1 צפייה בגלריה
מבנה ז'ראר בכר. מוסד ותיק ללא רישיון. צילום: שלומי כהן
מבנה ז'ראר בכר. מוסד ותיק ללא רישיון. צילום: שלומי כהן
מבנה ז'ראר בכר. מוסד ותיק ללא רישיון. צילום: שלומי כהן
הוא נחשב לאחד האולמות המפורסמים בירושלים ולאחד הוותיקים שבהם והוא נהנה מבעלות של גוף בעל אמצעים כעיריית ירושלים. אבל כל זה לא עזר לאולם ז'ראר בכר לקבל רישיון עסק, מאחר שהוא עלול להוות סכנה לקהל המבקרים.
האולם הידוע פועל שנים בלא שיש לו רישיון עסק כנדרש. לא מדובר במשהו בירוקרטי בלבד. יש סיבה רצינית לכך שהאולם אינו בעל רישיון עסק: ז'ראר בכר אינו עומד בקריטריונים של כיבוי אש ולא מותקנים בו מתזים לכיבוי שרפות. לכן, מעבר לעניין החוקי־מינהלי, החמור כשלעצמו, מדובר כאן במקרה של שעלול להוות סכנה בטיחותית. כך קורה שעריכה של אירועים ומופעים רבי משתתפים חושפת את הקהל, ללא ידיעתו, לסכנה רבה במקרה של דליקה בשל היעדר אמצעי הבטיחות וההגנה הנדרשים מאולמות ומקומות הומי אדם.
יש סיבה רצינית לכך שהאולם אינו בעל רישיון עסק: ז'ראר בכר אינו עומד בקריטריונים של כיבוי אש ולא מותקנים בו מתזים לכיבוי שרפות. לכן, מעבר לעניין החוקי־מינהלי, החמור כשלעצמו, מדובר כאן במקרה של שעלול להוות סכנה בטיחותית
חברת המועצה לורה ורטון: "נדהמתי לגלות את המצב החמור ואני דורשת להוציא למקום צו סגירה לאלתר. בז'ראר בכר מתקיימים גם הרבה אירועים שמיועדים לאוכלוסייה בוגרת ולבני הגיל השלישי שהניידות שלהם קשה ומוגבלת מלכתחילה. להכניס ציבור כזה למקום שפועל ללא אישור הכבאות זו סכנת נפשות. איך ייתכן שהעירייה שנלחמה איתנו, שלא בצדק, על כל פסיק בפאב המפלצת אינה עומדת בעצמה בקריטריוני הבטיחות הכי קריטיים ובסיסיים להוצאת רישיון עסק. וזה, חייבים לזכור, מצב שנמשך כבר מספר שנים".
מתחם במהפכה
אולם ז'ראר בכר יהיה מרכזו של מתחם האומנות המרכזי של ירושלים, והתקווה היא שעד אז יוסדר רישיון הקבע והוא יעמוד בתנאים של הכבאות.
מהעירייה נמסר בתגובה: "מבדיקת מכבי האש בשטח, לא נשקפת כל סכנה בטיחותית באולם ז'ראר. לאולם היה היתר עסק בעבר, הוא מצוי כיום בהליך חידוש רישוי שגרתי וקרוב לסיומו. עיריית ירושלים פועלת ותמשיך לפעול לפי התהליך הנדרש בחוק והנהלים העירוניים".
אלא שדובר הרשות הארצית לכבאות והצלה יורם לוי מסר את הדברים הבאים: "האולם פועל זה שנים ללא אמצעי בטיחות אש. התקיימו מספר דיונים עם העירייה. למרות שנתנו ארכות, העירייה לא עמדה בסיכומים עם שירותי הכבאות. לאור זאת, הוחלט במפקדת המחוז לבחון את התיק מחדש לרבות הזמנת העירייה לשימוע בפני מפקד המחוז טפסר בכיר משה סויסה, כצעד לפני הוצאת צו סגירה לאולם על פי סמכותו בחוק הכבאות".