רשות הרישוי בעירייה אישרה השבוע תוכנית להקים חניון תת־קרקעי ענק בקרבת משרד האוצר הסמוך לכנסת. על פי התוכנית שהגיש החשב הכללי במשרד, החניון יוקם ליד בניין קרית הממשלה ברחוב נתנאל לורך, ומעליו תיבנה כיכר עירונית. באוצר למעשה מבקשים לבנות חניון של ארבע עד חמש קומות אשר יכיל כ־650 מקומות חניה חדשים.
1 צפייה בגלריה
משרד האוצר. לא ממש מעודד תחבורה ציבורית
משרד האוצר. לא ממש מעודד תחבורה ציבורית
משרד האוצר. לא ממש מעודד תחבורה ציבורית
( צילום: עמית שאבי)
"מהות התוכנית היא לבנות מקבץ של משרדי ממשלה שעתידים לשמש הן את עובדי המגזר הציבורי והן את הציבור הפונה אליהם. לפיכך המתחם הזה נדרש לשמש לשטחי חניה רחבים במיוחד ומעבר לתקן שנקבע עבור שטחי משרדים פרטיים", נכתב בחוות הדעת של עורך הדין מטעם העירייה. "החניון הציבורי עתיד לשמש אך ורק את הציבור המבקר במשרדי הממשלה".
אלא שהתוכנית הזו אושרה כשלכאורה בשטח כבר מקודם פתרון תחבורתי אחר: הקו הירוק של הרכבת הקלה, שהקמתו מתבצעת בימים אלה עתיד לעבור בדיוק במתחם המדובר. "מטרתו של הקו היא ליצור רצף תחבורתי מתקדם ונוח", נכתב באתר של תוכנית צוות אב לתחבורה, "שיחבר בין מוקדי עניין מרכזיים בעיר ויצור גישה נוחה ומהירה אל מוסדות ציבור דוגמת קרית הממשלה".
הניסיון לדכא את השימוש ברכבים פרטיים וההעדפה של פתרונות של תחבורה ציבוריים באזור הם אינטרסים מובהקים ומוצהרים של מוסדות התכנון. רק לאחרונה מתחה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ביקורת חריפה על התוכנית לבנות מאות חניות חדשות בסמוך לכנסת.
"התוכנית פוגעת באופן חמור בעידוד התחבורה הציבורית", נכתב אז. "אף שהרכבת הקלה תגיע למעשה עד הכנסת ממש, התוכנית בעצם מעודדת שימוש מסיבי ברכב פרטי במקום לעשות ההפך, להגביל את מספר מקומות החניה ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית". אך למרות האמור, נראה כי המדיניות של העדפת תחבורה ציבורית על פני השימוש ברכבים פרטיים באיזור אינה ממומשת בפועל .
מהעירייה נמסר: "מספר מקומות החניה בפרויקט נקבע בהתאם להוראות התכנית לפיתוח קרית הלאום, ובהתאם לתקני החניה המחייבים. החניון המבוקש אמור לתת מענה לכלל הבאים לקריית הלאום".