2 צפייה בגלריה
מתפללים בבית כנסת. בקרוב חובה בכל מיזם | צילום: שאטרסטוק
מתפללים בבית כנסת. בקרוב חובה בכל מיזם | צילום: שאטרסטוק
מתפללים בבית כנסת. בקרוב חובה בכל מיזם | צילום: שאטרסטוק
יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, מ"מ סגן ראש העירייה אליעזר ראוכברגר, הצהיר כי בכוונתו להעביר החלטה עקרונית שלפיה כל תוכנית של פינוי־בינוי תידרש מעתה להציג בינוי של בית כנסת, גן ילדים ומעון ילדים. כך יותאמו הבניינים החדשים טוב יותר לצרכי הציבור הדתי והחרדי, שזקוק מאוד לשירותים הללו.
תוכניות פינוי־בינוי כוללות בדרך כלל בנייה של מאות יחידות דיור חדשות. עד כה מטלות הציבור בכל פרויקט היו נתונות בדרך כלל לשיקול דעתו של היזם ולא היו כללים שקבעו איזה פונקציות ימלאו מבני הציבור ובאילו היקפי בנייה מדובר. בחלק ניכר מהמיזמים שכבר אושרו דובר בעיקר על פיתוח המרחב הציבורי, הקמת גני משחקים, גינות ציבוריות ומבנים לגני ילדים. הייעודים הללו השתלבו גם בקידום המכירות ובשיווק הפרויקט, שאחד מהיתרונות שלו היו גן ילדים זמין וקרבה לגני שעשועים.
כשמדובר בתוכניות ענק כאלה, הוועדות לתכנון ובנייה מתמקדות בעיקר בנושאים של תחבורה, חנייה ופיתוח תשתיות שיצליחו להכיל את התוספת הצפויה של מאות יחידות דיור. רק במקרים מעטים נותנים את הדעת לתחום מוסדות ציבור. עכשיו מבקשים בוועדה המקומית לחייב את יזמי הבנייה לקיים סדרה קבועה של מטלות בנושאי מבני ציבור. אחת מהפונקציות שייחשבו חובה בכל מתחם, בלי כל מקום לשיקול דעת, היא הקמת בית כנסת.
עם זאת, בהחלטה העקרונית החדשה לא ייקבע היקף הבנייה של מוסדות הציבור. במקום זאת ייקבע כי ככל שמיזם המגורים בפינוי־בינוי יהיה גדול יותר, כך יגדלו גם היקפי המטלות הציבוריות והיזמים יידרשו לבנות בית כנסת גדול יותר ולהרחיב גם את גני הילדים.
הדוגמה של גולומב
כבר השבוע, במהלך דיון שנערך בוועדה המקומית בהתנגדויות שהוגשו לפרויקט הענק הצפוי על ציר גולומב בקרית יובל, הוחלט להוסיף כמה שינויים מהותיים בתוכנית. בעצתו של ראוכברגר הוחלט לחייב את היזמים להקים מעון יום בנוסף לגן הילדים שעליו התחייבו כבר. בפרויקט יהיו מעל ל־3,000 יחידות דיור שיצרפו לכמאה הדירות הקיימות במקום כעת ומיועדות להריסה.
אף על פי שעדיין לא התקבלה ההחלטה העקרונית, כבר הוסכם ליישם בשטח את חלקה הראשון של התוכנית. לא מן הנמנע שבדיוני הוועדה הבאים, אחרי פסח, תוכנס כתנאי גם הקמת בית כנסת לכל תוכנית פינוי־בינוי חדשה שתובא לפני הוועדה.
2 צפייה בגלריה
ראוכברגר. צילום: יואב דודקביץ
ראוכברגר. צילום: יואב דודקביץ
ראוכברגר. צילום: יואב דודקביץ
בתוך כך הוחלט לקבל חלק מההתנגדויות הרבות של התושבים מרחובות הסמוכים לפרויקט המתוכנן. על כן מגדל אחד מהחמישה שתוכננו במקום במקור יבוטל לחלוטין, ובמקומו יוגבהו ארבעת הבניינים הנותרים. כך מספר יחידות הדיור לא יפחת מהצעת היזמים, אך השטח הפתוח יגדל. כמו כן הוחלט להוסיף מעבר בין הרחובות שמעל מתחם המתוכנן לכיוון רחוב גולומב, דבר שיספק לשכנים קיצור דרך משמעותי לפארק של רמת דניה, בצד השני של הכביש.
לראשונה מאז נכנס לתפקידו השתמש ראוכברגר במהלך הדיון בקולו הכפול כיו"ר הוועדה, כדי לבטל תנאי שדרשו המתנגדים. הצבעתו הביאה לדחיית הבקשה להתנות את הבנייה בסלילת הקו הסגול של הרכבת הקלה, שאמור לעבור בציר גולומב, לטענתו כדי לא לעכב את הבנייה.