6 צפייה בגלריה
מלון קינג דיוויד. צילום: יואב דודקביץ'
מלון קינג דיוויד. צילום: יואב דודקביץ'
מלון קינג דיוויד. צילום: יואב דודקביץ'
בהלת הקורונה שמשתוללת ברחבי הגלובוס מייצרת בבירה מכת ביטולים בקצב ויראלי. חודש מרץ, שהתפוסה בו אמורה להיות בשיעור של 80 אחוז, יסתיים עם ירידה של כ־50 אחוז בממוצע, על פי הנתונים העדכניים של התאחדות המלונות בעיר. חמור מזאת, מסתמן שהיסטריית הווירוס לא מתכוונת לפסוח על העיר גם בחג החירות המתקרב. מלונאים וסוכני התיירות בעיר מביטים בדאגה בכיוון ההזמנות לפסח, בו התפוסות בעיר תמיד היו גבוהות והמחירים בהתאמה. עכשיו כבר ברור שהמגמה תהיה שלילית, אך עדיין אין אפשרות לצפות עד כמה ובאיזו חומרה.
מדובר במשבר פתאומי שנוצר לאחר שהמלונות כבר היו ערוכים לקלוט את התיירים, כך שכל יום ננקטות פעולות לצמצום הנזק. בין השאר כבר הוציאו עובדים לחופשות מרוכזות, ובחלק מהמלונות עברו לחודש עבודה מקוצר של 14 יום, כשהשלב הבא שאליו נערכים הוא צמצום כוח אדם באמצעות פיטורי עובדים לא קבועים או כאלה במשרות חלקיות.
יו"ר התאחדות בתי המלונות בעיר ומנהל מלון יהודה, ישי ברנע: "המצב כבר עכשיו הוא הקשה ביותר שידע ענף התיירות בעיר מאז האינתיפאדה השנייה. הולכת להיות פשוט קטסטרופה. אנחנו חייבים סיוע ממשלתי ועירוני כדי שנוכל לשרוד. אני קורא מכאן לראש העירייה לפעול להוזיל את הארנונה ב־50 אחוז בהתאם לשיעור הפגיעה, ובמקביל נידרש ללא ספק לסיוע ממשלתי. כפי שממשלת ישראל ידעה לאמץ את המדיניות המחמירה ביותר בין מדינות העולם בנוגע לקורונה, היא צריכה גם לקחת אחריות לגבי התוצאות הנלוות של מדיניות שכזאת".
6 צפייה בגלריה
ברנע | צילום: פרטי
ברנע | צילום: פרטי
ברנע | צילום: פרטי
גמישות בביטולים
כרגע מרכזים בתי המלון את מאמציהם בלהגמיש ככל הניתן את התנאים לסוכני הנסיעות, ולתת להם עוד 'חבל', בייחוד לאלה שמארגנים ביקורים של קבוצות מרובות תיירים. זאת בכדי להמנע ממצב בו הסוכנים יאולצו לבטל הזמנות גדולות, גם אם מימושן מוטל בספק. הצעד הכי משמעותי בכיוון הזה הוא אי גביית דמי ביטול, שמאפשר לסוכנים להשאיר את ההזמנה בתוקף גם במצב הנוכחי של חוסר ודאות. ברשת מלונות אטלס, למשל, החליטו באופן גורף שלא לגבות דמי ביטול עד היממה שלפני מועד ההזמנה המתוכננת. ברוח דומה, במלון 'קינג דיוויד' הגדילו לעשות ועדכנו השבוע כי לא יגבו כלל דמי ביטול.
עובדים בחשש
בעקבות המצב בבתי המלון, העובדים לא רק חוששים לפרנסתם אלא גם נאלצים להמשיך לתפקד כשבתי המלון הופכים לחזית מבחינת הסיכון להידבק בנגיף. לאחר שהיית הקבוצה הקוריאנית במלון גרנד קורט בעיר, הפחד מפני הידבקות הפך להיות ממשי ומוחשי עבור החדרנים, המלצרים בחדרי האוכל, פקידי הקבלה וה'בל בויז'.
6 צפייה בגלריה
מלון בצלאל. צילום: יח"צ מלונות 'אטלס'
מלון בצלאל. צילום: יח"צ מלונות 'אטלס'
מלון בצלאל. צילום: יח"צ מלונות 'אטלס'
איילה דקל, שמנהלת את מלונות 'אטלס' במרכז העיר - 'הרמוני', 'בצלאל' ו'ארתור', מספרת על היערכות והתנהלות העובדים בצל החשש: "האחריות שלנו היא כמובן לבריאות אורחי המלון, אך בהחלט גם לבריאות העובדים. במלונות שבאחריותי הצטיידנו כבר בכמויות מסחריות של אלכוג'ל וכמעט בכל פינה יש בקבוק, וגם חילקנו לעובדים שיהיה להם בהישג יד", היא אומרת. "מעבר לזה, העברנו תדריך לכל העובדים להקפיד על היגיינה וחיטוי כדי לשמור על עצמם ולהוריד את ההסתברות שמישהו מהעובדים יידבק מתייר שהוא נשא של נגיף כזה או אחר. יש לא מעט חששות וצריך לדעת להתמודד עם זה במלוא הרצינות".
