"ההרגשה קשה, כאילו איבדנו את היחס המשפחתי, כאילו מזלזלים בנו". כך אומרים השבוע מספר עובדים ותיקים, ביניהם בכירים, במה שנחשב למלון הידוע בישראל - המלך דוד. מתברר כי מאחורי וילונות הקטיפה והטרקלינים המפוארים של 'המלך דוד' מסתתרים מספר עימותים בין ההנהלה החדשה יחסית לבין עובדים במקום. כך חושף השבוע mynet ו"ידיעות ירושלים".
1 צפייה בגלריה
מלון קינג דייוויד
מלון קינג דייוויד
מלון קינג דייוויד
(צילום: שלומי כהן)
הוועד, שלדברי חלק מחבריו חש נרדף בידי ההנהלה, אף פנה להסתדרות העובדים במרחב, ושם שלחו מכתב חריף להנהלה בדרישה שלא לפגוע במועסקים. לטענתם, בין היתר בוטלו משמרות בלי להודיע לעובדים ובלי סיבה, וכמו כן יש כוונה לסיים העסקת חברים בוועד.

עידן המהפכה

(מנכ"ל חדש ובלי תיירים מחו"ל)
במאי 2020, לאחר 25 שנה, חל שינוי בתפקיד הבכיר ביותר - מנכ"ל המלון. תמיר קוברין החליף לאחר דור שלם את המנכ"ל המיתולוגי חיים שקדי. לקוברין יש ניסיון רב בניהול מלונות יוקרה בכל העולם, אם כי לא בארץ. בפני המנכ"ל הטרי ניצב אתגר לא פשוט בדמות הפעלת המלון מחדש לאחר סגירתו לחודשים ארוכים עקב הקורונה.
אתגר נוסף היה להסב את המלון לאירוח של תיירים ישראלים בלבד, עקב הגבלות המגפה. הטוויסט בקהל היעד השפיע גם על עובדי המלון. 'המלך דוד' היה מורגל לארח שועי עולם ואנשים עשירים במיוחד. כאשר החל להתבסס על ישראלים בלבד פסקו הטיפים הנדיבים לעובדים והיעלמותם פגעה לא מעט במשכורת שלהם.
יש לציין כי מצב המלונאות בכי רע, כשב'מלך דוד' קיימת בעיה ייחודית של ריבוי עובדים בעלי ותק של עשרות שנים, שאם הם יפוטרו תיאלץ ההנהלה לשלם פיצויים משמעותיים.

פרשת המתכונים

(ההפתעה המרה לטבח הבכיר)
לטענת מספר עובדים במלון, בחודשים האחרונים האווירה החברתית והמשפחתית שהיתה בעידן שקדי הולכת ונעלמת. "נתנו את הנשמה, עבדנו יום ולילה, עשינו שבתות וחגים, ועכשיו אנחנו זוכים ליחס לא הוגן". אותם עובדים מציינים שאומנם לא מפטרים אותם אך גורמים להם להרגשה קשה.
אחד הטבחים הבכירים, שעובד יותר מ־15 שנה במקום, סיפר כי ביום בהיר אחד גילה כי מונה שף בתפקיד חדש שיעמוד מעליו.
"אמרו לי שאני לא מספיק טוב ושאני אלמד ממנו. אבל במקביל הם ביקשו שאני אעביר את המתכונים שלי לבחור החדש. לכך לא הסכמתי. למדתי בחו"ל ועברתי השתלמויות רבות, ואת המתכונים פיתחתי בעצמי. אני לא מבין איך שמים מעלי אחראי ומצד שני רוצים את המתכונים", טוען הטבח הבכיר.
"אנחנו מתגעגעים לתקופה של המנכ"ל הקודם. כרגע אנו מרגישים אווירה עכורה בין המסדרונות", טוענים אותם עובדים.

ההשעיה והביטול

(כך הוחזר לעבודתו בכיר שהושעה)
אחד מחברי הוועד, שהוא מנהל במלון, הושעה מתפקידו והוחזר לעבודתו רק בעקבות התערבות של הסתדרות העובדים. "עשו לי שימוע על דברים זניחים. ההרגשה שלי היא שרוצים להעיף את העובדים הוותיקים. אחרי שפניתי לארגון העובדים במחוז הגיע מנהל בכיר ברשת דן לפגישה במלון והוחלט להחזיר אותי לעבודה". בפגישה בין ההנהלה לנציגי ההסתדרות נידונו גם דרכים נוספות כיצד להגיע לנוסחה שתעזור לפתור את המשבר עם חלק מהעובדים.
מנהלת ותיקה ב'מלך דוד' שלא הסתדרה עם ההנהלה החדשה, סיימה את העסקתה. למזלה, מדובר ברשת מלונות וכך היא מצאה את עצמה במלון אחר.
מנהלת ותיקה נוספת החליטה גם היא לסיים לאחרונה את עבודתה, לנוכח שינויים ארגוניים שעשתה ההנהלה בתחומי העסקתה. והיא לא היתה הבכירה היחידה שהחליטה להתפטר. בתקופה האחרונה היה עוד בכיר שעזב על רק מחלוקות מול ההנהלה.

