חשבנו שעם בוא הסגר השני נהיה כבר חכמים יותר ונדע להפיק לקחים לקראת ההשבתה המתקרבת. אבל נראה שברמה מערכתית לא רק בעלי העסקים אלא גם הרשויות אפופות אי־ודאות, וזה הגורם העיקרי להיעדר תוכנית ברורה עבור המשק לצליחת המשבר הכלכלי הצפוי. אם שואלים את גלית פלצור, כלכלנית, מומחית לניהול סיכונים של אירועי קיצון שנמנית עם הצוות המייעץ למל"ל (ותושבת העיר), יש כאן כשל תפיסתי בהבנת המצב, ולכל הגורמים יש עוד הרבה מה לשפר.
1 צפייה בגלריה
ירושלים בסגר
ירושלים בסגר
ירושלים בסגר
(צילום: איתן אילן)
מה הכי מפריע להתנהלות של בעלי העסקים כיום?
"הרוב נוטה לחשוב כי הבעיה הקשה ביותר היא הירידה בהכנסות, אבל הבעיה הכי קריטית עבור בעל עסק היא חוסר הוודאות. לא ניתן לנהל עסק משבוע לשבוע. כשאומרים שהסגר יימשך שבועיים מתכוונים בעצם לחודש, וצריך להסביר לכולם שגם בסופו המצב לא צפוי להשתפר - להערכתי, לא יהיה שיפור לפני סוף שנת 2020, וכנראה גם לא במחצית הראשונה של 2021. צריך להתארגן בהתאם גם ברמה של בעל העסק וגם ברמות של העירייה והממשלה".
באילו פעולות צריך לנקוט? וממה שנעשה עד כה, מה היה אפקטיבי בכלל?
"כשחיברנו את הנחיות התו הסגול החזון היה שהעירייה  תיקח עליה את יישום התו ותתפעל את מימושו בשטח, לא רק ברמה של דוחות מהפקחים אלא אפילו בהצבת מדריכים במקומות מרכזיים בעיר ובקניונים וינחו איך לקיים ריחוק בדרגנועים למשל, או איך להתנהל במרחב הציבורי הפתוח ברחובות, וזה לא קרה.
"אך גם כשהעירייה עשתה סוף סוף צעדים בכיוון הנכון, למשל כשהפיקה את ההופעות בכיכר ספרא, וזה היה באמת מוצלח לכל הדעות, לא הבנתי למה התחילו את זה כל כך מאוחר. היו יכולים לעשות את זה כבר חודשיים קודם לכן. עכשיו העירייה חייבת להכין תוכנית סיוע ארוך טווח לעסקים, ולא עוד משהו לחודשיים-שלושה. זה חייב להיות עקבי וממושך".
איזה סוג של עסקים יצליח לשרוד את המשבר המתמשך?
"זה לא סוג עסק אלא סוג התנהלות. כבר בסגר הראשון העסקים היו צריכים לפתח אפשרות מכירה בדיגיטציה באינטרנט. ככה מגדילים את קהל הלקוחות, בהגעה לקהלי יעד מחוץ לטווח הקרוב ועד ללקוחות מחוץ לעיר, וגם ממשיכים להפעיל את העסק בסגר. מעבר לזה, חייבים להגדיל את מבחר המוצרים והשירותים. המשבר הוא גם הזדמנות לעסקים שיצליחו לעשות שינוי. לדוגמה, יש עכשיו עלייה במכירות של צעצועים ואביזרי יצירה לילדים וכל דבר שמעסיק אותם. אז עסק שיכול וישכיל להוסיף או לשנות עסק קיים לתחום הזה ירוויח".
איך את צופה שהמגזר העסקי ימשיך לתפקד?
"באופן עקרוני, המצב הכללי של המגזר העסקי הוא בכי רע. אני מעריכה שלא מעט עסקים יגיעו למצב של פשיטת רגל, והמיתון ישפיע על המגזר הפיננסי. הבנקים אומנם לא יקרסו אבל ההתנהלות הנוכחית לא תימשך. יהיה בהחלט מצב שיגיעו לעיקול ומימוש נכסים, ובכלל צפויה ירידה ברמת החיים. לעסקים פשוט לא תיוותר ברירה, והם יידרשו לעשות שינויים משמעותיים כדי לשרוד".