בשורה או מקל בגלגלים? מהנדס העיר יואל אבן העביר השבוע חוות דעת לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, שבה הוא מורה לבטל את תוכנית התב"ע של שכונת בית הכרם, המכונה 16,000, ולהוריד אותה לרמה של תוכנית אב בלבד. מדובר בתב"ע שנוגעת בעיקר להתחדשות עירונית וכוללת בתוכה אלמנטים של שימור, שכן מדובר בשכונה שברובה הגדול מיועדת לשימור.
1 צפייה בגלריה
ללא תב"ע. בית הכרם
ללא תב"ע. בית הכרם
ללא תב"ע. בית הכרם
(צילום: יואב דודקביץ')


התוכנית המדוברת נתנה זכויות בנייה רבות ליזמים בנושא ההתחדשות העירונית. עקב כך, מאות מתושבי השכונה הגישו התנגדויות במהלך השנים האחרונות, כאשר חלקם טענו כי התוכנית פוגעת באופי השכונה ובערכי השימור שלה, ומנגד היו שסברו כי היא איננה מאפשרת מספיק בנייה.
"התוכנית מקודמת כתוכנית מפורטת שמכוחה ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה", כתב אבן. "התוכנית הוגשה כבר בשנת 2009. מדובר בתקופה של 12 שנה כאשר ההליכים עוד רחוקים מסיום. לאור התמשכות הליך אישור התוכנית, ולאור ההתנגדויות הרבות שהוגשו, אנו מבקשים להפוך את התוכנית לתוכנית אב ולהפסיק את הליך קידום התוכנית כתבנית מפורטת".
משמעות הדבר היא כי מעתה יהיה צורך להכין ולהגיש תוכניות בנייה חדשות וממוקדות לכל בנייה והתחדשות עירונית שיזמים ירצו לעשות בשכונה.
תוכנית 16,000 תשמש מעתה כתוכנית אב, ובהשראתה יהיה אפשר לשרטט תוכניות להוצאת היתרי בנייה, אך בפועל היא איננה מחייבת בהכרח.