אחרי 'חלומות ארנונה' בצפון ארנונה ו'הדסה הקטנה' בקרית יובל, המיזם הבא של החברה הממשלתית 'דירה להשכיר' מגיע לצומת פת. במכרז חדש שהוציאה החברה בשיתוף רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מתבקשים היזם או הקבלן שיזכו להקים בסמוך לצומת פת פרויקט השכרה לטווח רחוק בהיקף של 296 יחידות דיור לכל הפחות. על פי תנאי המכרז 25 אחוז מהדירות יושכרו בשכר דירה מפוקח, ושאר 75 האחוזים מהדירות במיזם יושכרו במחיר חופשי וריאלי של השוק. השכירות לטווח רחוק תהיה ל־20 שנה, ולאחר מכן יהיה היזם רשאי למכור את הנכסים במחיר מלא.
1 צפייה בגלריה
צומת פת. עבודות להקמת הרכבת הקלה
צומת פת. עבודות להקמת הרכבת הקלה
צומת פת. עבודות להקמת הרכבת הקלה
(צילום: עמית שאבי)

כמו כן לצד הבנייה למגורים המתחם כולל גם בנייה למסחר ותעסוקה. את השטחים האלה יהיה היזם רשאי למכור מייד עם השלמתם, אך כאן הוא ייאלץ, על פי תנאי המכרז, למכור כמקשה אחת את כל השטחים הבנויים המסחריים כנכס מניב ולא לפצל את השטחים למספר בעלויות. שטח המגרש עומד על 4.2 דונם והוצאות הפיתוח יעמדו על כ־25 מיליון שקל, שיועברו לרמ"י לשלושה נושאים עיקריים: פיתוח, שדרוג תשתיות קיימות והשתתפות בהקמת מבנה חדש לצורכי ציבור.

התרגשות עירונית

ככלל, שכונת פת נכנסת אף היא למעגל ההתחדשות העירונית ולמיזמים של פינוי־בינוי. אומנם בקטמונים ח' ו־ט' הסמוכות נמצאים בשלבים הרבה יותר מתקדמים, אלא שבפת, בגלל הבנייה הנמוכה והלא צפופה, מספר יחידות הדיור שיתווספו הוא הרבה יותר משמעותי. לדוגמה, ברחוב ברל לוקר 13 יהפוך בניין נמוך של 4 קומות שבו 16 יחידות דיור בלבד, בזכות המגרש הגדול והיותו על ציר הרכבת הקלה העתידי, לשני מגדלים רבי קומות, כשבמגדל הראשון יהיו 18 קומות והמגדל השני ירקיע אל על לגובה של 30 קומות.
"חידוש פני השכונה ושדרוג התשתיות יביאו לפיתוח האזור והרבה תושבים כאן מחכים ומצפים לזה", אומר נציג שכונת פת במינהל הקהילתי גוננים אילן חליפה, "עם זאת היו מעדיפים פה שיבנו עד לגובה של 18 קומות. זה מבחינתנו די והותר, ועל המגדלים של 30 קומות היינו שמחים לוותר". כך או כך, חליפה מציין כי "כבר בימים אלה, כשבשכונה מתעורר השיח בנושא והחלו להחתים דיירים, מורגשת עלייה במחירי הנדל"ן".
בשכונת פת מדובר כיום על שלושה מיזמים ראשונים של פינוי־בינוי, כאשר בנוסף על הפרויקט בברל לוקר צפוי פרויקט גם ברחובות מוריס פישר ואריה בעהם.