6 צפייה בגלריה
איילה דקל. צילום: פרטי
איילה דקל. צילום: פרטי
איילה דקל. צילום: פרטי
המעגל השלישי והרביעי
אחרי חברות התעופה, סוכני הנסיעות ובתי המלון יש מעגלים נוספים שצפויים באופן טבעי להיפגע ממצב התיירות. מדובר במפיקי אירועים, מדריכי סיורים, חברות הסעה ועשרות אתרי תיירות שונים ומוזיאונים. בקצה שרשרת הסיכון נמצאים המסעדות, הברים ומקומות הבילוי, שהתיירים מבחינתם הם ה'דובדבן שבקצפת' כשמדובר ברמת הפדיון לאיש או לשולחן, והם גם משאירים טיפים נדיבים. ברנע: "המשבר כמובן פוגע בלי אבחנה בכל הענף ולא רק בבתי המלון. אנחנו לא מפילים את ההוצאות על חברות סוכני הנסיעות כדי שהן לא יקרסו, וכל גוף צריך עכשיו להכניס את היד לכיס ולתקצב משהו כדי למזער נזקים".
ראשי ענף התיירות בעיר קיימו השבוע כנס חירום כדי לקבל תמונת מצב ריאלית על היקפי הפגיעה ולגבש חבילת דרישות לסיוע מיידי כדי לנסות להעלות מחדש את הענף על הפסים.
הפנים לתיירות פנים
לרוב כשיש משבר תיירות, העסקים המקומיים פונים לתייר הישראלי כדי שיתפוס את המקום של מקבילו מחו"ל. כבר עכשיו מתברר כי השיווק והפרסום פונים לתיירות הפנים כדי שזו תציל את המצב. מלון בצלאל במרכז העיר דווקא נהנה בתחילת השבוע מתפוסה מלאה של ישראלים, שניצלו את יום החופש עקב הבחירות והחליטו לבלות יום־יומיים בירושלים.
6 צפייה בגלריה
מלון הרמיוני. צילום: יח"צ מלונות 'אטלס'
מלון הרמיוני. צילום: יח"צ מלונות 'אטלס'
מלון הרמיוני. צילום: יח"צ מלונות 'אטלס'
דקל: "מובן שלנוכח המצב והביטולים אנחנו גם מנסים לחזק את השוק של תיירות הפנים. יש גמישות במחירים והצלחנו לתפור דילים שמתאימים נקודתית לכל מיני סיטואציות. אכן התפוסה המלאה בבחירות הפתיעה אותנו, ובהחלט הכיוון כרגע הוא לעבר הישראלים. המדיניות הזאת של פנייה לקהל המקומי רק תלך ותשתכלל ככל שיחריף המצב בזירה הבינלאומית. בסוף בסוף מדובר במשבר עולמי בקנה מידה שעדיין לא נתפס וכלל לא ברור לאן הוא יתפתח".
מתכוננים לגרוע ומקווים לטוב
גם אם מחר בבוקר יימצא פתרון לקורונה והמשבר ייעלם כלא היה, לענף התיירות ייקח פרק זמן לא מבוטל כדי להתאושש מהפגיעה הקשה. וכך, למרות הצפי לאפשרות של שיפור, צריך להכין את הקרקע לעוד ימים לא קלים.
ברנע: "גם אם לפתע פתאום המשבר של הקורונה ייעצר וייפתר מחר בבוקר, וכל הטיסות יחזרו לפעול, עדיין ייקח לענף התיירות בארץ חודשיים לכל הפחות להתאושש ולחזור לעבודה רגילה. הענף שלנו בנוי על הזמנות מראש ועל תוכניות עתידיות. מי שיוצא לחופשה בחו"ל מתאם מול המשפחה שלו ומקום עבודתו ועושה הזמנה לתקופה קדימה. כך שגם אם המשבר יסתיים ללא ספק יהיה עוד פרק זמן שבו התפוסה בבתי המלון בעיר תהיה נמוכה, קל וחומר אם המצב לא ישתפר".
מנגד ב'קינג דיוויד', שאומנם כבר חווה מספר ביטולים, וכאמור ויתרו שם על דמי ביטול, עדיין מגלים בהנהלה אופטימיות זהירה, לפיה מגמת הביטולים והמשבר לא בהכרח ילכו ויחריפו. מנכ"ל המלון חיים שקדי אומנם טוען כי המצב בהחלט לא טוב, ויש עצירה בהזמנות עתידיות, אבל כרגע מספר הביטולים אצלם מצומצם.
6 צפייה בגלריה
שקדי | צילום: בשמת איבי
שקדי | צילום: בשמת איבי
שקדי | צילום: בשמת איבי
שקדי: "נכון לעכשיו, נראה שבפסח המצב יהיה טוב מאוד. יש לנו כרגע צפי לתפוסה של 80 אחוז בעיקר מתיירות חוץ, כך שאנחנו אופטימיים. במצב שנוצר צריך להיעזר בהמון סבלנות, לתת לתיירים חופש פעולה, ולאפשר להם שלא להחליט עד הזמן הקרוב ביותר למועד ההזמנה. מה יהיה אחרי פסח באמת קשה להגיד כבר עכשיו ויש לא מעט סימני שאלה".
גם מכיוון ספרא נשמעים קולות פחות מודאגים. המשנה לראש עיריית ירושלים ומחזיקת תיק התיירות, פלר חסן־נחום: "התיירות היא אכן מנוע חשוב לכלכלה הירושלמית ואנחנו רואים ביטולים כאלה ואחרים בטווח הקצר, אך ניתן לראות כי בטווח הבינוני והארוך אין ביטולים והעסקים נמשכים כרגיל כי כולם מצפים להשתלטות מסוימת על הנגיף. חשוב לציין כי בריאות התושבים ניצבת אצלנו מעל לכל".