יותר מאלף תושבים נגד סגירת הבריכה בשבת: תושבי הר חומה הגישו היום (ג') לבית המשפט המחוזי תביעה נגד המינהל הקהילתי הר חומה ויו"ר המינהל, שלמה גולברי בטענה לכפייה דתית. כבר מספר חודשים שהבריכה החדשה שעתידה להיפתח בהר חומה מעוררת זעם בקרב התושבים וקורעת את השכונה לחילונים ודתיים. הסיבה: במינהל הקהילתי מסרבים לפתוח את הבריכה הציבורית החדשה לפעילות בשבתות ובימי חול.

3 צפייה בגלריה
הבריכה החדשה בהר חומה
הבריכה החדשה בהר חומה
הבריכה החדשה בהר חומה. המלחמה של תושבי השכונה
(צילום: עמית שאבי)

אל כתב התביעה הוגש צו מניעה זמני המבקש להורות שלא לפתוח את הבריכה כלל, אלא אם תהיה פתוחה בשבתות וחגים. לטענת העותרים, ארבעה תושבים המובילים את המאבק, סגן ראש העירייה עו"ד יוסי חביליו ועמותת 'צחור', החלטה זו של המינהל הקהילתי מהווה כפייה דתית ופוגעת בבחירתם של תושבי השכונה החילונים והמסורתיים לרחוץ בבריכה בימי המנוחה שלהם.
קראו גם:
כזכור, ביולי האחרון הכריזה עיריית ירושלים על הקמת מתחם קאנטרי קלאב בשכונה בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים ובו בריכת שחייה. הקרקע עליה נבנה המתחם הוא קרקע השייכת לעיריית ירושלים והוא נמצא באזור ציבורי נפרד הנמצא בשולי השכונה ורחוק יחסית מאזורי המגורים. גם הכביש המוביל אל הבריכה אינו עובר באזור מגורים, ויתרה מכך – הבריכה מקורה כך שלא ניתן לראות את הרוחצים בה משום דירת מגורים בשכונה.
אלא שעם העברת זכויות השימוש למינהל הקהילתי, כך על פי התביעה, יו"ר המינהל הקהילתי, שלמה גולברי, הודיע כי ידאג שהבריכה לא תפעל בשבת. זאת, על אף שראש העירייה, משה ליאון, הצהיר כי הבריכה תהיה פתוחה בשבת. לטענת התובעים, ישנה עדיפות לשחייה בסופי שבוע ובחגים בשל היותם ימי מנוחה שלא עובדים בהם. לטענתם, גם חלק מכריע מהאוכלוסייה הדתית-לאומית אינם מתנגדים להפעלת הבריכה בשבת. אל התביעה צורפה גם רשימה שמית של יותר מ-1,000 תושבים שהצהירו כי מעוניינים לשחות בבריכה בשבת.

3 צפייה בגלריה
הבריכה החדשה בהר חומה
הבריכה החדשה בהר חומה
תיפתח בשבת? הבריכה החדשה בהר חומה
(צילום: עמית שאבי)

התובעים טוענים כי על פי עקרונות היסוד של מדינת ישראל כמו החופש מדת, הזכות לכבוד, זכות הבריאות, חופש התנועה, זכות הקניין וזכויות נוספות, זכותם כי הבריכה תהיה פתוחה בשבת ולא תיסגר מטעמי דת. עוד הם טוענים כי ההחלטה התקבלה בחוסר סמכות, אינה סבירה באופן קיצוני ומהווה אפליה אסורה מטעמי דת.
לתביעה מצורפת דוות דעתו של יועץ המשפטי לעירייה, עו"ד אלי מלכה, לפי יש לפתוח את הבריכה בשבתות ובחגי ישראל בכפוף לכך שלא תתאפשר מכירת כרטיסים במקום. אלא שהמינהל הקהילתי, כך על פי התביעה, מסרב לפעול על פי תקנונו ועל פי מדיניות העירייה.

3 צפייה בגלריה
מינהל קהילתי הר חומה
מינהל קהילתי הר חומה
מבנה המינהל הקהילתי בהר חומה
(צילום: יואב דודקביץ')

עו''ד יוסי חביליו, סגן ראש עיריית ירושלים, העומד בראש התביעה: "התביעה הוגשה בלית-ברירה, ולאחר סירוב של המינהל להתחשב באלפי החילונים והמסורתיים בשכונה. הציבור הליברלי בירושלים לא יהיה יותר קורבן לבריונות חרד''לית או חרדית, ולא ירכין ראש בפני כפייה דתית. כל תוצאה אחרת מלבד פתיחת הבריכה בשבת - משמעותה הפיכת הר-חומה למתחם חרדי סגור, וקריסת הסטטוס-קוו בכל העיר. יש כאן פגיעה בזכויות יסוד כמו הזכות לבריאות והחופש מדת, וגם הצביון הליברלי של ירושלים כולה עומד כאן למבחן. אם הקיצוניות תנצח בהר-חומה - היא עלולה להתפשט ולנצח גם ביתר השכונות המעורבות בעיר".
מאיה לוי, תושבת הר-חומה, וממגישות התביעה: "הר חומה היא שכונה מעורבת מתוך אידיאל, וזה עצוב ומקומם שהמינהל הקהילתי הכריז מלחמה על מחצית מתושבי השכונה. אלו שלא רוצים לשחות בשבת - לא חייבים לבוא לבריכה. אבל אלו מאיתנו שכן רוצים - יש חובה חוקית לאפשר לנו לעשות זאת מבלי שניאלץ להוציא הון על נסיעות או על הגעה לבריכות פרטיות בשכונות אחרות. לשמחתי, הצטרפו אלינו גם לא מעט תושבי שכונה דתיים התומכים בהפעלת הבריכה בשבתות, וזאת בשביל להימנע ממלחמות-שבת ובכדי לשמר את יחסי השכנות הטובה בהר-חומה".
מהעירייה נמסר: "עיריית ירושלים טרם קיבלה את העתירה. לכשתתקבל, היא תילמד והתייחסות תינתן לבית המשפט, ככל שתידרש כזו. העירייה בעד שמירת הסטטו-קוו".