1 צפייה בגלריה
מזרח העיר | צילום: נועם מושקוביץ
מזרח העיר | צילום: נועם מושקוביץ
מזרח העיר | צילום: נועם מושקוביץ
תפנית בתכנון מזרח העיר. אחרי שנים רבות של הזנחה ואי התייחסות כוללת למרכז המסחרי הראשי במזרח העיר, אושרה לאחרונה ומתחת לרדאר תוכנית אב חדשה לאזור. זאת כשעד כה נושאי המסחר, המשרדים והמלונאות במזרח העיר לא נדונו ועד כה בוצעו רק תוכניות נקודתיות של יזמים פרטיים בלבד.
התוכנית שמקדמת עכשיו העירייה, שאושרה לאחרונה בוועדה המקומית, היא להקים מרכז עסקים ראשי (מע"ר) שכולל תוספת משמעותית של מבני מסחר, תעסוקה ומלונאות לאזור שבסביבות שער שכם וצפונה לכיוון סלאח א־דין. כמו כן יוסדרו כבישים קיימים ויוקם כביש עורקי חדש בכיוון מזרח-מערב שמטרתו תהא להקל על עומסי התנועה הקשים והפקקים הרבים הקיימים שם כיום בשעות העומס.
מדובר בתוכנית שהיתה תקועה הרבה זמן בשלבי התכנון ועוררה מחלוקת על גודלי השטחים לבינוי, אך כאמור לאחרונה היא הוגשה ואושרה במקומית. אף שנושא המסחר והתעסוקה הם לב התוכנית, יש התייחסות גם לנושא המגורים, וכאן הכוונה היא להביא בתוך מספר שנים להכפלת יחידות הדיור מ־500 יחידות כיום לאלף בעתיד הלא רחוק.
מדובר בתוספת משמעותית ומהותית, שדומה בהיקפה לפרויקטים המתוכננים כיום במורדות מלחה או במורדות משואה. בנייה בסדרי גודל כאלה לא היתה באזור הזה מאז איחוד העיר ב־1967.
חבר הוועדה המקומית אלעד מלכא ('התעוררות') רואה בשינוי המדיניות ובפיתוח מזרח העיר ביטוי לקיומה של ריבונות ישראלית במקום. "הכרת טראמפ בריבונות ישראלית בירושלים המאוחדת היא הזדמנות עבור עיריית ירושלים וממשלת ישראל לעשות את מה שהיינו אמורים לעשות לפני יותר מ־50 שנה: לממש את הריבונות שלנו במזרח העיר", אומר מלכא.
"ריבונות כזו צריכה לבוא לידי ביטוי בתכנון מגורים, תעסוקה, מסחר, מלונאות ודרכי תחבורה. לכן אני שמח שאישרנו בוועדה המקומית את תוכנית מע"ר מזרח. כך ניצור מרכז עירוני רציף שמעודד תיירות, תרבות ומסחר כיאה למרכז עיר. זוהי אבן דרך לקראת חיבור מזרח העיר למערבה מבחינה כלכלית ואורבנית כאחת ובאופן שיחזק את כלל תושבי העיר", הוא מסכם.