חלם בפלמ"ח. בספטמבר 2019 החלו שדרוגי התשתיות ברחוב הקטמוני הידוע, אלא שעד היום העבודות נמשכות והסוף אינו נראה באופק. לדברי התושבים, הם קיבלו את השיפוצים בשמחה ובסבלנות, אך כיום הם כבר מתלוננים על מה שהם מגדירים מחדל זועק של חוסר תכנון ותיאום בין הקבלנים לגורמים השונים בעירייה, ובייחוד חוסר פיקוח על העבודות. חלון חדר העבודה של לביא רוזנטל (48) פונה אל הפלמ"ח ומספק לו תצפית קבועה על הנעשה ברחוב.
4 צפייה בגלריה
הפלמ"ח לאורך השנה
הפלמ"ח לאורך השנה
הפלמ"ח לאורך השנה
(צילום: אליאור בלייח)
"במסגרת השיפוצים פתחו וסגרו את המדרכה מתחת לבית שלנו כבר שש פעמים בתירוצים שונים", אומר רוזנטל. "בגלל חוסר התיאום, בכל פעם ששוכחים משהו, כמו סידור תשתיות מים או חשמל, הקבלן מגיב ב'פתיחה' מחודשת של העבודות ברחוב מיד אחרי שהשיפוץ הסתיים. זה הגיע למצב הזוי שרוב המקטעים נפתחו לפחות פעמיים לאחר השלמתם".
"יש פה מחדלים נוראיים והגיעו מים עד נפש", אומר תושב השכונה אליאור בלייח (30). "בשנה האחרונה עברנו כל כך הרבה תלאות. פותחים כבישים, סוגרים אותם, ופותחים שוב; מנתקים את אספקת המים פעם אחר פעם, בונים מפרצים - ומבטלים אותם. אנחנו לא יודעים מתי זה ייגמר, כשבזמן הזה אנחנו סובלים.
4 צפייה בגלריה
הפלמ"ח לאורך השנה
הפלמ"ח לאורך השנה
הפלמ"ח לאורך השנה
(צילום: אליאור בלייח)
4 צפייה בגלריה
הפלמ"ח לאורך השנה
הפלמ"ח לאורך השנה
הפלמ"ח לאורך השנה
(צילום: אליאור בלייח)
"יש פה משאיות וטרקטורים ורעש כל היום. בשבע בבוקר יש פה כבר גנרטור שעובד כדי לנסר את הלבנים. תופסים מקומות חניה גם בלילות, בשביל הציוד הלוגיסטי לטרקטורים וערימות הלבנים. תחושה של אתר בנייה, מלא חול על הרצפה, אבק באוויר. זה פשוט נורא לחיות ככה. ספגנו במשך יותר משנה ויש פה מחדל שלא יכול לעבור בשתיקה".
ביולי דיווחנו ב'בונוס' על התנגדות התושבים לגריעת עשרות מקומות חניה במסגרת השיפוצים. העירייה נענתה לדרישה ומקטע של כ־400 מטר נפתח מחדש לעבודות עם תכנון להחזרת מקומות החניה.
4 צפייה בגלריה
הפלמ"ח לאורך השנה
הפלמ"ח לאורך השנה
הפלמ"ח לאורך השנה
(צילום: ליאור רוזנטל )
"זה מסביר תיקון אחד, אבל לא ארבעה נוספים", טוען בלייח, "הם לא תיאמו את פתיחת הרחוב עם חברות החשמל והמים להחלפת התשתיות, ורק בסיום העבודות, ב'גיחון' נזכרו שגם הם צריכים לבצע עבודות כאן".
בשל חוסר ראייה כוללת נפגע גם בציבור הולכי הרגל. "מאוד בולט שמי שתכנן את השיפוץ לא ראה בעיניים את מה שקורה ברחוב", רוזנטל מוסיף. "אין שום פרופורציה בין רוחב הכביש לרוחב המדרכות. כך לדוגמה, ליד הסופרמרקט עשו מדרכה מאוד רחבה כדי להיטיב עם החנויות, אבל המדרכה עצומה והכביש צר, כך שנוצר צוואר בקבוק ברחבת החנויות מול רחוב כובשי קטמון. נראה כאילו יש כאן לופ אינסופי של תיקונים. יש פה מקטעים שאני מעריך שעלו לעירייה פי ארבעה או חמישה מהתכנון המקורי. זה משקף את העובדה שאף אחד לא ישב באופן רציני ומתוקצב עם הקבלנים, תכנן לפרטים כל מקטע ברחוב או תיאם ציפיות עם הקבלן".

קטמון - רשימת השינויים:

  • משינויים גיאומטריים בלבד והחלפת ריצוף, הוחלט לשדרג גם תשתיות תקשורת, רמזורים ומצלמות לכל אורך הרחוב
  • המדרכה שרוצפה מחדש נשברה, וכל הריצוף הוחלף בלבנים קטנות יותר
  • העירייה גרעה חניות - ושבה להוסיף מקומות חניה
  • צומת מבצע קדש שופץ ושונה גיאומטרית שלוש פעמים
  • צומת נילי-הפלמ"ח: לאחר סיום השיפוץ בוצעו עבודות לשינוי מפרצי החניה וביטול אי התנועה
  • רחוב כובשי קטמון - העבודות שהחלו לביטול החניות בוטלו, והחניה הוחזרה
  • במסגרת עבודות חברת החשמל פורקו מדרכות חדשות
  • צוותי 'הגיחון' פירקו קטעי מדרכות וכבישים ששופצו 5-4 פעמים
מהעירייה נמסר בתגובה: "פיתוח ושדרוג הפלמ"ח החל לאחר תכנון מדוקדק, שעבר הליך שיתוף ציבור. לבקשת המינהל הקהילתי והתושבים נעשו שינויים בתכנון ובביצוע לכל משך העבודות, לעיתים גם בקטעים שכבר תואמו ובוצעו, זאת במטרה להביא לתוצאה מיטבית ברחוב מורכב, הסובל במחסור בחניות ומדרכות רחבות.
"הרחוב פותח ושודרג על פי סטנדרטים גבוהים ובתקציב משמעותי. כלל הליקויים מוכרים ויטופלו כנדרש בימים הקרובים".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים