הפרויקט: מגדל מרכז היקום.
המקום: מרכז העיר - מגרש החניה בפינת הרחובות המלך ג'ורג' והמעלות.
מתי נולדה התוכנית: בסוף שנות ה־90 החל איש העסקים דודי אפל לקדם מיזם שזכה לשם 'מגדל מרכז היקום'. הוא פנה לעזרתו של האדריכל הנודע רם כרמי, חתן פרס ישראל שחתום בין השאר על תכנונם של פרויקטים חשובים כמו משכן בית המשפט העליון וקמפוס האוניברסיטה העברית המחודש בהר הצופים.
מה היה אמור להיות שם: מדובר במיזם שאפתני ומורכב של מגדל שלא רק ירושלים לא ראתה כמותו מעולם, אלא מדינת ישראל כולה. מגדל 'מרכז היקום - טבור העולם' תוכנן להתנשא לגובה של 70 קומות ולהיראות כמעט מכל מקום בבירה. עשר הקומות הראשונות היו אמורות להיות מעין שתי רגליים שעליהן הבניין יעמוד, וביניהן חלל פתוח. מתחתיו תוכנן חניון תת־קרקעי ענק ללא פחות מ־6,000 כלי רכב בעשרה מפלסים, שיתפרס אל מתחת לגן העצמאות הסמוך בצד השני של רחוב המלך ג'ורג'.
שדרת חנויות מפוארת ופתוחה לכיפת השמיים נועדה להוליך את המבקרים הרבים אל המגדל, ובצד השני של ציר השדרה המסחרית היתה אמורה להיבנות כיכר ציבורית מרשימה.
המגדל עצמו היה אמור להיראות כמעין שער ענקי, שקצהו היה נראה מכל חלקי העיר. מבחינת התחבורה והנגישות לא הסתמכו אז על קו הרכבת הקלה השלישי, שאמור להיסלל במקום אי שם בעשור הקרוב, אבל בתקופה ההיא לא היה אפילו בתכנון. במקום זאת התוכנית התבססה על חפירת כמה כבישי גישה תת־קרקעיים שידלגו על הפקקים במרכז העיר ויחברו את מגדל מרכז היקום ישירות ליציאה מהעיר באזור שדרות בן צבי.
בשלב מאוחר יותר, כשהמיזם נתקל בקשים, תכנן כרמי גירסה אחרת של המתחם. הפעם, במקום מגדל אחד גבוה במיוחד התחלקה מסת הבנייה לארבעה מגדלים סמוכים בגובה זהה של כמה עשרות קומות, במודל של ארבעה עמודי ענק
מדוע המיזם נשאר על הנייר: לצורך קידום הפרויקט הקים אפל חברה בשם 'דבר פשוט'. בהמשך, כשהיזם הסתבך בפרשות פליליות וישב בכלא לאחר ששהורשע במתן שוחד לראש עיריית גבעת שמואל, התוכנית המגלומנית נגנזה, יחד עם תוכניות רבות אחרות של איש העסקים המקושר.
כיום לא רק שאין שום תוכנית לבניית מגדל במקום, אלא אפילו החניון הציבורי שפעל במקום במשך שנים רבות נסגר בעקבות סכסוך על תשלום היטלי השבחה בין העירייה לבעלת הקרקע, ממשלת רוסיה. החניה בו נעשית כיום ללא תשלום וללא פיקוח. כך שתושבי העיר יכולים לכל הפחות ליהנות מן ההפקר. לעומת זאת, יזמים שירצו לבנות במקום יצטרכו לפתור פלוננטר משפטי לא פשוט.
כך או כך, ובמיוחד לנוכח המעבר המתוכנן של קו הרכבת הקלה ברחוב המלך ג'ורג' הסמוך, למתחם יש פוטנציאל לא מבוטל לאישור תוכניות בנייה להקמת מגדלים למשרדים ולמלונאות, עם שטחי מסחר בקומות הקרקע ובחזית הפונה לרחוב. ספק אם ועדת תכנון כלשהי תעז לאשר 70 קומות במקום כה מרכזי, אבל אפילו בנייה של מחצית מהגובה הזה תוליד מגדל גבוה בכל קנה מידה.
המגדל היה אמור להיות מעוצב כמעין שער ענקי, שקצהו היה נראה מכל חלקי העיר. מבחינת התחבורה תוכננו כמה כבישי גישה תת־קרקעיים שידלגו על הפקקים במרכז העיר ויחברו את מגדל מרכז היקום ישירות ליציאה מהעיר באזור שדרות בן צבי.