1 צפייה בגלריה
לשכת ההוצאה לפועל. צילום: אבי מועלם
לשכת ההוצאה לפועל. צילום: אבי מועלם
לשכת ההוצאה לפועל. צילום: אבי מועלם
תיק בהוצאה לפועל נסגר לאחר 17 שנה לבקשת החייבת, בצעד תקדימי נדיר. ראש ההוצאה לפועל בעיר, הרשם אסף אבני, קבע שאסור היה לבעלי החוב להתייחס אליה כאל "תוכנית חיסכון" נושאת ריבית ולהמתין שנים רבות עד שהסכום יתפח לממדים בלתי סבירים.
בהחלטתו החריגה הורה לאחרונה הרשם אבני על סגירת תיק ההוצאה לפועל וביטול הליכי כינוס הנכסים על דירתה של אלמנה קשישה בשכונת רוממה, ומתח ביקורת על מגישי הבקשה. בין השאר ציין בהחלטתו כי בית המשפט פסק בנושא הזה שהתיק נפתח מלכתחילה על סכום שגוי ושמגישי הבקשה השתהו ולא נקטו הליכים לגביית החוב במשך תקופה ארוכה של 17 שנה.
הרשם ציין עוד שמדובר בהתנהלות "בלתי מתקבלת על הדעת". לדבריו בשנים הללו החוב, שהיה שגוי מלכתחילה, הלך ותפח. על הסכום הראשוני הצנוע יחסית של 37 אלף שקל הצטברה ריבית דריבית עד לסכום עתק של 1.3 מיליון שקל, שלא היה בכוחה של החייבת לשלם. כמו כן הוצא צו עיקול נכסים על דירת האלמנה – יחידת דיור קטנה של 46 מ"ר באזור שבטי ישראל ליד מחנה שנלר. הרשם קבע כי לא יתכן מצב שבו הטוען לחוב יתייחס אליו כאילו מדובר ב"תוכנית חיסכון לזוכה".
בסופו של דבר הוסכם כי האלמנה תשלם סכום של 185.7 אלף שקל, כפי שפסק בית המשפט לפני הצטברות הריביות.
לטענת עו"ד יוסף בן דור, שייצג בתיק את האלמנה יחד עם עו"ד חיים כהן, מדובר בחוב ישן שהותיר בעלה המנוח, והטוענים לחוב לא עשו דבר והשתהו מלנקוט הליכים עד לפטירת בעלה. לבקשת בן דור מינה בית המשפט כמומחה עצמאי רואה חשבון ראובן בכר, שהעביר חוות דעת שלפיה סכום החוב המבוקש הראשוני אכן היה שגוי, כך שבהתחשב באי־הסכמת האלמנה לשלמו, אי אפשר לתבוע ממנה כיום הצמדות וריביות.