1. דקות ספורות אחרי התבוסה למכבי ראשון לציון אמר דאיניוס אדומייטיס: "אם אחשוב לרגע שהשחקנים לא מאמינים בי אהיה הראשון להגיד את זה". הדברים נאמרו במסיבת העיתונאים לאחר תבוסת הענק 98:67, הגדולה ביותר של המועדון בעשור האחרון. "אדבר עם ההנהלה ונקבל החלטות. אם אחשוב לרגע שהשחקנים לא מאמינים בי, זו תהיה החלטה קלה. עבורי הקבוצה במקום הראשון. זה לא עניין אינדיבידואלי, לא מדובר באדומייטיס ולא בשחקנים. אני מרגיש שיש לי מה לתת עדיין. הראשון שצריך לתת יותר זה אני. אולי אביא רעיונות חדשים, אעשה דברים אחרת. זו העבודה שלי".
1 צפייה בגלריה
 אדומייטיס. ניסה לתקן את מה שלא מקולקל
 אדומייטיס. ניסה לתקן את מה שלא מקולקל
אדומייטיס. ניסה לתקן את מה שלא מקולקל
(צילום: עוז מועלם )
אדומייטיס פשוט לא הבין דבר בסיסי שגזר את גורלו. הקבוצה שלו עובדת על אוטומט. הוא לא הצליח ליצור אצלם רעב, תשוקה, חיבור, והכי גרוע, בניגוד לקודמו בתפקיד, עודד קטש, אף שחקן בהפועל לא שיחק עבור המאמן. טישון תומאס הפך מעוגן של האדומים לאחד שהמאמן לא ממש סופר אותו. תמיד בלאט, שקטש נתן לו את המפתחות של הפועל, הפך אצלו לסטטיסט. העובדה שהשחקנים שלו לא מאמינים בו זעקה לשמיים. ההצתה של אדומייטיס, כמו בלא מעט משחקים של הפועל העונה, היתה מאוחרת מדי. עד סוף השבוע שעבר הסירוב של הליטאי לקרוא את המפה עלה למועדון בהפסדים בליגה, בגביע וגם באירופה (למרות שההדחה מהצ'מפיונס רשומה על שמו של קטש). בסופ"ש שעבר זה עלה לאדומייטיס במשרתו.
עד כמה היה הליטאי מנותק מהמתרחש סביבו תעיד העובדה שגם אחרי התבוסה מול ראשון לציון הוא ניסה לשכנע באופטימיות שלא ממש היתה לה אחיזה במציאות. "באימונים הקבוצה נראית אחרת לגמרי, עם מוטיבציה, אנרגיות ויכולת ביצוע ברמה גבוהה", הסביר לעיתונאים. "נצטרך לבוא מעכשיו עם מנטליות שונה לחלוטין. כל פוזשן אמור להיות חיים או מוות. בכל התקפה חייבות להתקבל החלטות נכונות וצריך לשחק עד סיום הפוזשן. כולם צריכים לתת יותר מ־100 אחוזים במשחקים כאלה", אמר המאמן. ובכן, זה כבר לא יקרה.
2. מקום נורמלי, לפחות כלפי חוץ, שחקנים מספקים כתב הגנה למאמן שלהם. לא משנה מה הם חושבים עליו, הם מביעים בו תמיכה. זה אל"ף בי"ת של קולגיאליות. אבל עידן זלמנסון, כנראה בחור אינטליגנט, מבין שאי אפשר לערבב את מה שרואים מרחוק, ובגלל זה כשהסנטר נדרש להסביר את התבוסה לראשון לציון ואת מצב הקבוצה הוא אמר ביושר: "אני לא הבנאדם לשאול אותו על מעמדו של המאמן. יש לנו הנהלה. אנחנו השחקנים צריכים להתרכז בכדורסל. אנחנו פשוט צריכים להרים את עצמנו. יש הרבה קבוצות בליגה שמצאו את ההיררכיה שלהן, ואנחנו כבר באפריל ואין לנו את זה. לא כל שחקן יודע מה המקום שלו, וזה כבר היה צריך להיות על אוטומט. אין לנו הרבה זמן".
