ממוסד נשכח לאטרקציה מושקעת: מוזיאון הטבע, המוכר כמעט לכל ירושלמי, נתפס בעיני רבים כארכאי, מיושן ולא אטרקטיבי. כבר שנים שהמרחב סביב מקום מושבו בבניין העות'מאני העתיק במושבה נותר עזוב, לא מפותח, והגישה אליו דרך שבילי העפר, רק מוסיפות לבעיות הנגישות במקום.
1 צפייה בגלריה
מוזיאון הטבע
מוזיאון הטבע
מוזיאון הטבע
(צילום: יואב דודקביץ')
עכשיו נראה שכל זה יישאר נחלת העבר. לאחרונה זכה המוזיאון ב'קול קורא' של קק"ל לפיתוח מתחם הכניסה אליו, ובימים אלה עובר המתחם שיפוץ מקיף. עלות העבודות עומדת על 1.5 מיליון שקל, והן כוללות הנגשה של המתחם כולו, הסדרת השבילים, פיתוח נופי ושתילה מסיבית של צמחייה.
כל השדרוג האמור אמנם מחיה את נראות המקום, אבל המהפכה הגדולה והמורכבת יותר עתידה להיות בקונספט של המוזיאון, שישתנה לבלי הכר. בקרוב יעבור ניהול המוזיאון ממינהל החינוך ועמותת לביא לאגף התרבות בעירייה. לא מדובר במעבר טכני פנימי בלבד בין האגפים בספרא. משמעותו היא שהמוזיאון יזכה לראשונה לתקציב וסיוע עירוני בסך מיליוני שקלים, וכל התצוגות יעברו סוף סוף רענון והתאמה לטכנולוגיות תצוגה מוזיאוניות שנהוגות במאה ה־21. בסך הכל מדובר בתקציב תלת־שנתי של כ־30 מיליון שקל.
"מוזיאון הטבע עובר מהפכה. ממוזיאון היסטורי שחי בעבר ובהווה הוא יהפוך להיות אחד המוזיאונים המשמעותיים של ירושלים, שיחבר את העבר לעתיד", אומר יו"ר עמותת ידידי המוזיאון, פפה אללו, "העיצוב המחודש של המוזיאון יתבסס על פיתוח חדשני של גישה ויזואלית. המוזיאון יהפוך למקום של תרבות, חינוך, טבע, חברה וקיימות וימשיך להיות מוזיאון היסטורי שמושך את כל המגזרים וכל הגילאים - מהטף ועד לגיל השלישי.
"החצר עוברת כרגע חידוש משמעותי הודות לקק"ל ותמשיך להיות פתוחה 24/7. אחרי עשר שנים של מאבקים המאמצים נשאו פרי, ועמותת המוזיאון עם ד"ר יבגני רזניצקי, מנהל החינוך, יחד עם ראש העירייה ואגף התרבות יהפכו את המוזיאון לאחד המובילים בעיר".
המוזיאון שוכן במבנה שהוקם במאה ה־19, כבית קיץ מפואר מחוץ לעיר העתיקה. לאחר קום המדינה נפתח בו 'מכון פדגוגי למדעי הטבע ומוזיאון הטבע', ששימש מרכז ללימודי החי והצומח, ובמרוצת השנים התפתחה פעילות המקום התרחבה לתחומי טבע רבים.