לא בגבעת המטוס, לא בהר חומה, לא בעטרות, ואפילו לא ברכס לבן: מסתבר שרמ"י לא פרסמה עד כה אף מכרז משמעותי השנה ולא שיווקה קרקעות למגורים בהיקף שמתאים לביקושים בקנה מידה של עיר כמו ירושלים.
1 צפייה בגלריה
קרקעות גבעת המטוס
קרקעות גבעת המטוס
קרקעות גבעת המטוס
(צילום: שלומי כהן)
למעשה, מתחילת השנה ועד כה שווק (בהצלחה, יש לציין) מגרש בודד בקנה מידה סביר. מדובר בקרקע המבוקשת במתחם שערי צדק הישן, בגודל של 17 דונם, אלא שעיקר הייעוד שם הוא למשרדים, מלונאות ומסחר, כשלצד הבנייה המסיבית הוקצו במתחם רק 244 יחידות דיור למגורים. זאת במסגרת ההיתר לשימושים מעורבים. לא מדובר בשכונה חדשה, ואף לא בעיבוי של השכונה הקיימת.
באתר של רמ"י מצוינים שלושה מתחמים בפסגת זאב שבהם יש כוונה לשווק מכרזים לכמה מאות יחידות דיור, וגם יש כוונה לפרסם מכרז ל־1,700 יחידות דיור בגבעת המטוס. אך גם במקרים ספציפיים אלו, עדיין לא ניתן בפועל לגשת ולהציע הצעות, כך שמדובר במכרז עתידי שעל הנייר בלבד.
מנכ"ל ארגון הקבלנים, יוסי שכטר, מוחה נגד המצב. "לא ייתכן שבעיר כמו ירושלים, נגיע כבר לאמצע יולי ורמ"י ומשרד השיכון לא פרסמו מכרזים לבנייה למגורים בעיר. מה שלכאורה מפורסם אך בפועל לא הוצאה לו חוברת מכרז, אין לזה שום משמעות מעשית".
"המצב בעיר גרוע", מתריע שכטר. "כשיש מעט דירות בבנייה שלא יספיקו לביקוש, ומנגד יש תוכניות ענק לבניית מגדלי משרדים, בעיקר בכניסה לעיר ובתלפיות, תהיה הצפה והם יישארו ריקים. חייבים להפוך את מתחם הכניסה לעיר ל־30 אחוז לפחות למגורים".

המגרש של השכן

בניגוד למצב בעיר, דווקא במעלה אדומים הסמוכה כן מתפרסמים מכרזים של רמ"י, ויש גם קבלנים ירושלמים שזוכים.
בשבוע שעבר זכתה חברת הבנייה הירושלמית משכן אליהו, בבעלות הקבלן אליהו חסיד, במכרז לבניית 104 יחידות דיור. מדובר במגרש בשטח של כ־14 דונם, וההצעה הזוכה היתה על סך 12.2 מיליון שקל.
במקום יוקמו 14 וילות צמודות קרקע חד־משפחתיות, ולצידן 10 בנייני מגורים של ארבע וחמש קומות, עם דירות גן בקומת הקרקע. כל המתחם ישווק בשוק החופשי בלבד ללא מיזם של מחיר למשתכן. מחיר המינימום שנקבע למכרז עמד על 3.5 מיליוני שקלים.
מרמ"י נמסר בתגובה: "רמ"י משווקת כל תוכנית שקיבלה תוקף וזמינה לשיווק. יוזכר כי השנה האחרונה הייתה שנה עתירת בחירות, דבר שהשפיע על היכולת המעשית לשווק בכמויות המשמעותיות שהיו בשנים האחרונות, כמו גם על זמינות תוכניות קרקע למגורים לשיווק בירושלים.
"אנו פועלים להאצת השיווקים ככל הניתן ברבעון שלפנינו, ומעריכים כי המכרז של גבעת המטוס יושלם בחודשים הקרובים".