המציאות החדשה שנכפתה על כולנו בגלל הקורונה, החזירה את תושבי השכונות לקנות במינימרקטים הקרובים לביתם, ולא רק להשלמת קניות בשישי או כי חסרים ברגע האחרון מוצר אחד או שניים לאפיית עוגה. הגבלות התנועה והיציאה, החשש מעמידה בתורים ברשתות הסופר הגדולות, ובכלל הרצון והצורך להישאר קרוב לבית מחזירות צבע ללחיי המכולות השכונתיות, שכבר שנים יש בהן בעצם הכל.
בעלי המרכולים הקטנים זיהו את ההזדמנות, הוסיפו כוח אדם וגם ביטלו מבצעים והנחות, אבל לפחות טוענים שעד כה כמעט שלא העלו מחירים פרט למקרים בודדים. ביררנו איתם מה המוצרים הכי מבוקשים בעיר, חוץ מנייר טואלט שבעידן הקורונה הפך למוצר הכי נדרש ברמה הארצית? מחיריהם של אילו מוצרים עלו? ומה אתם כבר נאלצים לקנות פחות?

מינימרקט זול עדן | קרית מנחם

בעלים: אהוד אברג'יל
5 צפייה בגלריה
מינימרקט זול עדן
מינימרקט זול עדן
מינימרקט זול עדן
(צילום: יואב דודקביץ')
המיוחדים: מחלקת פיצוחים גדולה, נקניקיות בלחמניות, ואפייה במקום. לרגל המצב, נמכרות גם מסכות אף ופה בחמישה שקלים.
הכי נמכרים: ביצים, ואחריהן שימורים (בעיקר טונה), קמח, מוצרי ניקיון וחיטוי וקורנפלקס.
משלוחים: מוגבלים לאזור בלבד.
אברג'יל: "ברור שהמצב השתנה מאוד. יש עלייה ניכרת במכירות, בעיקר של מוצרי יסוד, אבל במקביל יש אצלנו גם ירידה בנשנושים וממתקים. היו באים אלינו הרבה ילדים בשעות הצהריים עם האמהות מהפארק לארטיק וממתקים וחטיף, וזה ירד לגמרי. גם סגרנו את תחנת הלוטו שפעלה אצלנו והביאה לקוחות. באשר לשעות ודפוסי הפעילות אנחנו רואים שינוי מהותי. הקניות בשעות הלילה ירדו ויש עלייה ניכרת בשעות היום, ולבית האבות הסמוך יש עכשיו קנייה מרוכזת שמבצעים עבורם כי הם לא יכולים לצאת כפי שנהגו. כרגע אין חוסרים וגם לא עליית מחירים. ואגב, לשאלה הנפוצה: אין מבצעים על נייר טואלט".

פרי כל | קרית יובל

בעלים: ג'קי כהן
5 צפייה בגלריה
פרי כל בקרית יובל
פרי כל בקרית יובל
פרי כל בקרית יובל
(צילום: יואב דודקביץ')
המיוחדים: מגוון מובחר של פירות, ירקות ותבלינים, וכן ניתן לקנות את לחמי מאפיית הבוטיק 'טלר'.
הכי נמכרים: ביצים טריות מכל סוג שקיים בחנות. אחר כך קטניות ושימורים.
משלוחים: מעל 250 שקל ללא תשלום. בשבוע שעבר פתחו אתר חדש להזמנות און ליין, ואפשר גם להעביר הזמנות בווטסאפ.
כהן: "יש עלייה משמעותית בין 20 ל־30 אחוז במכירות. תגברנו את כוח האדם אבל לא שינינו את שעות הפעילות. מבחינת חוסרים כרגע, אין ביצים. לגבי ירקות, פשוט אין מי שיקטוף, אז יש כרגע מחסור כללי בשוק, בעיקר בקישואים, עגבניות ומלפפונים, כשעבור השניים האחרונים עלו המחירים. גם מחירי הבצל עלו, והתחילו לייבא אותו מהולנד".

