידה לקרוא תיגר על תואר ולהיות מועמדים לאליפות אחרי 12 עונות שחונות, אפשר לעצום את העיניים כי המטרה מקדשת את האמצעים. אם המשטרה והפרקליטות נכון לשבוע הזה לא ממליצות להעמיד את אצילי לדין, אז מי אנחנו שנחליט שאנחנו תולים אותו בכיכר העיר? זו לא משרת הרמטכ"ל. אנחנו מתעסקים בכדורגל".
3 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר
אוהדי בית"ר
אוהדי בית"ר
(צילום: עוז מועלם)

תצאו בחוץ

קשה עד בלתי אפשרי לסנגר על אצילי. מי שהוא אב לילדים מזדעזע עוד יותר נוכח הפרשייה הנוראית הזו שבה קטינות עברו מיד ליד ובדרך כזו או אחרת נוצלו. אושרת עיני, פרשנית ספורט, לא מוכנה להיות סלחנית בעניין הזה, בין שהוא קשור לחזרה של אצילי לבית"ר ובין שמדובר בהמשך הקריירה של אצילי ודור מיכה בקבוצה מובילה אחרת מליגת העל. "בעניין של קאמבק אפשרי של אצילי לבית"ר, אז כל התהליך שחוגג עשה כדי למתג מחדש את המועדון, והעובדה שהוא בונה לא רק קבוצה אלא מועדון, ימנעו ממנו לעשות מהלך כזה" אומרת עיני.
ברגע שאנחנו בוחנים כחברה את מה שקרה, וגם מיכה ואצילי לא מכחישים את זה, יש כאן בעיה רצינית מאוד. צריך לזכור שעם התהילה ועם ההצלחה באה גם האחריות. אצילי, מיכה ועוד כדורגלנים רבים מחויבים לפעילות חברתית במכבי תל אביב ובשאר הקבוצות. זה לא כתוב בחוזה אבל זה חלק מהחבילה של להיות שחקן במכבי תל אביב או במועדון אחר.
בסופו של יום, הם פגעו במותג, הם לא יכולים לשמש דוגמה לילדים צעירים, ולהנחית דבר כזה בבית"ר, שמנסה להתנער מתדמית גזענית שדבקה בה, זה להרוס תהליך ולמתג את בית"ר בצורה הלא נכונה. זה יהיה נזק כפול כי המלחמה בגזענות עשתה שינוי והסיפור הזה יכול להחזיר את בית"ר אחורה".
אצילי בבית"ר יכול להיות שובר שוויון לאליפות.
"בוא נבחן את זה בכלים של מכבי חיפה, מועדון שנמצא כפסע מאליפות אחרי הרבה שנים ומחפש את הדרך להצליח לעקוף את מכבי תל אביב. מקצועית, אין ספק שאצילי, מיכה, או שניהם, יכולים להיות אלה שמטים את הכף לטובת אליפות לחיפה, ועדיין יעקב שחר ושות' אפילו לא דנים בזה כי הם מבינים שאליפות היא לא חזות הכל. אני יודעת שלא מעט אוהדי מכבי תל אביב כועסים על מיכה ואצילי שפגעו בשמו הטוב של המועדון.
"יש לבית"ר כל כך הרבה מסורת וערכים ואוהדים עם נורמות חיוביות, בשביל מה הם צריכים את זה? הכדורגל זה כמעט המקום היחיד שאין בו אפליה מגדרית, שיש בו מקום לכולם. במובן הזה המקצוע הזה הוא מגדלור שיש בו שוויון וקהילתיות, בעוד במקומות אחרים בחברה עבריינים מורשעים ממשיכים להיות בעמדות מפתח. גם בלי אשמה פלילית, להביא למועדון כמו בית"ר או כל מועדון מוביל אחר בליגת העל שחקנים עם פרשה כזו על הגב זה סוג של כתם".
יש לעניין הזה תאריך תפוגה? האם בעוד שנתיים, אחרי שאצילי ומיכה יעשו נניח סיבוב באירופה אפשר יהיה למחול להם?
"לא. הם ימצאו את מקומם בעוד שנתיים בקבוצה בלי הרבה קהל ובלי הרבה שאיפות, אבל מועדונים גדולים עם מיתוג וקהל גדול ואלפי ילדים שנושאים את עיניהם אל כוכבי הקבוצה ורואים בהם מודל לחיקוי, אז אחרי פרשייה כזו, מה לעשות, הם לא יכולים להיות יותר מודל לחיקוי".

עניין של בחירה

במשאל שערכנו השבוע באתר mynet בחרו 85 אחוזים מהנשאלים בעד חזרתו של עומר אצילי לשורות בית"ר. במשאל השתתפו 1,004 נשאלים. 53 אחוזים מהם (שהם 532 נשאלים) ענו שלאצילי מגיעה הזדמנות נוספת ושהוא ישדרג את את הסגל של בית"ר. 32 אחוזים נוספים (שהם 321 נשאלים) קראו להחזיר את אצילי לבית וגן בנימוק שבית"ר היא מועדון כדורגל ולא בית משפט.
12 אחוזים מהנשאלים (שהם 120 נשאלים) התנגדו לחזרתו של מספר 7 למדים הצהובים־שחורים בנימוק שלמרות שאצילי שחקן נהדר יש בעניין הזה בעיה ערכית. כ־3 אחוזים נוספים (27 נשאלים) מסכימים עם הנימוק של משה חוגג שלפיו יש לבית"ר מספיק כלים התקפיים ולכן היא לא זקוקה לאצילי.

ערך מוסף

יש אינספור סיפורים על כדורגלנים בארץ ובעולם שהסתבכו בפרשיות כאלה ואחרות. אצל חלקם היה מדובר באות קלון שהם הסתובבו איתו כל הקריירה, אצל אחרים זה הופיע ברזומה כפרט שולי שדי נשכח בתודעה הציבורית.
3 צפייה בגלריה
אלירן עטר
אלירן עטר
אלירן עטר
(צילום: הרצל יוסף)
אלירן עטר הסתבך ב־2006 בחשד לשוד של אשה זקנה, אנטואן קונטה תקף וכמעט הרג צעיר צרפתי, ובשנות ה־80 היה זה שלמה שירזי שנע על הקו הדק שבין קריירה מופלאה להסתבכות עם גורמים מפוקפקים. והיה גם הסיפור הגדול ביותר בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי, כששחקני הנבחרת לפני 20 שנה בילו עם נערות ליווי.
"יש כל מיני טיפוסים של אנשים שלפעמים עושים טעויות ולפעמים מתבלבלים, וכל מקרה צריך לבחון לגופו של עניין", אומר אברהם לוי, המנהל המיתולוגי של בית"ר.
"היו לנו לא מעט מקרים של כדורגלנים 'בעייתיים', אבל כל אחד ואחד מהם תרם על המגרש את הערך המוסף שלו והשתמש במועדון כפלטפורמה להשתקם ולהתרחק מעולם של עבירות על החוק. אם אתה שואל אותי, ובתנאי כמובן שהוא לא יועמד לדין פלילי, בית"ר צריכה לעשות הכל כדי להנחית כאן את עומר אצילי, כי זו הזדמנות כמעט בלתי חוזרת לזכות בשחקן שישדרג את הקבוצה ויוביל אותה לקפיצת המדרגה שהיא לא מצליחה לבצע כבר שנים לעבר המקום הראשון".