1 צפייה בגלריה
טלביה. צילום: שלומי כהן
טלביה. צילום: שלומי כהן
טלביה. צילום: שלומי כהן
מהמורה חדשה בעסקאות הנדל"ן הקשורות לאדמות הפטריארכיה. על פי נוהל חדש שנכנס לתוקף בשבוע שעבר מטעם משרד המשפטים, כל עיסקה למכירת דירה על קרקע הרשומה על שם אחת מהכנסיות תחויב בעוד הליך מינהלי. התוספת החדשה היא תצהיר של עורך דין שקובע שמי שחתם על העיסקה מטעם הכנסייה אכן הוסמך רשמית על ידה לעשות זאת.
התצהיר יועבר עם שאר מסמכי העיסקה מהנהלת האגף לרישום מקרקעין במשרד המשפטים לגוף הכנסייתי הרלוונטי, כדי שיחזיק חוות דעת כתובה על העיסקה המדוברת. ההליך החדש יקשה על העברת קרקעות כנסייה לידיים חדשות, שהיא הליך מורכב ממילא, וכמובן יאריך באופן משמעותי את פרק הזמן הנדרש להשלמת העיסקה, גם אחרי שהמשא ומתן בין הצדדים כבר הושלם והמחיר סוכם במלואו.
"מצד אחד זה הליך מכביד שיטיל אחריות נוספת על עורך הדין, שצריך לעשות בירור ולראות שהחותם אכן מוסמך", מסביר עורך הדין והשמאי קובי ביר. "מצד שני זה נועד למנוע עסקאות של גורמים עלומים שהתחזו כמוסמכים מטעם הכנסייה. הכוונה של המדינה כאן היא להוסיף כלי חדש שיעזור לשמור בצורה קפדנית יותר על נכסי הכנסיות".
על פי הנוהל החדש, אם בתוך 90 יום לא יתקבל במשרד המשפטים אישור מצד הכנסייה שהחתומים על עסקת הנדל"ן אכן היו גורמים מוסמכים, העיסקה לא תצא אל הפועל.
הפטריארכיה היוונית־אורתודוקסית וכנסיות נוספות מחזיקות קרקעות רבות בירושלים, שהוחכרו בעבר לקרן הקיימת או למדינה ונבנו עליהן בתים בשכונות רבות בעיר, ובהן רחביה, ניות וטלביה.
ההסדר הנוכחי נכנס לפועל בעיצומה של תקופה משמעותית מאוד, שכן תוקף הסכמי החכירה על רבות מהקרקעות שבהן מדובר עומד לפוג בתוך שנים לא רבות והדיירים המתגוררים בנכסים עשויים להידרש לשלם סכומים גבוהים כדי שיוכלו להמשיך לגור בדירותיהם. בשנה שעברה אף נכנסו לשוק משקיעים פרטיים, שרכשו מהכנסייה את הבעלות על חלק ניכר מהקרקעות במערב העיר שברשותה, ככל הנראה במטרה להשביח אותן או לגבות דמי חכירה מהדיירים.
על פי הנוהל החדש, אם בתוך 90 יום לא יתקבל במשרד המשפטים אישור מצד הכנסייה שהחתומים על עסקת הנדל"ן אכן היו גורמים מוסמכים, העיסקה לא תצא אל הפועל
טלביה. נבנתה בחלקה על קרקעות כנסייה | צילום: שלומי כהן