1 צפייה בגלריה
היער בנחל צופים. מאבק רחב היקף. צילום: מתוך ויקיפדיה
היער בנחל צופים. מאבק רחב היקף. צילום: מתוך ויקיפדיה
היער בנחל צופים. מאבק רחב היקף. צילום: מתוך ויקיפדיה
המאבק הציבורי הגדול הבא: לא פחות מאלפיים מתנגדים לבניית קרית החינוך באזור הרגיש של נחל צופים בצפון העיר ולצורך זה אף הוקם ועד משותף של חילונים וחרדים. ואכן מדובר בהתנגדויות שחוצות מגזרים. בין המתנגדים נמצאים גם נציגי החברה להגנת הטבע, שחוששים לפגיעה בתוואי הנחל, ובאופן מפתיע גם רבנים חרדים חתמו על ההתנגדויות. נציגי המגזר התנגדו לבנייה המסיבית בטענה כי העומסים הצפויים בהסעות הרבות, שיובילו למתחם אלפי תלמידים מדי בוקר, יהפכו את החיים ברמת אשכול לסיוט ולפקקים מתמשכים.
חשש 1: קריסת התשתית
רב קהילות החרדים ברמת אשכול, הרב צבי שרלין, אף הוציא פנייה נרגשת בכתב יד לתושבי השכונה החרדים להצטרף להתנגדויות ולחתום נגד הכוונה להקים את המתחם החדש.
כמו כן, ועד הפעולה המשותף העביר השבוע מכתב מפורט וארוך לראש העירייה משה ליאון שבו ציינו כי בין אלפי המתנגדים, 75 אחוז משתייכים למגזר החרדי והשאר למגזר החילוני. כמו כן במתנגדים אדריכלים ועורכי דין. לטענתם, מעבר לפגיעה בתושבי רמת אשכול, בעיות התחבורה יקשו גם על חיי התלמידים והמורים ולא ברור מדוע הוחלט לרכז מספר רב של מוסדות חינוך במתחם אחד שאליו יובילו אלפי תלמידים משכונות רחוקות. לדברי המתנגדים, היה מוטב לפזר את מוסדות החינוך בשכונות הקרובות למקומות המגורים של התלמידים.
הוועד צירף גם חוות דעת המתייחסת להיבט התחבורה, שכתב ד"ר משה הירש, מומחה בעל שם בינלאומי ואחד ממייסדי הרכבת הקלה בעיר, שעמד בזמנו בראש צוות תוכנית אב לתחבורה.
לטענת המתנגדים, היקף הבנייה במתחם המתוכנן יהיה כמעט כפול מזה שבקניון מלחה ויתפרס על שטח בנוי של כ־60 אלף מ"ר, כשבניגוד לקניון רק כביש אחד מוליך אליו. למעשה רק רחוב פארן הצר יחסית אמור להוביל למתחם, וזאת עוד לפני המחסור הצפוי במקומות חניה.
חשש 2: מחיקת הנחל
גם שדולת ירושלים בת קיימא בראשות נעמי צור יוצאת נגד התוכנית עקב הפגיעה הצפויה בנחל צופים. לטענתם, במתחם המתוכנן לבנייה ובקרבתו נעשו בשנים האחרונות פעולות לשימור טרסות קדומות, ניטעו עצי הדר ואפילו קיים באזור עדר צבאים קטן. עוד הם מציינים כי ציבור שומרי המסורת מהשכונות המסוכות מרבה לטייל באזור בשבתות.
בהתנגדות של החברה להגנת הטבע מציינים נציגיה עוד כי מדובר בשטח שמקננים בו עופות דורסים. על פי המדיניות האקולוגית של העירייה יש לדבריהם לערוך במקום סקר טבע עירוני מפורט ולהגביל בהתאם את שטח המתחם המתוכנן.
קרית החינוך אושרה וקודמה בידי ראש העירייה הקודם ניר ברקת כחלק מתוכנית השכונות הכוללת, בתמורה לכך שמתחם ורבורג בקרית יובל יוקדש למוסדות שישרתו את המגזר החילוני. אך לא בטוח שהעיסקה תבשיל כעת, שכן נציגי החרדים במועצה יזמו דיון נוסף בתוכנית של המתחם בקרית יובל.
העירייה: "בירושלים חסרות כ־5,000 כיתות לימוד בחומש הקרוב, קצת פחות ממחציתן במגזר החרדי. ברמת אשכול קיימת עתודת קרקע גדולה שיכולה לשמש להקמת קרית חינוך ובהתאם מקודמת בה תב"ע. המכתב המצוין לעיל ייבחן בהתאם כאשר יתקבל בלשכת ראש העירייה".