יממה לאחר ההחלטה על הקמת השכונה 'רכס לבן' - הארגונים הירוקים יוצאים נגד התכנית. הארגונים יחד עם חברי מועצה בעיריית ירושלים כי ישנו מחיר סביבתי גבוה, אלפי עצים ייכרתו ובע"ח ייפגעו. בנוסף, הם מתכננים להגיש עתירה נגד התכנית לבית המשפט העליון.
2 צפייה בגלריה
כך ייראה רכס לבן
כך ייראה רכס לבן
כך ייראה רכס לבן
(הדמיה: משרד האדריכלים קולקר־קולקר־אפשטיין)
יו"ר קרן ירושלים ירוקה, נעמי צור מסרה: "החלטת ועדת הערר לאשר את תכנית רכס לבן נפלה כבשורת איוב על ארגוני שדולת ירושלים בת-קיימא. עם זאת, כולנו נחושים להמשיך ולהיאבק למען הרי ירושלים, הריאה הירוקה, מקור החמצן וסופג הפחמן העיקרי עבור מרכז הארץ, אזור שופע מעיינות ובעלי חיים, שלא לדבר על 11,000 העצים שזה עתה נחרץ גורלם. תהיה עכשיו עתירה לבית משפט עליון, ובמקביל הפעילות הציבורית תימשך במלוא העוצמה. הנושא הוא לאומי, ונקווה שתימצא תמיכה במאבק הצודק שלנו בקרב הרבה מהמתמודדים בבחירות הקרובות".
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "יו"ר ועדת הערר עצמה, אותה ועדה שאישרה את התכנית, פתחה את נימוקיה במילים הבאות: 'אין מחלוקת כי לפיתוח ולבנייה ברכס לבן, מחיר סביבתי גבוה מאוד'. אנחנו סבורים כי אין מה להוסיף, מעבר לכך".
מהמועצה האזורית מטה יהודה נמסר בתגובה: "הגורמים המקצועיים במועצה בוחנים את ההחלטה של ועדת המשנה לעררים אודות סוגיית רכס לבן ושוקלת את המשך צעדיה בנושא".
2 צפייה בגלריה
עין איתמר
עין איתמר
עין איתמר
(צילום: אדווה חולי)
"המאבק רק התחיל", נמסר מארגון 'מצילים את ירושלים', "אנחנו כלל לא מופתעים, הוועדה אינה קשובה לציבור אותו היא משרתת. כל העבודה שעשינו בחודשים האחרונים הכינה אותנו לרגע הזה ובקרוב מאוד תפתח חזית משפטית נגד תוכנית רכס לבן. במקביל, אנחנו ממשיכים לקדם תכנון של גן לאומי על כל האזור שישמור על ירושלים ועל ערכי הטבע שלה. הציבור הירושלמי רחוק מלוותר על השכונות הוותיקות, המעיינות והטבע של הרי ירושלים ודורש פיתוח עירוני שפוי".

"יום שחור"

גם חברי המועצה בעיריית ירושלים הביעו אכזבה מהחלטת הוועדה. סגן ראש העירייה, אריה קינג: "זהו יום שחור לרכס לבן. אסון אקולוגי שכזה ישפיע על הדורות העתידים של תושבי ירושלים וישמיד בתוך שנים את אתר הטבע המשמעותי והחשוב ביותר באזור ירושלים. ההחלטה מעידה על אטימות חברי הועדה לזכויות בעלי החיים, וזכותם של בני האדם ליהנות מאוויר נקי וסביבה בריאה. לצערי, האשמה העיקרית בכביכול נחיצות התכנית הרת האסון הזאת, נסתרת מהציבור, האשמה העיקרית היא הקפאת הבניה ליהודים במזרח העיר ובשטחי E1".
חבר המועצה, עו"ד יוסי חביליו, שהגיש בעצמו התנגדויות והיה מראשי המאבק הציבורי נגד התוכנית: "אני מאוכזב אך לא מופתע. כל הגופים העירוניים והממשלתיים, מהעירייה ועד משרד השיכון קידמו את תוכנית הבנייה הרעה הזאת בכל הכח. אומנם יש גם מספר הישגים כגון ימצום הבינוי בסמוך לצומת אורה, אך עדיין נגבש קואליציה עם אלפי המתנגדים הסטודנטים ונגיש עתירה לבית המשפט. טרם נאמרה המילה האחרונה ואני מאמין שביחד נביא לשינוי".
יו"ר התעוררות בירושלים ויו"ר האופוזיציה, עופר ברקוביץ: "אני מצר על החלטת ועדת הערר של המועצה הארצית בעניין תוכנית רכס לבן. יש נתיבי בנייה אחרים בירושלים, והפגיעה ברכס לבן ובמעיינות היא פגיעה בירושלים ואיננה מחויבת. נלמד את ההחלטה. התעוררות תמשיך לפעול בנוגע לעצירת התוכנית גם באפיקים משפטיים יחד עם הצעירים והארגונים הנוספים השותפים למאבק".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים