מסירים את הכפפות: העירייה החלה סוף סוף לטפל ברצינות בעבירות בנייה בהר ציון שנעשו על ידי הפטריארכיה היוונית־אורתודוכסית. ביוני אשתקד פרסמנו כי בעל קרקע יהודי בהר ציון הגיש תלונה לעירייה ולמבקר המדינה נגד הצבת קרוואן שמחובר לחשמל בשטח הרגיש של הר ציון. בשעתו מסרה העירייה בתגובה כי הנושא ידוע ונמצא בטיפול, אך בשטח לא נעשה דבר.
2 צפייה בגלריה
המבנה הארעי עם הגינה בהר ציון
המבנה הארעי עם הגינה בהר ציון
המבנה הארעי עם הגינה בהר ציון
(צילום: פרטי )

בזמן שחלף לא הרפה בעל הקרקע היהודי והמשיך לפנות בנושא ולהתלונן. השבוע נמסרה לידיו החלטה חדשה מכיכר ספרא, שבה נאמר כי העירייה הורתה לכנסייה להסיר את המבנה היביל בתוך 60 יום, כשבמקומו יהיה ניתן להציב ביתן 'בודקה' במידות מצומצמות בשטח של עד 4 מ"ר. ביתן בגודל הזה יהיה זכאי לקבל פטור מהיתר בנייה. ראש התביעה העירונית, עו"ד חיים נרגסי, מציין עוד במכתבו כי אם הכנסייה לא תפעל על פי הנחיות אלה, תיאלץ העירייה לפעול לסילוק המבנה בכל הכלים העומדים לרשותה. נרגסי מדגיש כי אגפי הפיקוח והתביעה העירוניים אינם קופאים על השמרים וכי העירייה תפעל ביתר שאת לאכיפת התקנות נגד עבירות בנייה במקום, ככל שיימצאו.

מנהרה בשטח ציבורי

זוהי איננה הפעם היחידה בה נוצרים חיכוכים משפטיים נגד הכנסייה הפועלת במקום. בימים אלה מתנהל מולה הליך נוסף, אך ללא קשר למבנה המדובר.
בבית המשפט המחוזי נדונה תביעה מטעם תנועת 'רגבים' נגד בניית מנהרה תת־קרקעית בשטח הר ציון, אשר לפי הטענה מיוחסת אף היא לכנסייה.
מכיוון שמדובר בחפירה ישנה שלא ידוע באיזו שנה נעשתה, נמנעה העירייה עד כה מלנקוט הליכים נגד המוסד הדתי. אך מאחר שהמנהרה חפורה בשטח ציבורי, על פי התביעה, בתנועת 'רגבים' דורשים לפתוח את המנהרה לשימושו של כלל הציבור.
2 צפייה בגלריה
כנסיית דורמיסיון
כנסיית דורמיסיון
הכנסייה בהר ציון
(צילום: shutterstock)

ככלל, קיימת רגישות רבה מול הכנסייה היוונית, האוחזת בשטחי נדל"ן רבים בבירה. בשלהי המאה ה-19, רכשה הכנסייה היוונית אורתודוקסית, כמו כנסיות ומסדרים נוצרים רבים, קרקעות מחוץ לחומות העיר העתיקה. למעשה, ירושלים החדשה הלכה ונבנתה על קרקעות אלו.
אמנם בתחילת שנות ה-20 של המאה הקודמת מכרה הכנסייה היוונית את קרקעותיה במכר מלא, אלא שאחרי הכרזת העצמאות, סירבה הכנסייה להמשיך ולמכור קרקעות למדינת ישראל הצעירה, אך הסכימה להחכירן לתקופה קצובה של 99 שנה. קק"ל אכן חכרה ממנה את הקרקעות הידועות כיום כחלק משכונת טלביה ושכונת ניות, ושיכנה בהם תושבים יהודים שרכשו שם דירות. אלא שלפני כשש שנים נמכרו אותן קרקעות וזכות החכירה לקבוצת רוכשים פרטית, ומאז מושקעים מאמצים רבים להסדרת מעמד החוכרים.