קרבות אוויר בהר חוצבים: מטרד חדש בדרך לנחות על ראשיהם של תושבי השכונות רוממה וסורוצקין - 'מובילאיי' מעוניינת להקים בהר חוצבים מנחת מסוקים פרטי. החברה משלימה בימים אלה את הקמת הקמפוס העולמי שלה למחקר ופיתוח, בצמוד לשדרות גולדה מאיר. הקמפוס כולו יכיל שטחי בנייה בהיקף של כ־135 אלף מ"ר ויכלול ארבעה מגדלים ובאמצע פטיו נרחב. הקמפוס יכלול שטחים למעבדות מחקר ופיתוח, אולמות הדרכה ומשרדי הנהלה ועובדים. בסך הכל צפויים לעבוד בשטח הקמפוס כ־2,700 עובדים בשלב הראשון.
2 צפייה בגלריה
בניין מובילאיי בהר החוצבים
בניין מובילאיי בהר החוצבים
בניין מובילאיי בהר החוצבים
(הדמיה: משה צור אדריכלים בוני ערים בע"מ)

על פי התוכנית החדשה, שהוגשה לאישור הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעירייה, החברה רוצה להקים מנחת על גג הבניין הצפוני, לשימושה הבלעדי. הגישה למשטח הנחיתה, שימוקם מעל המבנה בן תשע הקומות, תהיה באמצעות מדרגות חיצוניות.

התושבים כבר סבלו בעבר מרעש

הקמת הקמפוס כבר יצרה מתיחות בין תאגיד ההייטק המצליח לבין השכנים, שהתלוננו על כך שהעבודות נמשכות עד לשעות הלילה המאוחרות. בתחילה גיבתה העירייה את 'מובילאיי' וטענה ששינויים זמניים בנפחי התנועה בתקופת סגרי הקורונה הם שגרמו למטרדי הרעש להפוך למשמעותיים יותר, "ועם החזרה לשגרה עוצמת המטרד צפויה לפחות". לאחר שנערכו מדידות רעש במקום, בעירייה הודו כי מדובר בחריגות מהעוצמה המותרת בשעות אלה וביטלו את ההיתר לעבודות הלילה במתחם.
תושבים בשכונות רוממה וסורוצקין, שנמצאים מן העבר השני של שדרות גולדה מאיר, נדהמו לשמוע על היוזמה החדשה. הם חוששים כי הקמת מנחת מסוקים תגרום למפגעי רעש, תפגע במנוחתם ובאיכות חייהם ואף עלולה להוריד את ערך הדירות.

היכונו לשובו של הרב קרמר

מי שעדכן את התושבים על היוזמה של החברה הוא הרב נתן קרמר, שמפעיל עמותה בשם 'ירושלים שקופה - שקיפות במינהל הציבורי בירושלים'.
2 צפייה בגלריה
הרב נתן קרמר מגיע השבוע לעירייה
הרב נתן קרמר מגיע השבוע לעירייה
הרב נתן קרמר
(צילום: יואב דודקביץ')

אלה שמכירים היטב את שמו של הרב קרמר הם מנהלי 'מובילאיי'. בעבר הוא הגיש עתירה בשם תושבים ודרש לקצץ כ־20 קומות מהמגדל הצפוני. אחרי מאבק ממושך 'מובילאי' נכנעה, ובינואר 2020 היא הודיעה כי במקום מגדל של 30 קומות היא תסתפק בבניין של תשע קומות.
באפריל 2020, בדיוק לפני שנתיים, בעירייה הבינו שהיוזמות של הרב קרמר עלולות לסבך יוזמות נוספות. לכן, באופן נדיר וחריג, הם שלחו לו מכתב התראה חריג ומאיים בעזרת משרד הפרקליטים 'שרקון, בן עמי, אשר ושות''. "מרשותיי אינן מוכנות עוד להשלים עם התנהגותך הפסולה", כתב עו"ד יואב קוק, בשם העירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה. "כל מטרתה הינה לשוב ולהטריד את מרשותיי, פעם אחר פעם, בהליכי סרק חסרי תכלית. בכוונתן לנקוט את כל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותן".
מעמותת 'ירושלים שקופה' נמסר: "אנו מכבדים מאוד את חברת 'מובילאיי', המקדמת מיזמים חשובים עם תרומה משמעותית למשק הישראלי. יחד עם זאת, עמותת 'ירושלים שקופה' פועלת במטרה לקדם ערכים של שקיפות ותקינות במוסדות התכנון בירושלים. אנו מדגישים כי יש להקפיד על תקינות מנהלית וחוקיות של כל הליכי התכנון והבנייה, לא רק כלפי אדם בודד המבקש להרחיב מרפסת העובר שבעה מדורי גהינום עד שבקשתו מאושרת, אלא על אחת כמה וכמה כלפי חברות ענק".

"הבקשה הוגשה לפי ההנחיות"

מחברת ההיי טק נמסרה התגובה הבאה: "הבקשה לקבלת ההיתר הוגשה לועדה המקומית בהתאם לדרישות ועל פי ההנחיות".
מהעירייה נמסר: "מובילאיי הגישה בקשה להיתר להקמת מנחת על גג הקמפוס שהיא מקימה בהר חוצבים. כנדרש, בוצע פרסום לציבור, והבקשה תובא לדיון בפני הוועדה המקומית לתכנון ובנייה".