מדרגות שער שכם עלו לאחרונה לכותרות בשל חסימתן במהלך חודש הרמדאן והמהומות שפרצו בעקבות זאת. אלא שגם בימים כתיקונם המדרגות הלא סטנדרטיות בגובהן ושיפוען מהוות מעין מכשול ומטרד לקהל הרחב, ערבים ויהודים כאחד, ובוודאי לציבור בעלי המוגבלויות בתנועה.
1 צפייה בגלריה
שער שכם. יותאם לכולם
שער שכם. יותאם לכולם
שער שכם. יותאם לכולם
( צילום: לירן תמרי)
עד כה יש הנגשה של שער שכם מכיוון אחד בלבד של השער החדש, אך מי שירצה להמשיך מזרחה או להגיע ממזרח מכיוון שער הפרחים יגלה כי הדרך לא מונגשת ועליו לעשות עיקוף גדול. עכשיו העירייה, באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י), מקדמת תוכנית להנגשת המתחם. מדובר באתגר טכני לא פשוט שמצריך חשיבה מקורית וחריגה מהתקנים הסטנדרטיים, בעיקר בשל תנאי השטח הייחודיים.
בעידודו של המחזיק בתיק הצרכים המיוחדים בעירייה, (צמי"ד), חבר המועצה יהודה פרוידיגר, הקצה ראש העירייה משה ליאון כספים רבים למטרה, וכן הובא מומחה בינלאומי להנגשה שמלווה את הפרוייקט. המומחה ופרוידיגר ערכו לאחרונה סיור במקום יחד עם הממונה על אגן העיר העתיקה בהרל"י, ענר עוזרי, ושם הם נוכחו לדעת שאומנם לא יהיה ניתן לבצע הנגשה מלאה שעומדת בכללי התקן, אך יהיה אפשר לייצר שיפוע רציף לאורך המדרגות, כך שתהיה הקלה גדולה לעגלות הסוחרים שנעים עם מרכולתם באזור וכן לנכים עם כיסאות גלגלים ולעגלות תינוקות.
המומחה החליט 'למתוח' קצת את עקרונות ההנגשה מתוך הנחה שגם אם השיפוע תלול מעט מהתקן עדיין הוא נוח יותר לעגלות נכים מאשר לרדת במדרגות. אומנם הפתרון הנבחר יאפשר מעבר גם לאדם בכיסא גלגלים, אך ככל הנראה הוא ייאלץ להיעזר במלווה נוסף בשל השיפוע הקשה, ומובן שמדובר בפתרון שחורג מהתקנים של הנגשה מלאה.
התוכנית נמסרה לאישורו של מהנדס העיר ואושרה על ידו לביצוע, כאשר הכל נעשה מתוך ידיעה שקיימת כבר הנגשה תקנית לכיוון השער החדש וההנגשה של צד זה של שער שכם נועדה להקלה בלבד. עוד הוחלט כי הרל"י תבצע את הפרויקט ממקורותיה העצמיים וכשיוקצה בקרוב התקציב המיזם ייצא לדרכו. הנגשה זו תשתלב בתוכנית הגדולה של העירייה לאזור זה של רחוב סולטן סולימן וללא ספק תהיה בגדר בשורה משמעותית לסוחרים ולבעלי מוגבלויות.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים