בשקט ומתחת לרדאר אזור גוש עציון כולו מדרום לעיר הולך ומתפתח והופך לסצנת נדל"ן עצמאית ופורחת. הביקושים עולים, המשקיעים נכנסים, סוכניות תיווך נדל"ן ארציות פותחות סניפים, יש אפילו רוכשים מחו"ל, והמחירים באופן טבעי מטפסים. לצד 18 יישובים קטנים שמשתייכים למועצה האזורית גוש עציון, ביישוב אפרת, שהוא מועצה מקומית עצמאית, הביקושים רק מתעצמים. בנייה חדשה לא צפויה כל כך בקרוב, ושוק המשנה לשכירות, שהלך והתפתח בשנים האחרות, מבעבע ורותח. מדובר בעיקר בביקושים בשכונות הצפוניות והצעירות יותר ביישוב.
3 צפייה בגלריה
היישוב אפרת
היישוב אפרת
היישוב אפרת
(צילום: איתן אילן)

הצעירים באים

נוסף על המגמות הכלליות הקורונה, מתברר, עשתה רק טוב, אם אתה בעל נכס באפרת. מדובר ביישוב קהילתי שנמצא במרחק של 12 ק"מ מירושלים, שהוקם לפני כ־38 שנים. האוכלוסייה ברובה דתית־אנגלו סכסית, אם כי בשנים האחרונות אפשר לראות יותר משפחות צעירות חילוניות. לפני כשלוש שנים החלו להתאכלס שתי שכונות חדשות באפרת: גבעת הדגן וגבעת התמר, שהן הצפוניות והקרובות ביותר לירושלים. הקהילתיות לצד השירותים ומערכות החינוך האיכותיות, וכמובן הקרבה היחסית לבירה, יצרו ביקוש בקרב הרבה זוגות צעירים, כשחלק לא מבוטל מהזוגות הם למעשה דור ב' שגדל באפרת הוותיקה.
בשנה האחרונה המחירים עלו בצורה תלולה, שכן משקיעים שהשכירו את דירתם מימשו את התשואה היפה ומכרו את נכסיהם למשפחות שרוצות לגור שם או עברו בעצמם לאפרת מכיוון שהעדיפו לשמור על ריחוק חברתי מהעיר כשהם גרים בנכס צמוד לגינה ועם שלל מרפסות לאוויר הפתוח. כרגע, כשאין עוד פרויקטים חדשים בבנייה בדגן ובתמר וההיצע בשכונות הללו מידלדל, שוק השכירות הרים ראש והעלה מחירים. עו"ד דורון בורנשטיין מנהל מספר נכסים באפרת עבור לקוחותיו. "יש היצע קטן ורמות ביקוש מטורפות", הוא מספר. "מי שהיו כאן בגדר משקיעים מימשו את השקעתם ועברו לגור ביישוב. יש גם תופעה של שוכרים שמבקשים להשתקע ולקנות את הנכס שבו הם מתגוררים".
3 צפייה בגלריה
כבר אין נכסים לקנייה. שכונת הדגן באפרת
כבר אין נכסים לקנייה. שכונת הדגן באפרת
כבר אין נכסים לקנייה. שכונת הדגן באפרת
( צילום: פרטי)
"פתאום כולם רוצים לגור באפרת", אומרת מנהלת סניף אנגלו־סכסון ביישוב, סיגלית רומנו. "זה שילוב של מספר מגמות שהתאחדו באותו הזמן: מימוש של משקיעים, עלייה בביקושים של תושבי חוץ, ופינוי של דירות כשהשוכרים נאלצים לחפש דיור חלופי להשכרה. הכל ביחד יצר את עליית המחירים באופן כה חד. בשכונות החדשות יחסית זה יותר בולט ומשמעותי, אבל זה מקרין על כל היישוב".

שוק של קונים

כשכולם רוצים לקנות ואין כמעט כבר מה המחירים משתוללים, ומי שסופג זאת הם הרוכשים החדשים. "בפרויקט חדש שנמצא בבנייה בשכונת הזית העיפו את כל הדירות במהירות שיא, וזה עוד אחרי שהקבלן החליט להעלות את המחירים בכמאה אלף שקל לנכס", אומר גבי שניר ממשרד התיווך 'המלאך', שפעיל באפרת כבר יותר מ־11 שנה. "זה בניין דירות רגיל כשבכל בניין יש 22 דירות. היו בסך הכל 106 יחידות דיור והכל נחטף. האכלוס הוא רק בעוד 20 חודשים".
גם מי שרק שוכר דירה באפרת סובל מהעלייה התלולה במחירים. לאחרונה אף פורסם כי דירת 220 מ"ר עם גינה הושכרה בסכום שיא של 14 אלף שקל. בורנשטיין אף מספר על בעל נכס שהצליח להשכיר את דירתו ב־12 אלף שקל, ועקב כך עבר לגור עם משפחתו בדרום כדי ליהנות מרווחי התשואה.
שניר: "כל יום יש לי לפחות 20 ווטסאפים שמחפשים דירה להשכיר ואין כמעט מה להציע להם. השוק רותח. בעלי הנכסים רואים את המצב ומעלים מחירים. כיום מחיר דירת 4 חדרים ממוצעת ביישוב עומד על 4,000-4,500 שקל בחודש, ורק לפני שנה המחירים היו 500 שקל פחות. קוטג' שנקנה מהקבלן לפני חמש שנים בפרויקט בשכונת התמר ב־2.1 מיליון שקל נמכר היום ב־2.750 מיליון. מכיוון שאין כמעט נכסים למכירה אני נאלץ להתרחב קצת, ולאחרונה התחלתי לעשות עסקאות גם בירושלים. פשוט אין כבר מה למכור באפרת".

שוכרים ובוכים

בניגוד למשקיעים, ליזמים ולבעלי הדירות, אלה שמתגוררים באפרת בדירה שכורה, רואים כיצד חלום רכישת הדירה ביישוב הולך ומתרחק כשמחירי השכירות הולכים ועולים. חלקם אף נאלץ לעוב, וחלק אולי יצטרכו להיפרד מהיישוב בהמשך.
3 צפייה בגלריה
הקפיצה הגדולה במחירי הדירות באפרת
הקפיצה הגדולה במחירי הדירות באפרת
הקפיצה הגדולה במחירי הדירות באפרת
(המידע נמסר על ידי המתווכים המופיעים בכתבה)
"כבר לפני שנתיים בחידוש החוזה העלו לנו את המחיר מ־3,400 ל־3,500 שקל", מספרת מ', שמתגוררת עם משפחתה מספר שנים בשכירות ביישוב. "עכשיו עם חידוש החוזה בעל הבית מעלה פתאום ב־300 שקל ללא התראה מראש. מכיוון שאין כמעט היצע התחלנו מהר אפילו לחפש משהו חלופי מחוץ ליישוב, אבל זה שינוי דרמטי להוציא ברגע האחרון את הילדים ממסגרות, אז ויתרנו כרגע וניאלץ לשלם את המחיר הגבוה של השכירות. אנחנו רוצים להישאר, אבל אולי כבר בשנה הבאה ניאלץ לנדוד למקום אחר במידה שהמחירים ימשיכו לעלות".

הדרך המהירה לעלייה

היעדר בנייה חדשה בזמן הנראה לעין מסמן כי מגמת העלייה במחירים תמשיך ובמקרה 'הטוב' אולי תתמתן. הרחבת כביש המנהרות שמתבצעת בימים אלה תעלה את האטרקטיביות של האזור כשזמן הנסיעה לירושלים יתקצר. גם פיתוח תשתיות חדשות ביישוב, ותוספת שירותים כמו הקמת מיני קניון וקאנטרי קלאב, צפויים להעלות את הביקושים.
שניר: "סיום הרחבת דרך המנהרות יהיה בהחלט שיפור משמעותי לתושבים בכל גוש עציון ובאפרת וכמובן שיהיה לזה ביטוי בנדל"ן. הצפי הוא שהמחירים אכן ימשיכו לעלות אבל מעבר לתשתיות, באפרת יש משהו ייחודי שאין ביישובי גוש עציון האחרים. כאן יש מקום גם למי שרוצה חיי קהילה עשירים וגם למי שמעדיף לחיות את חייו בשקט ובפרטיות. באפדת אף אחד לא מתערב לך בחיים הפרטיים, וזה שונה בתכלית מיישובים אחרים בגוש שאם האופי המסוים מתאים לך- הרווחת, ואם לא זה יכול להיות מאוד בעייתי.
"בנוסף האוכלוסייה החזקה באפרת, בין 40 ל־50 אחוז כאן אנגלו־סכסים, מאוד קורצת לרוכשים ועולים מחו"ל. יש משפחות שהתמקמו פה ואחר כך הביאו את ההורים מחו"ל, שרצו לגור ליד הילדים והנכדים. בסך הכל אפרת ממותגת מאוד חזק. הבעיה כאן לא למכור או להשכיר פה דירה - הבעיה היא שאין כמעט את מה".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים