האם תהיה אורה בקצה המנהרה? הוועדה המחוזית אישרה לאחרונה את פרויקט ההפרדה המפלסית בצומת אורה, על פי תוכניות שהכין צוות אב לתחבורה. מדובר בשתי מנהרות משכונת קרית מנחם שייצאו 300 מטר לפני הכניסה להדסה.
המנהרות נדרשות מכמה סיבות, כשהשתיים העיקריות הן הארכת הקו האדום הקיים של הרכבת הקלה להדסה עין כרם וכניסה לשכונת העתידית ברכס לבן מתחת למושב אורה.
1 צפייה בגלריה
מה יעלה בגורלה? צומת אורה
מה יעלה בגורלה? צומת אורה
מה יעלה בגורלה? צומת אורה
( צילום: פרטי)
לתוכנית זו הארגונים הירוקים מתנגדים, ובכוונתם להגיש ערר למועצה הארצית לתכנון ובנייה. עיקר התנגדותם היא לא לעצם פרויקט המנהור אלא לנוכח הרס השטחים הירוקים ברכס לבן שנגזר מהתוכנית. עקרונית, כריית המנהרות דווקא ממזערת נזקים סביבתיים, ובמקרה של מנהרת הארזים, שעוברת מתחת לשכונת רמות, היו אלה הארגונים הירוקים שדרשו את יישומה כדי לשמור על רצף אקולוגי מעל המנהרה.
בשכונת רכס לבן המתוכננת והמאושרת יוקמו 5,900 יחידות דיור, ומשרד השיכון כבר מקדם תוכנית לטווח רחוק יותר לרכס, שבמסגרתה יוקצו עוד 2,500 דירות. כחלק מהתנאים להקמת השכונה יש להסדיר דרכי גישה, ועיכובים או דחייה של מנהור צומת אורה יביאו בהכרח לעיכובים גם בהקמת השכונה מעוררת המחלוקת.
"ארגוני הסביבה ימשיכו ויגישו ערר בגלל השלכות התוכנית על המשך פיתוח הרסני בהרי ירושלים", מצהירה יו"ר שדולת ירושלים בת־קיימא, נעמי צור, ומסבירה: "התוכנית מאפשרת תשתית עתידית לכביש הטבעת המערבי, שנחיצותו התייתרה בעת ביטול התוכניות בהרי ירושלים ב־2007. כביש 16, שכבר נסלל עכשיו, מספק כניסה נוספת לעיר ממערב, ואף שהוא פוגע בתוואי הטבעי של נחל רבידה (ביער ירושלים, בין הר נוף ליפה נוף), שיעור הפגיעה בו די זניח לעומת הפגיעה שהיתה נגרמת בעקבות סלילת כביש הטבעת המערבי".