בית קפה, חנות ענק לחיות מחמד, מסעדת בשרים, ומתחם שעשועים: כל אלו החליטו לפתוח דווקא עכשיו עסק חדש בעיר, ובהשקעה ניכרת. בעוד הקורונה היוותה מכת מוות להרבה עסקים שנסגרו לאחרונה, יש כאלה שחרף המציאות הקודרת החליטו להאמין בעסק שלהם, ובירושלים.

דיאלינה

מיקום: שוק מחנה יהודה
המסעדה ברחוב אגריפס של השף רונן דוברת־בלוך נפתחה לפני שלושה שבועות, בהשקעה המוערכת בכחצי מיליון שקל. שטח המסעדה כמאה מ"ר, וקונספט המקום הוא אוכל מרוקאי כשר בתוך לחמניות פרנה. המחירים נעים מ־47 עד 69 שקל. במקום לא מועסקים מלצרים, וההגשה בדלפק, כשאפשר לקחת או לאכול במקום. במקרה זה, דווקא הקורונה היתה ההזדמנות שאיפשרה את הקמת העסק.
4 צפייה בגלריה
דיאלנה
דיאלנה
דיאלנה
(צילום: נועם פריסמן)
דוברת־בלוך: "יש לי ולאשתי חברת הפקות לאירועים בארץ ובחו"ל וגם קייטרינג. פתאום בקורונה נשארנו בבית וכל העסקים לא עבדו. בהתחלה חשבנו לעשות כריכים מיוחדים מהבית, אבל אני לא בקטע של עסקים מהבית. הסתובבתי יום אחד בשוק, ולמרות שהיה אז חצי ריק נדלקתי.
"לקחנו מקום ושיפצנו תוך כדי הקורונה. מראש בנינו כך שזה יוכל לעבוד גם בתנאים של הקורונה, גם לאכול במקום אבל גם משלוחים וגם טייק אוויי. יש תגובות טובות והשוק של מחנה יהודה עובד הרבה יותר חזק כיום משוק הכרמל בתל אביב, שם פתחנו השבוע סניף בסטה קטן. אנחנו מתכננים הקמת רשת, ואנחנו כבר במשא ומתן על מיקומים בשוק הפשפשים.
"אני לא יודע איך היו הקופות בשוק המסעדות לפני הקורונה, אבל עכשיו אני מרוצה ואפילו מופתע לטובה. אנחנו גם בר וגם מסעדה ועובדים ביום ובלילה. זה אומנם לא אוכל זול כמו שמגישים כאן מסביבי, אבל אנחנו מעניקים משהו אחר איכותי, שכולל אסאדו ושקדי עגל ולא סתם בשר טחון".

מיקום: אזור התעשייה תלפיות
רשת מתקני המשחקים והשעשועים לילדים, שמציעה בין היתר מתחם מכוניות מתנגשות, באולינג, מסלול נינג'ה וטרמפולינות, מגיעה לעיר. בהקמת המקום שמתפרס על כ- 2200 מ"ר ברחוב יד חרוצים בתלפיות, הושקעו כ 15 מיליון שקל.
השיפוצים נמשכו כחמישה חודשים, עוד לפני פרוץ הקורונה. הפתיחה אירעה לפני כחודש לאחר שנדחתה בכחודש וחצי מהמועד שנקבע. מדובר בסניף הירושלמי של הרשת הפועל גם בסופי שבוע, ומעסיק 25 עובדים במשמרות.
4 צפייה בגלריה
בבילון
בבילון
בבילון
(צילום: יואב דודקביץ')
רמי כהן מנהל הסניף הירושלמי: "יותר ויותר ירושלמים מתחילים להיחשף למקום. בשבתות הפעילות גבוהה בהרבה מאמצע שבוע ובכללי המגמה חיובית וזה הולך ומשתפר. אנחנו רק מקווים שהקורונה לא תביא שוב לסגור עסקים ומקומות בילוי. אנחנו שומרים על כללי התו הסגול ומחטאים את כל המתקנים.
"גם התחלנו השבוע לעבוד בשעות הבוקר המתות עם קבוצות מאורגנות של קייטנות גדולות. בשנים שעברו הקייטנות נסעו מירושלים ליום כיף בימית 2000, סופרלנד והלונה פארק. עכשיו הם סגורים והקייטנות מגיעות אלינו".