איום ההסתדרות

(חדלו מייד מהפעולות נגד העובדים)
אנשי הוועד טוענים כי הרגישו שמדובר "ברדיפה מצד ההנהלה". הם החליטו לפנות להסתדרות העובדים במחוז.
בתגובה החליטו בהסתדרות רגע לפני החגים להוציא מכתב חריף להנהלת המלון. תחת הכותרת "התעמרות ופגיעה בעובדי המלון" מזהירים בארגון העובדים את ההנהלה וקוראים לה לחדול ממעשיה. מי שחתום עליו הוא דוד מור יוסף, מרכז אגף התעשייה והמלונות של ההסתדרות במרחב.
מור יוסף מציין בתחילה לשבח את הנהלת המלון הישנה, ששיתפה פעולה שנים רבות עם ועד העובדים. "בחודשים האחרונים בוצעו שינויים מהותיים בהנהלה הבכירה, אשר בוחרת שלא להמשיך באותה הדרך".
לדברי מור יוסף, מאז הוחלפה ההנהלה מובאים בפניהם מקרים רבים שבהם בוצעה פגיעה בעובדים הוותיקים של מלון היוקרה. מור יוסף מציין במכתבו כדוגמה ש"עובדים לא משובצים לסידורי עבודה, נמחקים מהסידור ללא התראה וללא סיבה מוצדקת".
מרכז אגף המלונאות בהסתדרות טוען עוד בפנייה להנהלה כי "עובדים מוזמנים לשימוע על עניינים פעוטים. יתרה מזאת, הנהלת המלון שמה לה למטרה את חברי הוועד ופועלת ללא לאות על מנת לאתר פגמים בעבודתם כדי להביא לסיום העסקתם".
הוא מסיים את מכתבו במילים אלה: "אנו רואים בחומרה רבה ודורשים לחדול לאלתר מכל ההתנהלות כאמור. אם לא ייעשה כך נפעל בכל הצעדים העומדים לרשותנו, עד כדי הכרזת סכסוך עבודה".
יו"ר ההסתדרות במרחב, דני בונפיל: "היתה לנו מערכת יחסים נהדרת עם הנהלת המלון כל השנים. עכשיו הגיע מנכ"ל קשוח, אבל לא ניתן לו לעשות מה שהוא רוצה.
"אנחנו כמובן מודעים למצב הקשה של התיירות ושל בתי המלון בעיר וחייבים לקחת את זה בחשבון, אבל בכל מצב נמשיך להגן ולשמור על זכויות העובדים בכל הכוח".

"קיים קומץ שהביע קושי להסתגל לשינוי"

בהנהלה אומרים כי הם פועלים לקידום חווית האירוח, ועושים זאת תוך כדי שיתוף פעולה עם העובדים החדשים והוותיקים
ממלון 'המלך דוד' ירושלים נמסר: "הנהלת המלון מקדמת את חוויית האירוח ושיפור המוצר המלונאי בשיתוף פעולה עם צוות העובדים – הוותיק והחדש כאחד. לשם כך נקבעו יעדים לעבודת המחלקות השונות במלון וחודדו נוהלי העבודה הנדרשים.
"במסגרת זו, לצד קידום עובדים ותיקים במנעד רחב של מחלקות המלון, קיים קומץ עובדים שהביע קושי להסתגל לשינוי הנדרש ובודדים מהם בחרו לסיים את עבודתם במלון.
"עם זאת, עובדים ותיקים ומוערכים רבים אחרים בחרו לשלב את ניסיונם הרב בתהליכים ועל כך הערכתנו הרבה. יודגש כי חלק מהעובדים שבחרו לסיים את עבודתם ביקשו לאחרונה לשוב לעבוד במלון. מלון המלך דוד, אשר היווה תמיד את מלון הדגל של רשת מלונות דן וברבות השנים אירח את מרבית האורחים רמי הדרג שהגיעו לישראל, נבדל בזכות העובדים הוותיקים והמנוסים שלנו ובהם גאוותנו.
"הנהלת המלון קשובה וערה לקושי הכרוך בשינויים והיא פועלת ותפעל ככל הנדרש עם כל עובד, בכל דרג שהוא, להעמקת תחושת השייכות בסביבת עבודה נעימה, לצד הבנת שיטות העבודה, נוהלי העבודה והיישום המצופה של הדרישות.
"כידוע, תקופת הקורונה ומצב התפוסות הינם אתגר משמעותי לענף המלונאות בכלל ולמלון בפרט לאור האופי הייחודי של פעילותו. הצעדים שהנהלת החברה והמלון נוקטים כתוצאה ממצב זה כוללים גם ייעול של מערך העבודה והתאמתו למשמרות העבודה, כמו גם ניצול ימי חופשה וצמצום תקנים.
"בישיבה משותפת להנהלת המלון, ועד העובדים ונציגי ההסתדרות, שנערכה לפני כחודש, סוכם על מנגנון מתואם לטיפול באתגרים בתחום יחסי העבודה, זאת ועוד.
"כמו כן בימים אלו נכנס לתפקידו מנהל משאבי אנוש חדש במלון, ובהנהגתו ובהנהגת תמיר קוברין, המנכ"ל המוערך של המלון, ובכוחות משותפים נמשיך ונפעל לקיום שיתוף פעולה פורה ושיח מקדם ונבטיח את הצלחת המלון ורווחת העובדים לשנים הבאות".