בור בתוכניות. בתקופה האחרונה הקדישה ועדת השימור של העירייה לא פחות מארבעה דיונים נפרדים על מתחם כי"ח שצמוד לחניון השוק. הסיבה: בור מים גדול מימדים שאמור להימצא במקום, אלא שלא קיים עבורו תיעוד ואין בכלל הוכחה לכך שנשמר. הדרישות הרבות בנוגע לבור הביאו לכך שהיזמים אף נאלצו להביא למקום חברה העוסקת בזיהוי ובאיתור של מנהרות וחללים נסתרים שהפעילה במקום טכנולוגיות מתקדמות בדומה לאלו של צה"ל במלחמתו נגד מנהרות החמאס בעזה. אך למרות המאמץ וההשקעה הכספית הגדולה שהיו כרוכים בכך השיקוף שנערך במקום לא העלה דבר.
1 צפייה בגלריה
בית אליאנס
בית אליאנס
בית אליאנס
(צילום: שלומי כהן)
אם זה לא מספיק, בוועדת השימור לא אמרו נואש והוסיפו עכשיו תנאים שלפיהם אם במהלך העבודות יתגלה סוף סוף בור המים האבוד או אז הם ידרשו מהיזמים לדווח לוועדה וייערך דיון מחודש אם יש לשמר את הבור. לפיכך חויבו גם מגישי התוכנית לקחת בחשבון אופציה שלפיה הבינוי התת־קרקעי ייאלץ לעבור שינוי, וכמו כן היזם חויב להפקיד ערבות בנקאית למחלקת השימור.
למתחם קיימת תוכנית בנייה ותב"ע מאושרת לבניית מגדלים ופיתוח מסחרי לצד שמירה על בית אליאנס, שמיועד לשימור והסבה למלון וכעת הוא נמצא בהליך של הוצאת היתר בנייה.
לנוכח כל האמור, אנשי מקצוע ואדריכלים שהשימור יקר לליבם מרימים גבה. יש בורות מים שראויים לשימור אך מדובר במקרים בודדים ונדירים, וכמעט בכל בית עתיק בעיר היה בור מים. "במרבית מקרי בורות המים אין שום עניין ציבורי או צורך בשימורם", אומר מנהל המועצה לשימור אתרים, איציק שוויקי, "אבל בנוגע לדיונים סביב האופציה להימצאות בור המים המדובר בבית אליאנס אני מעדיף למלא את פי מים".
בית אליאנס הוא מונומנט שנבנה ב־1880, והוא המבנה היחידי שנותר ממתחם בית הספר המודרני בשעתו שהקימה אגודת כל ישראל חברים (כי"ח) הצרפתית. היום מקודמת במתחם תוכנית בנייה נרחבת, שכוללת גם שני מגדלים, חניון תת־קרקעי ושטחי מסחר. לבית אליאנס עצמו לא תתווסף כל בנייה והוא יהפוף למלון בוטיק. אין כל ויכוח על הצורך בשימור המבנה, וככל הנראה יושקעו מאמצים רבים לשם כך עם בור המים או בלעדיו.