אניפט

מיקום: מרכז בנית תלפיות
רשת ארצית למוצרים ואוכל עבור בעלי חיים וחיות מחמד. לפני כחודש פתחו סניף ענק בשטח של  300 מ"ר בתלפיות. שבעה עובדים מועסקים בסניף, שפועל בשישי ובמוצ"ש, ויש גם שירות משלוחים ללא תוספת תשלום.
4 צפייה בגלריה
אניפט
אניפט
אניפט
(צילום: יח"צ)
ערן שילון, מנכ"ל משותף: "אנחנו מאוד מרוצים מפעילות הסניף החדש בירושלים ומצטערים שנאלצו לחכות כל כך הרבה זמן. חיפשנו שטח מסחרי רק בתלפיות ולא היינו מוכנים להתפשר על המיקום או על גודל הסניף. מובן שעל כולם משפיעה הקורונה, אבל שוק המזון לחיות יחסית לא נפגע. יש מחקרים שאפילו אנשים הצהירו שיוותרו על בילויים וחופשות ולא יורידו באיכות באוכל שהם קונים לבעלי החיים שהם מגדלים.
"לרגל הפתיחה נתנו לכל מצטרף חדש למועדון שלנו קופון במתנה לרכישה בחנות כדי שיכירו את המקום. עד עכשיו השוק של המוצרים שלנו בעיר התבסס על חנויות שכונתיות קטנות ויקרות. כיום המציאות היא שאנחנו שחקן חדש פה אבל עם רקורד ארצי מוכח וכל חובב חיות כבר שמע עלינו".

קפה שמש 

מיקום: מרכז מסחרי 'סיטי קורט', רחוב יפו פינת שרי ישראל
נועם שמש מפעיל מזה כעשור בית קפה קטן וצנוע בכניסה לבניין ג'רוזלם פוסט על רחוב יפו ליד בית אגד. מעבר ללקוחות מזדמנים, הקהל במקום היה מורכב בעיקר מעיתונאים מרשתות זרות שעובדים בבניין.
בתחילת מרץ הוא פתח סניף שני של הקפה במרכז המסחרי החדש 'סיטי קורט', אך כעבוד שבועיים מההרצה הוא נאלץ לסגור כמו כל המסעדות בשל הסגר. ב־1 במאי הוא עשה פתיחה מחודשת, ומאז המקום פועל ומתפתח. את הקרואסונים מכינה רעייתו, הקונדיטורית קרן שמש. יש מגוון מאפים, עוגות וקינוחים אישיים ועוד כל מיני מעדנים שפיינשמקרים אוהבים. המקום כשר למהדרין, עובד מתשע בבוקר ועד חמש אחר הצהריים. כמו כן הם עושים גם אירועים קטנים בהזמנה וקוקטיילים עיסקיים.
4 צפייה בגלריה
קפה שמש
קפה שמש
קפה שמש
(צילום: יח"צ)
שמש: "ברור שהמצב לא קל, והתנועה והפדיון לא קרובים למה שציפינו ותכננו, אבל יש לנו סבלנות גדולה ואמונה שזה ילך וישתפר. אני אופטימי ויש לנו אורך רוח. מקום חדש בכל מקרה לא נבנה ברגע ולוקח תקופה עד שהוא מוכר ויש לו לקוחות מרוצים שחוזרים.
"אנחנו ממוקמים ממול לסניף שירות גדול של פלאפון, שעברו מגבעת שאול והגיעו לפה, וזה נותן גם פוש. יש כאן בסביבה הקרובה משרדים שאנחנו התחלנו לעשות להם גם טייק אוויי, וזה דבר שמתפשט מפה לאוזן.  המוצר שלנו טוב ומיוחד והמקום שקט ואינטימי במיקום מאוד מרכזי. זה שילוב שאני מאמין בו".