השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הנחתה להקפיא באופן מיידי את כלל הפעילות להקמת מתקן השבת האנרגיה 'השומרוני הטוב' ליד מעלה אדומים ושלחה מכתב בהול לחשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג. לטענתה פרסום המכרז להקמת המתחם נעשה ללא ידיעתה וללא אישורה ובחוסר הלימה מוחלט לעקרונות האסטרטגיה שאישרה.
2 צפייה בגלריה
מיון אשפה
מיון אשפה
השרה הורתה על הקפאת הקמת המתקן
(צילום המחשה: shutterstock)
"בשנתיים האחרונות מקודם במעלה אדומים במתחם "השומרוני הטוב", מתקן להשבת אנרגיה מפסולת. מתקן זו קודם על ידי קודמי בתפקיד, השר זאב אלקין, ועל ידי מ"מ מנכ"ל המשרד דאז מר גיא סמט. מר סמט שימש עד לאחרונה כסמנכ"ל פסולת במשרדי.
" לאורך העבודה על גיבוש האסטרטגיה החדשה, הובהר לכלל הגורמים העוסקים בקידום מתקן השומרוני הטוב, כי לאסטרטגיה צפויה להיות השפעה מהותית על המתקן, וכי משמעויות האסטרטגיה יבואו לידי ביטוי במסגרת המכרז להקמתו, לכשיפורסם. גם במסגרת בג"ץ שהוגש נגד הקמת המתקן, ביקשתי להבהיר סוגיה זו, ולהודיע לבית המשפט העליון שהמתקן לא יקודם בטרם יובנו כלל ההשלכות של האסטרטגיה החדשה על המתקן, מאפייניו ואופי פעילותו העתידי", כתבה במכתב.
2 צפייה בגלריה
השרה גילה גמליאל
השרה גילה גמליאל
השרה גילה גמליאל
(צילום: אבי מועלם)
"אני פונה אליך לאחר שבירורים שקיימתי, העלו חשד להתנהלות פסולה וחסרת תום לב מצד ועדת המכרזים המטפלת בקידום המתקן. ב-14.1.2021, ביום בו סיים מר סמט את תפקידו במשרדי, ויום לפני שהוחלף בנציג אחר מטעם משרדי, התכנסה ועדת המכרזים לדיון בפרסום המכרז. הואיל והמכרז לא היה מוכן לפרסום, אישרה ועדת המכרזים באופן חריג מראש ליו"ר הוועדה וליועמ"ש הוועדה, נציגי משרד האוצר, לפרסם את המכרז בהחלטה משותפת שלהם וללא צורך בכינוס ועדת המכרזים בהרכבה המלא, הכולל גם את נציגי משרדי. בהתאם ל"הסמכה" האמורה, החליטו נציגי האוצר בוועדה כ-3 שבועות לאחר מכן על פרסום המכרז.
"מהלכים אלו נעשו ללא ידיעתי וללא אישורי, ובחוסר הלימה מוחלט לעקרונות האסטרטגיה שאישרתי ואימצתי אך לפני זמן קצר, וכל זאת תוך פעולה מאחורי גבם של גורמי המקצוע במשרדי העוסקים בגיבוש האסטרטגיה, ובראשם המנכ"ל. לאור התנהלות ועדת המכרזים בראשות נציגי האוצר, אני מודיעה בזאת כי הוריתי לכל גורמי משרדי להקפיא באופן מיידי את כלל הפעילות להקמת המתקן בשומרוני הטוב".
ממטה המאבק לעצירת המשרפה במעלה אדומים נמסר: "תקופה ארוכה שאנו זועקים כי התכנית להקמת משרפת הפסולת 'השומרוני הטוב' שבמעלה אדומים מקודמת במחשכים על ידי ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל, ביחד עם החשכ"ל ומשרד האוצר - ושהם זורים חול בעיני בית המשפט ובעיקר בעיני התושבים. אנו מחזקים את השרה גמליאל על שבחרה באופן אמיץ לעמוד אל מול בעלי אינטרסים עלומים ולא לאפשר מחטף להקמת משרפה מסוכנת, ראשונה בישראל ומהגדולות בעולם - וזאת בצמוד לתושבים.
"אנו קוראים לשרה להמשיך בעמידתה האיתנה גם בדיון הבג״ץ ולא להסס לעצור את המתקן באופן סופי, לצד פנייה למבקר המדינה ולמשטרת ישראל לפתוח בחקירה נגד התנהלות כל הנוגעים בדבר. תושבי מעלה אדומים, גוש אדומים והשכונות המזרחיות של ירושלים והסביבה לא ירפו ממאבקם עד אשר לא תגנז התכנית להקמת משרפת הפסולת במעלה אדומים".
ראש עיריית מעלה אדומים, בני כשריאל, מסר: "אני שמח שהשרה גילה גמליאל נאותה לדרישתי. לא יקום במעלה אדומים שום פרויקט שיפגע בבריאותם או באיכות חייהם של התושבים. פעולות ההסתה החמורות שנעשות מצד גורמים פוליטיים ייבחנו בפן הפלילי והאזרחי, לרבות פנייה ליועץ המשפטי לממשלה. מעלה אדומים תמשיך להיות קהילה מאוחדת ומלוכדת, בעלת ערבות הדדית ואהבת חינם"
פורסם לראשונה: 14:15, 14.02.21