1 צפייה בגלריה
יזמי Peacework. דו־קיום יהודי־ערבי. צילום: Stephen Huff Photograpphy
יזמי Peacework. דו־קיום יהודי־ערבי. צילום: Stephen Huff Photograpphy
יזמי Peacework. דו־קיום יהודי־ערבי. צילום: Stephen Huff Photograpphy
עולם היזמות יוצא לפתור את הבעיות החברתיות של הבירה. שש קבוצות של סטרטאפיסטים ירושלמים יצאו לפתור את האתגרים גדולים שניצבים בפני תושבי ירושלים. התוצאה היא שורה של פרויקטים שיושקו השבוע ברובע המדיה JPV. הם יציעו פתרונות לנכים, עולים חדשים וצעירים, יקדמו את השלום ולא ישכחו גם את בעיות הדיור הקשות של העיר.
מאיץ היזמות 'יזמים' של עמותת PresenTense, בשיתוף העירייה וארגון 'צעירים במרכז ישיק ביום שני שישה מיזמים חברתיים שמתמקדים בפתרון בעיות שמטרידות את תושבי העיר. במשך ארבעה חודשים אינטנסיביים הוכשרו היזמים במפגשים דו־שבועיים, עשו סדנאות וקיבלו ייעוץ וליווי פרטני של מנטורים עסקיים. כמו כן נהנו מליווי צמוד של אנשי מקצוע מהעירייה, במטרה לסייע להם לעקוף חסמים בירוקרטיים.
השכלה לבעלי מוגבלויות
כיום חיים בישראל רבבות בעלי מוגבלויות, שרבים מהם מעוניינים בהשכלה גבוהה אך מתקשים להשלים אותה. למדינת ישראל עצמה יש אינטרס ברור לסייע להם לסיים את לימודיהם מהר, שכן כל סטודנט עולה למדינה 70-30 אלף שקל של סיוע בשכר דירה, מלגות ועוד.
זה בדיוק מה שהניע את יזם Xfactor, יאיר בר, דוקטורנט מצטיין למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית, שסובל בעצמו משיתוק מוחין. לדבריו, במהלך שנות לימודיו הוא נוכח שסטודנטים עם מוגבלויות מתקשים לסיים את התואר בשלוש שנים כמקובל וחלקם נושרים. לפיכך הוא יצר בשיתוף עם אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה פרויקט שנועד לחבר סטודנטים נכים עם מנטורים מהפקולטה, שיעניקו להם תמורת מלגה ליווי של שעות הקראה וסיוע נוסף.
אקולוגיה ודיור בר־השגה
בין מסיימי התוכנית נמצא המיזם SmartRent של שמואל רוזנבלט ומיכל געש, שמציעים להרכיב ממכולות קומפלקס מגורים של 128 יחידות דיור להשכרה. המבנה יוקם בלב שכונת רמות, על 22 דונם בבעלות העירייה. בכוונת היזמים ליצור חוויה קהילתית שלמה סביב המתחם, שגם יפיק חשמל מגגות סולריים וישתף את תלמידי בית הספר הסמוך בפעילות אקולוגית. מדובר בטרנד שהפך לסיפור הצלחה בלונדון, אמסטרדם, ניו יורק ופריז, וכעת מגיע גם לירושלים. לדברי היזמים הם כבר מצאו משקיעים פוטנציאליים.
סובלנות ודו־קיום
Peacework מציג את עצמו כמעין 'Wework' חברתי של מזרח ירושלים - 240 מ"ר של חלל עבודה ישראלי־פלסטיני משותף בשכונת שייח' ג'ראח. ב'האב' הזה יעבדו יחד ארגונים חברתיים הפועלים לקידום רב־תרבותיות, סובלנות ודו־קיום, ליצירה משותפת.
חמשת היזמים, פעילי שלום משני העמים, כיום רוב הפעילות החברתית בעיר, במיוחד בתחום קידום השלום והדו־קיום, נעשית בבתים פרטיים או במפגשי עבודה בבתי קפה. המטרה היא ליצור חלל עבודה מסודר ומעוצב, שישמש בין היתר במה לשיתופי פעולה בין הארגונים. החלל כבר קיים ויתחיל לפעול ממש בקרוב.
פרנסתם אומנותם
יוזמה אחרת, שמוביל ישראל קושמרסקי, היא הקמת מרכז צעירים חרדי שיעודד תעסוקה ויזמות עבור צעירים חרדים שנשרו ממסגרת הישיבה. הנתונים העדכניים כיום מצביעים על 3,000 נושרים בשנה שפונים לישיבות לנוער בסיכון. המרכז יסייע להם למצות את הפוטנציאל שלהם בתחום העבודה והלימודים, וכן להתמודד עם האתגרים החברתיים והתרבותיים הניצבים בפניהם בקהילה החרדית ובמגע עם העולם העסקי הכללי. המרכז כבר החל לפעול.
קליטה תחת שליטה
'EZ Aliyah' הוא מיזם שמובילים יחד שמואל שמשי ויואל ברמן במטרה להקל על עולים חדשים בתהליך הקליטה ולהנגיש עבורם את הבירוקרטיה הישראלית, על ידי ליווי וייעוץ בנקודות החיכוך הטעונות ביותר. הפרויקט נועד לספק לתושבים החדשים מעטפת משלימה לסל הקליטה, במיוחד בצרכים השגרתיים והיומיומיים שעולים חדשים זקוקים להם ומתקשים להשיגם בגלל קשיי שפה ופערים תרבותיים. הליווי נועד להקל עליהם במגעיהם עם רשויות המדינה והגופים העסקיים - מיצוי זכויות, בירוקרטיה, התקשרות עם חברת סלולר ואינטרנט, מוסכים, טכנאים, קבלני שיפוצים ועוד.
מנוף להתחדשות
פתרון נוסף לבעיות הדיור הקשות בעיר מציע 'מנוף' - מסלול להתחדשות עירונית שמאגד קבוצות תושבים שמעוניינות להוציא אל הפועל מיזמי פינוי־בינוי או תמ"א 38. הפרויקט, שנולד ביוזמת מיכאל זיו קנת, פועל לסייע לדיירים להגיע להסכמות, למצות את זכויותיהם, להסיר חסמים ומעניק להם ייעוץ מקצועי וליווי. בהמשך הדרך המסלול מציע גם סיוע במימון, קבוצות רכישה לחברת אחזקה בבניין ועוד. הוא מיועד במיוחד למתחמים עם מורכבות גבוהה, או כאלה שסובלים מבעיות בירוקרטיות וכלכליות שאינן קורצות ליזמים.