מסתבר שקידום הבנייה המבורך במסגרת התחדשות עירונית מביא איתו גם תופעות לוואי שליליות. עד לפני כמה שנים התבצעה הבנייה החדשה בתחומי העיר בעיקר לטובת הקמת שכונות חדשות. לפיכך, אתרי הבנייה לא היו קרובים כל כך לבתי מגורים, וההפרעות של מטרדי רעש ואבק היו נמוכות יחסית.
1 צפייה בגלריה
תלונות על רעשים וקשיי נשימה. המגרסות בקטמונים
תלונות על רעשים וקשיי נשימה. המגרסות בקטמונים
תלונות על רעשים וקשיי נשימה. המגרסות בקטמונים
(צילום: פרטי)

עכשיו, כשהורסים בניינים ברחובות קיימים ומקימים מגדלים, השכנים הסמוכים לאתרי הבנייה סובלים יותר מרעשי הבנייה ומענני האבק. כבר בשלהי הקדנציה של מועצת העירייה הקודמת הוחלט על איסור להציב מגרסות באתרי בנייה במרחק של פחות ממאה מטר מבתי מגורים, כדי להקטין את מטרדי הרעש והאבק. אולם לפני שבועיים פרסמנו ב'בונוס' על הצבת מגרסה כזאת בניגוד להחלטת העירייה באזור רוממה, באתר הבנייה במתחם רשות השידור לשעבר, עכשיו מתברר כי זהו אינו המקרה היחידי.

משכנות האבק

השבוע הגיעו דיווחים למערכת על מתחם שערי צדק הישן, שבו הוצבו שתי מגרסות נוספות שהפכו את חייהם של דיירי משכנות האומה לסיוט. "למרות שפנינו לגורמים רבים, הם לא עושים חשבון לאף אחד וממשיכים לפעול כרגיל", מספר יונה לוי (66), שמתגורר ב'משכנות'. "הם מוציאים ממתחם העבודה עשרות משאיות ביום. הן עומדות בתור כדי להיכנס ולצאת. בבוקר, מכיוון שהם מפריעים לתנועה, הם גם צופרים בקולי קולות כדי שיאפשרו להם לעקוף ולהיכנס לאתר. זה סבל נוראי.
"אנחנו סובלים גם מכמויות החול והאבק שהם מייצרים. ברגע שיש קצת רוח לכיוון אנחנו נחנקים. אם אני לא סוגר את המרפסת, הבית מתמלא בחול.
"אנחנו מדברים על זיהום אוויר נשימתי וזיהום רעש בכל האזור. ליצור את המחצבה הזאת בתוך העיר הרבה יותר כדאי וזול להם, במקום להוציא את האבנים אל אזור תעשייה שמרוחק מאזור מגורים, כפי שהם מחויבים".
מבדיקה שערך mynet ו"בונוס" עולה כי אין ליזמי הפרויקט במקום אישור להציב את המגרסה. למרות זאת, ולמרות תלונות חוזרות ונשנות לעירייה, במשכנות האומה טוענים כי העניין לא מטופל.
"כל האבק עולה אל בתי הדיירים למעלה והילדים מתקשים בנשימה כי את הבית סוגרים מכל הכיוונים כל היום", מספר אהרון כהן, דייר בפרויקט בתי סיידוף. "רק בערב אחרי שהם מסיימים אנחנו פותחים קצת ולזמן מוגבל כי קר בערבים. כך יוצא שכמעט כל היום הבית סגור. אנחנו רואים שזה משפיע על הילדים – הם משתעלים יותר, חולים יותר. יש פה שכנים שגם מתלוננים שהם בכלל לא יכולים לעשות כביסה כי הכל מתלכלך מחדש.
"המגרסה הזאת מוצבת במרחק של 30 מטר בערך מהבניינים של סיידוף. אנחנו לא מבקשים לא לבנות, אלא רק לא לטחון את הסלעים במרכז העיר. לנשום אוויר זה המינימום שאדם יכול לבקש".

המפקח אישר

מטרד המגרסות אינו מצטמצם רק לאזור הכניסה לעיר. עוד לפני המקרה ברוממה הוצבה והופעלה מגרסה באתר בנייה בלב הקטמונים, ברחוב רבי צדוק. התושבים פנו ללשכתו של מחזיק תיק איכות הסביבה אריה קינג, ובהתערבותו הורתה העירייה לחברה הקבלנית להפסיק להפעיל את המגרסה במקום. כמו כן התברר כי מפקח הבנייה מטעם קבלנית המשנה במקום, אישר את הפעלת המגרסה בניגוד לתקנות העירוניות.
קינג: "אנו עדים לתופעה מדאיגה של קבלנים שעושים דין לעצמם ומפעילים מגרסות במרחק קטן מבתי מגורים. הקבלן באתר שברחוב רבי צדוק אף לא טרח כלל לבקש היתר להצבתה. העירייה תנקוט ביד קשה כנגד כל מי שימרר את חיי התושבים בשביל חסכון בהוצאות הבניה שלו".
מהעירייה נמסר: "המגרסה ברחוב רבי צדוק, פעלה ללא היתר כדין. בהמשך לפעילות הפיקוח, היא פונתה מהאתר. המגרסה במתחם שערי צדק הישן פעלה ללא רישיון עסק, ולכן הופסקה פעולתה באתר".