3. העונה הזו של הפועל אבודה. קל להאשים את ההנהלה על הבחירה הרעה בזהות מחליפו של קטש, אבל צריך לזכור שכמעט בלתי אפשרי למצוא תחליף הולם למאמן שההשפעה שלו על הקבוצה והמועדון היתה כל כך גדולה. לגבי הבחירה באדומייטיס, אז גם שלושת החודשים העגומים בארנה לא מצביעים על כך שהוא מאמן רע. זה שילוב של נסיבות, של חוסר חיבור, געגועים עזים של סגל למאמן הקודם, אנשים שבעים וחסרי תשוקה, והכי חשוב - חוסר היכולת של אדומייטיס להבין שלא צריך לתקן את מה שלא מקולקל. ביום שישי שעבר בשעות הצהריים, בפגישה עם הנהלת הפועל, הגיעו הצדדים לסיכום על פרידה. "בתום פגישה בין גיא הראל, דאיניוס אדומייטיס ויותם הלפרין קיבלו הצדדים החלטה על פרידה מהמאמן. בשלב הזה יחליף אותו בתפקיד יונתן אלון".
4. מוצאי השבת שעברה, האולם במלחה. אחד מבעלי הפועל, אייל חומסקי, מכנס את העיתונאים ומסביר להם במונולוג על השתלשלות הדברים בארנה וגם מתאר את התחושות שלו כאחד מנציגי ההנהלה. "אנחנו עוברים תקופה קשה מאוד, כל העונה הזו מנסים כל הזמן לשנות ולחשוב מחוץ לקופסה - מה אפשר לעשות כדי שהקבוצה תיראה טוב יותר. אנחנו נראים בשלב הזה מאוד רע עם סף שבירה מנטלי, מובילים בהרבה מאוד משחקים ומתפרקים. אנחנו לא מרימים ידיים, נלחמים, גם בעונה של קורונה. הפועל ירושלים לא מרימה ידיים, יש תואר על השולחן ונילחם עליו עד הכדור האחרון", אמר חומסקי.
"עשינו שינוי גדול בעמדת המאמן. אנחנו מקווים, מתפללים ומאמינים שהמהלך יצליח. אנחנו חושבים שיונתן ראוי לכך, מאמינים שנעלה דרגה בדרגת המחויבות", המשיך. "לאוהדים - אנחנו עוברים תקופה קשה וצריכים אתכם איתנו ברגעים הטובים והקשים. זה כמו ילד שמועד ודווקא כשהוא מועד צריך להרים אותו.
"אני לא יודע להצביע על משהו אחד. קרו פה הרבה מאוד דברים: פציעות, דברים חיצוניים ושקשורים לנו כמערכת. יש לנו בעיית שבירה מנטלית מאוד קשה. אנחנו עושים הרבה מאוד שיחות שחקנים - הם רוצים אבל זה לא יוצא. ברגע שהקבוצות היריבות לוחצות על הגז אנחנו מתפרקים. אם נדע לא להתפרק ברגעים הללו אתם תראו הפועל ירושלים שתרוץ עד הכדור האחרון".
5. האיש שיעמוד על הקווים עד סוף העונה, כאמור, הוא עוזר המאמן יונתן אלון, שמכונה יונצ'וק. אלון (39) אימן במחלקת הנוער של הפועל, היה עוזרו של קטש בהפועל ב־2011 ועוזר של אלעד חסין ודן שמיר בהפועל חולון. קשה לדעת אם אלון בשל לתפקיד הכל כך קשה הזה, אבל הוא בהחלט יודע כדורסל. הוא יהיה מסוגל להחזיר לשחקנים את השיטה והאמון שקיבלו מקטש, ובעיקר יעניק בחזרה לשחקנים שאיבדו ממעמדם אצל אדומייטיס, בראש ובראשונה תומאס ובלאט כאמור, את המפתחות. בעונה הבאה. בארנה צפויה מהפכה, כשפרט לאדם אריאל וסולימן בריימו כולם מועמדים לעזוב. בגזרת המאמן אורן עמיאל, מאמן נימברוק, הוא המוביל ברשימות של הנהלת הפועל, אבל גם גיא גודס, שמסיים חוזה בראשון לציון, עשוי להיות אופציה טובה אם עמיאל יבחר להמשיך בצ'כיה. ביום שני תתארח הפועל בחולון.