על התנהלותה של מחלקת השימור בעירייה נכתב לא מעט. מבקריה אמנם מתארים עבודה יסודית, אך עם זאת מסורבלת וארוכה שמקשה על קידום פרויקטים לבניה.
לפני כחצי שנה התראיין מחזיק תיק השימור בעירייה, יוחנן ויצמן ל'בונוס', אז תקף את עבודת המחלקה שלדעתו מעכבת מיזמים רבים ועלולה להעלות את מחירי הדיור.
1 צפייה בגלריה
פרויקט שנמרח  מחנה שנלר
פרויקט שנמרח  מחנה שנלר
פרויקט שנמרח מחנה שנלר
(צילום: המועצה לשימור אתרים)
כעת טענות אלו מקבלות חיזוק נוסף מבפנים, והפעם אלו אדריכלי השימור של העיר, שחתמו לאחרונה על מכתב מחאה חריף לראש המחלקה, האדריכלית תמר קאופמן. מדובר ב־10 מתוך 13 אדריכלי השימור שנבחרו בידי העירייה למאגר האדריכלים שמלווים את המחלקה המקצועית.
"מחאה על התנהלות מחלקת השימור", זועקת כותרת המכתב. "אנו, אדריכלי השימור של העיר ירושלים, מקבלים אחרונים את השירות הנדרש. לכולנו תיקי תיעוד ששוכבים אצלכם לאורך חודשים רבים. לכולנו תיקי היתרים ותב"עות שמתעכבים מסיבות שונות ומשונות. יש טופסי 4 של מבנים שיכולים להתאכלס והמחלקה לא מאשרת אותם".
"אנו שאמונים לתווך את נושא השימור אל הציבור המקצועי ואל הקהל הרחב", הם ממשיכים, "מגלים כי התנהלותכם אינה מוסברת".
כדוגמה להמחשת העניין, האדריכלים מספרים במכתבם כי לעיתים הם מעלים לשיקול המחלקה אפשרות לבטל תיקי תיעוד על מבנים שהם חסרי ערך או חשיבות, דבר שיכול לחסוך כסף ועבודה בירוקרטית לא מועטה למגישי הבקשה. אך כפי שהדגישו זאת במכתב, "באופן גורף אתם (מחלקת השימור; א"ל) מסרבים לשקול זאת ויוצאים בדרישה לתיק תיעוד, על פי רוב תיק תיעוד מלא. זה גורר הוצאות לבעלי הנכס ועיכובים, ולבסוף אתם בכלל לא מגיעים לבדוק את התיק".
בהמשך המכתב טוענים האדריכלים כי מחלקת השימור, שמינתה אותם לפקח על עבודת השימור, כלל לא סומכת עליהם. "אנחנו ממלאים את תפקידנו ומגישים דוחות התקדמות", נרשם במכתב המחאה. "למה רפרנטית מהמחלקה צריכה לבקר בשטח? אם המחלקה לא סומכת על אדריכלי השימור, אז בשביל מה הוקם המנגנון הזה?" הם תוהים.
"כל זאת עוד לפני שהעלינו נושאים תכנוניים ונוהלי מחלקה מעורפלים", מלינים האדריכלים בסוף דבריהם. "הרשימה היא רשימה חלקית ונדרשת פגישה מקצועית דחופה בעניין. לצערנו, התקלות הללו מתרחשות לאורך שנים רבות וללא שיפור. אי אפשר להסביר ליזם את העיכובים המיותרים ואת חוסר שיקול הדעת. אנו מגלים שהמחלקה ועובדיה לא מסכימים להפנים את הנזק שנגרם לנו, ואת הנזק שנגרם לשימור בירושלים".
גיורא סולר אדריכל שימור ותיק המשמש כנציג האדריכלים בוועדת השימור אמר: "יש לפעמים עיכובים של שנה תמימה. לצערנו אין במחלקת השימור כיום הבחנה בין תפל לעיקר. יכולים להציל גדר בזמן שבנין שלם, שראוי לשימור, נהרס.
"המחלקה לא מתפקדת כמו שצריך. אין נהלים וגם לא לוחות זמנים. מהנדס העיר מודע למצב ובלי מהפכה גדולה זה לא ישתנה. המשרד שלי עובד בכל רחבי הארץ וכירושלמי עצוב לי לאמר שהמצב במחלקת השימור בעיריית ירושלים הוא הגרוע ביותר. אין בכלל מה להשוות לתל אביב ששם זה בכלל רמה אחרת אבל גם עיריות קטנות שיש להם לפעמים רק יועץ שימור חיצוני עוקפות את ירושלים ומתנהלות ביעילות".
מעיריית ירושלים נמסר: "העירייה רואה חשיבות רבה בסוגיית השימור, לצד הסדרת תהליך תכנוני ורישויי יעיל. פנייתם של אדריכלי השימור מעידה על רצונם לשפר את מלאכת השימור בעיר והדבר מוערך, ומתפרצת לדלת פתוחה".