1 צפייה בגלריה
אבו־טיר. ושוב איתכם? | צילום: עטא עוויסאת
אבו־טיר. ושוב איתכם? | צילום: עטא עוויסאת
אבו־טיר. ושוב איתכם? | צילום: עטא עוויסאת
הקרב על המרכז המסחרי החדש בהר חומה קיבל תפנית מפתיעה: בתחילת השבוע הביעו תושבי השכונה מחאה ברשתות החברתיות נגד המיזם שעתיד לקום בכניסה לשכונה. לטענתם, המרכז אינו נמצא בשטח השיפוטי של הר חומה, למרות המיקום שלו, והוא מיועד לשמש את תושבי הכפרים הערביים מסביב. אלא של"ידיעות ירושלים" נודע פרט נוסף: השטח המיועד שייך למשפחתו של מוחמד אבו־טיר, מי שהיה מספר שתיים בחמאס, ולמשפחתו.
מחאת התושבים צמחה על רקע המיקום המיזם. "עיקר התוכנית הוא הקמת קניון מסחר ובילוי בבעלות תושבי הכפרים הסובבים אותנו", נכתב בהודעה שקראה למחאה. "אם חלילה לא נתעורר בהקדם היא עלולה לגרום לכולנו בכייה לדורות. נתנגד גם לעצם ההליך הלא תקין של אי חשיפת התוכנית לתושבים".
ההיסטוריה של אבו־טיר: ב־29 ביוני 2006 נעצר בידי כוחות הביטחון ביוני 2010 קיבל הוראה לעזוב את ירושלים בדצמבר 2010 נגזרו עליו 5 חודשי מאסר ביולי 2013 נעצר בביתו בכפר עקב ב־28 בינואר 2016 נעצר פעם נוספת בידי צה"ל
אך כאן לא מסתיימת הסאגה. ממסמכים הקשורים לפרוייקט עולה כי השטח שייך למשפחת אבו־טיר מאום טובא. תחת מסמך בשם 'תוכנית: מתחם תעסוקה מערבי, צור באהר' מופיע השם אבו־טיר כאחד מבעלי הקרקע. כזכור, אבו טיר הוא אחד האסירים הבטחוניים המפורסמים, ומי שהורשע בטרור וסחר לא חוקי בנשק. הוא ידוע בשל זקנו האדום וריצה מספר רב של שנים בכלא.
תושב השכונה יהודה בן דוד: "לא מספיק שהולכים להקים מרכז מסחרי שאינו מיועד לנו, עכשיו מתברר שתשלום כספי המיסים שלנו הולך להגיע למי שפעל נגד מדינת ישראל".
מאור צמח, יו"ר 'לך ירושלים': בניית אזורי תעסוקה לתושבי מזרח העיר היינו דבר מבורך. אך איני מבין למה צריך לעשות זאת על חשבון תושבי חומת שמואל. הכשרת מרכזי התעסוקה לתושבי השכונות במזרח העיר צריכה להיות בשכונות במזרח העיר".
מהעירייה נמסר: "התכנית קודמה ומקודמת בידי המשרד לענייני ירושלים. ראש העירייה ביקש לבצע שיתוף ציבור רחב בהקשרה, ולשמוע את עמדת תושבי חומת שמואל על השפעתה על השכונה.
"ראש העירייה לא יתמוך בתוכנית שאינה על דעת תושבי האזור".