לא רק בעין כרם: מתברר שערך שימור המרקם הכפרי הוא נושא למאבק שמתרחש גם באיזורים אחרים בעיר, למשל ב'מלחה הישנה' שמתאפיינת בבתי אבן פסטורליים ובסמטאות צרות, וכולה מוגדרת לשימור עוד מימי המנדט הבריטי.
1 צפייה בגלריה
מלחה הישנה
מלחה הישנה
מלחה הישנה
(צילום: שלומי כהן)
בימים אלה מנסים תושבי השכונה לעצור תוכנית המנוגדת לאופי הבנייה במקום שמטרתה לבנות בית חדש בגובה של כשלוש קומות מעל קומת הרחוב. זאת במסגרת ניצול של תמ"א 38 לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה.
כיום קיים בשטח התוכנית מבנה של קומה אחת שכולל מחסן וחניה. הבניין נמצא במרכז הכפרי, ברחוב סטרומה, ובסמוך לו בתים היסטוריים מרשימים. לטענת התושבים שמתנגדים לתוכנית, היקף הבנייה המסיבי וכן גובה הבנייה המוצע יפגעו באופי הכפרי של השכונה והם גם מנוגדים לערכי השימור במקום.
עוד הם טוענים כי תמ"א 38 איננה תקפה למקרה זה, שכן לדבריהם הבניין המקורי הוקם לאחר שנת 1980 ואינו יכול להיכלל במסגרת התוכנית לחיזוק מבנים שמיועדת לבתים שהוקמו בתקופה מוקדמת יותר.
ציפי רון, פעילת איכות הסביבה וחברה בוועדת השימור העירונית, שגם מתגוררת בשכונה המדוברת, נמנית עם מגישי ההתנגדויות לתוכנית המוצעת. "זה ממש אנטיתזה לכל נושא השימור", היא טוענת. "מדובר באזור עם סמטאות צרות ומבנים היסטוריים ייחודיים, והמבנה המוצע חורג בכל פרמטר הן בגובה והן בנפח הבנייה. אנחנו רשימה של קרוב ל־30 תושבים שהגשנו התנגדויות לזה. פשוט בלתי מתקבל על הדעת".
גם מנהל המועצה לשימור אתרים במחוז ירושלים, איציק שוויקי, הגיש בשם המועצה לשימור התנגדות לתוכנית. על פי הטענות בהתנגדות שלו, התוכנית המוצעת חורגת ב־5.5 מטרים מעל הגובה האבסולוטי המותר ומציעה הקמה של שלוש קומות חדשות וכן הריסה של אלמנטים קיימים.