2 צפייה בגלריה
רחביה. צילום: שלומי כהן
רחביה. צילום: שלומי כהן
רחביה. צילום: שלומי כהן
בשכונה הוותיקה והמבוקשת גרה אוכלוסייה מגוונת ממעמד סוציו־אקונומי גבוה. לתושבים הוותיקים התווספו בעשור האחרון משפחות אנגלוסקסיות מסורתיות לצד הסטודנטים, שהפכו את השכונה למעוז של טרנדיות.
היצע הדירות להשכרה כולל בתים ישנים שטרם שופצו ומתאימים במיוחד לצעירים רווקים וסטודנטים שמוכנים לגור עם שותפים. מעבר לכך, מיזמי התחדשות עירונית, ובמיוחד תמ"א 38, הניבו היצע של דירות יוקרה שחלקן מוצע להשכרה בידי משקיעים פרטיים - רבים מהם תושבי חוץ.
על הציר הראשי ברחוב עזה פועלים בתי קפה ומסעדות שהפכו עם השנים למוסדות תרבות ובילוי, כמו 'קפה פריז' ו'קפה יהושע'. ויש גם נציגות של 'לחם תומר' וכמובן בוטיק הפירות היוקרתי של האחים יום־טוב שהתפצלו לשני מקומות נפרדים.
מוסדות בולטים: מבית ראש הממשלה דרך יד בן צבי. רחביה גובלת במשכן הנשיא מדרום ונמצאת במרחק הליכה מבית הכנסת הגדול. פועלים בה גם כמה מכוני מחקר, שהמוכר והבולט ביניהם הוא מכון ירושלים לחקר מדיניות ברחוב רד"ק.
נגישות: השכונה קרובה למרכז העיר ובציר רחוב עזה חולפים קווי אוטובוס לקמפוסים של האוניברסיטה בגבעת רם ובהר הצופים. התחבורה הפרטית סובלת מפקקים יומיומיים וממחסור ניכר בחניה, אך חלק נכבד מהשוכרים הצעירים משתמשים בתחבורה הציבורית או באופניים, ומתניידים ברגל למקומות הבילוי השכונתיים.
2 צפייה בגלריה
אליה גבאי
אליה גבאי
אליה גבאי
שוק השכירות: בתקופה האחרונה רואים ברחביה ירידה חדה במספר העסקאות לשכירות, שצנחו בכ־70 אחוז. איתה רואים גם ירידה במחירים. השינוי חורג הרחק מעבר לשיעור הירידה העונתי, הנובע מכך שהעונה החמה של השכירות בקיץ הסתיימה לפני כחודשיים.
אליה גבאי ממשרד התיווך 'גבאי נכסים והשקעות' מסבירה: "תוכנית המתאר החדשה שאושרה יצרה מציאות חדשה שמחייבת תשלום היטל השבחה, דבר שמכביד על השוק ומוסיף מורכבות לעסקאות. היקף עסקאות המכירה ירד ושוק השכירות הלך בעקבותיו. כמו כן יש ירידת מחירים של 10-5 אחוזים".
מחיר ממוצע: דירת 4 חדרים משופצת תושכר ב־7,000 שקל לחודש, כשערך הדירה נע סביב 3 מיליוני שקלים. דירת 3 חדרים תעלה 6,000 שקל לחודש, עם שווי נכס של 2.7 מיליון שקל. דירת 2 חדרים לא משופצת אפשר למצוא ב־4,000 שקל לחודש, בנכס ששוויו כשני מיליון שקל.
עסקאות אחרונות: דירת 2 חדרים, 50 מ"ר ברחוב אבן גבירול, מרוהטת קומפלט ומשופצת בקומה השלישית עם מעלית, הושכרה לאחרונה ב־5,500 שקל לחודש.
ועוד משהו: ברחביה יש לא מעט דירות רפאים שמתאכלסות בעיקר בחגים ובקיץ, וגם דירות שהוסבו למשרדי עורכי דין, רואה חשבון וקליניקות של רופאי שיניים. שינויים במיסוי ובארנונה, היתרי שימוש חורג ורגולציה יוכלו לשנות בטווח הארוך את היצע הדירות למכירה ולהשכרה באזור.