סופר המושבה | עמק רפאים

בעלים: דובי גולדברג ומוטי בואנוס
המיוחדים: בשר טרי בקצבייה, גבינות במשקל, אפייה במקום, ומחלקה גדולה של פירות וירקות.
5 צפייה בגלריה
סופר המושבה
סופר המושבה
סופר המושבה
(צילום: יואב דודקביץ')
הכי נמכרים: כפפות, נייר טואלט, אלכוג'ל.
משלוחים: בתשלום (29.90 שקל), ורק בשכונות הסמוכות: בקעה, טלביה, ארנונה, המושבה הגרמנית וקטמון הישנה.
גולדברג: "יש עלייה גדולה מאוד במכירות. תגברנו את כוח האדם ויש לנו עכשיו 25 עובדים בשתי משמרות. הכי הרבה עלו המכירות בהזמנות שאנחנו מקבלים רק דרך המייל, בעוד שפיזית אנשים פחות באים לחנות. כרגע החוסרים שלנו הם בנייר טואלט וביצים. לגבי התייקרויות, זה מורגש בעופות ובבשר הטרי בגלל המשחטות שהעלו מחירים, אבל זה קורה כל שנה לקראת פסח ובלי קשר לקורונה. אנחנו גם ממשיכים לעשות מבצעים כרגיל, חוץ מעל מגבות נייר ונייר טואלט".

מרקט גבעת בית הכרם

בעלים: ניר שושן, אלי כהן ושי בן יוסף.
5 צפייה בגלריה
מרקט גבעת בית הכרם
מרקט גבעת בית הכרם
מרקט גבעת בית הכרם
(צילום: יואב דודקביץ')
המיוחדים: מחלקה גדולה של פירות וירקות, קצבייה.
הכי נמכרים: ביצים, ואחר כך נייר טואלט ושימורי טונה.
משלוחים: בתשלום, ורק באזור מוגבל של בית הכרם, רמת בית הכרם ויפה נוף.
שושן: "יש עלייה משמעותית בעבודה. מצבת כוח האדם מלאה בינתיים, ולא תגברנו או הרחבנו את שעות הפעילות. יש עלייה גדולה בקנייה של מוצרי יסוד ומוצרים יבשים, בעוד מנגד דווקא מורגשת קצת ירידה במוצרי חלב - אולי אין כבר מקום במקררים בבתים. נרתמנו לעזור לבית האבות שלידנו ברמת בית הכרם, מכיוון שאין להם מי שיביא להם מוצרים, ואנחנו עושים לשם משלוח מרוכז מדי יום ללא תשלום, והם מחלקים לדירות השונות. נכון לעכשיו הספקים כבר העלו לנו מחירים, אבל בינתיים החלטנו שאנחנו סופגים את זה ולא העלינו מחירים בכלל".
ומנגד, במרכז העיר
בינתיים, בעוד המרכולים השכונתיים פורחים, במרכז העיר התמונה הפוכה, והמינימרקטים באזור חווים ירידה דרסטית במכירות. הקליינטורה הרגילה בדמות התיירים, עובדי המשרדים והעסקים המקומיים, וכל מי שהזדמן לאזור לצורכי קניות, בילויים או פגישות עבודה ועל הדרך נכנס לקנות כמה מוצרים - כל אלה נעלמו כלא היו. הרחובות כמעט ריקים ומגיעים רק מעטים שגרים בסמוך.

סופר ממילא

בעלים: גדעון סיבוני ואלי ברקת
5 צפייה בגלריה
סופר ממילא
סופר ממילא
סופר ממילא
(צילום: יואב דודקביץ')
המיוחדים: אפייה במקום, מגוון אלכוהול של בירות ויינות, ושוקולדים מיוחדים תוצרת חוץ.
הכי נמכרים: נייר טואלט, מים מינרליים, ביצים, סיגריות וטבק לגלגול.
משלוחים: מוגבל לאזור וללא תשלום.
סיבוני: "יש לנו ירידה בפדיון של כ־80 אחוז. צמצמנו במשמרות והוצאנו שני עובדים לחל"ת, אבל כרגע למרות ההפסד החלטנו להמשיך להיות פתוחים מסביב לשעון ולתת שירות. יש אוכלוסייה מבוגרת יחסית שגרה במרכז העיר ואנחנו המקום היחיד שנגיש עבורם. החלטנו גם לתת עשרה אחוזים הנחה ללקוחות הקבועים שלנו, ואנחנו עושים כל מיני מבצעים כגון שלושה בקבוקי יין במאה שקל, אבל עדיין התנועה דלילה. במשך שבוע היה מחסור בביצים, אבל הצלחנו לארגן עכשיו אספקה. לגבי שינוי ברמת המחירים, אנחנו דווקא מורידים איפה שניתן".