2 צפייה בגלריה
בלדב (מימין), יגן ופרץ. צילום: יואב דודקביץ'
בלדב (מימין), יגן ופרץ. צילום: יואב דודקביץ'
בלדב (מימין), יגן ופרץ. צילום: יואב דודקביץ'
בעוד העבודות להקמת תשתית הרכבת הקלה בגילה צוברות תאוצה - בעלי עסקים רבים באזור זועקים כי הם נפגעים מכך בצורה קשה. "זה פוגע בפרנסה שלנו, פשוט מאוד", הם אומרים.
"פתאום אין מים וחשמל"
בעלי העסקים בגילה חששו זמן רב מפרויקט הקמת הרכבת הקלה בסמוך אליהם, אבל למה שקורה שם בימים אלה הם לא ציפו: העסקים מדווחים על ניתוקים של מים וחשמל בעקבות העבודות, שמאלצים אותם לבטל ימי עבודה ומותירים אותם בלא מענה מצד הגורמים האחראים. "באמצע יום עבודה, ללא שום התרעה מוקדמת, פתאום אין מים, ובמקביל גם אין חשמל", אומר אסף בלדב, בעל מספרה. "אנחנו לא מדברים על דקות ספורות של הפסקת חשמל או ניתוק של מים. אנחנו מדברים על מינימום שלוש שעות בכל פעם. בחודש האחרון זה קרה שלוש פעמים. אני נאלץ לבטל את כל היומן שלי כדי שלא לגרום ללקוחות להגיע אלי לחינם. לקוחות שצריכות חפיפה לא יכולות להגיע כי אין מים. גם אלה שצריכות להסתפר לא יכולות - כי אין חשמל".
על חוויה דומה מספרת גם אלינור יגן, בעלת מכון קוסמטיקה. "זה פגע לי בכמה ימי עבודה מכובדים. לא מודיעים לנו על תקלות כאלה מבעוד מועד, החשמל והמים מפסיקים לכמה שעות, ומבחינתי זה אומר לבטל לקוחות מעכשיו לעכשיו", היא אומרת. "אני לא עושה דברים מהסוג הזה אף פעם, זה לא מקצועי, אבל הניתוקים הללו לא משאירים לי ברירה ומאלצים אותי לעשות זאת".
יוחאי פרץ, בעל פיצרייה, מוסיף: "אנחנו אלה שנאלצים להתמודד עם ההשלכות - הפסקות חשמל ומים של שלוש-ארבע שעות. אי אפשר לעבוד ואי אפשר לעשות שום דבר במקום. זה קורה פעם ועוד פעם בהפרשים קטנים כל כך, לפעמים פעמיים באותו שבוע. מגיעים אליך אנשים במיוחד, נכנסים אל בית העסק, ואתה אומר להם ללכת למקום אחר כי אצלך יש הפסקת חשמל ואין לך מה לעשות עם זה".
לכו תחפפו במקום אחר
המצוקה מאלצת את בעלי העסקים למצוא פתרונות יצירתיים למצב. פרץ מהפיצרייה הביא דליי מים אל בית העסק וניסה לעבוד בשיטה המיושנת. בלדב מהמספרה חשב מחוץ לקופסה. "היה יום אחד שעשיתי הסדר עם מספרה אחרת וחפפתי שם ראשים", הוא אומר. "זה פאדיחה, מה אני אגיד, אבל לא היתה לי ברירה. היו לי נשים עם החלקות על הראש, היו נשים עם צבעים, וככה, באמצע יום עבודה, בלי התרעה מוקדמת, פתאום אין מים, ובמקביל גם אין חשמל".
2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בגילה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה
הרכבת הקלה בגילה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה
הרכבת הקלה בגילה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה
בעלי העסקים חשים שלמרות הסבלנות וההכלה שלהם בהתייחס לעבודות התשתית לרכבת הקלה, לא נעשה ניסיון כלשהו מצד הגורמים להתחשב בהם.
"כשזה קרה בפעם הראשונה החלקנו, גם בפעם השנייה, אבל בפעם השלישית שזה קרה החלטנו שאי אפשר לשתוק יותר - שימצאו לנו פתרונות. שישימו גנרטורים לגיבוי, לא יודע מה", אומר פרץ, "רק שלא ישאירו אותנו ככה. אני לא יכול אפילו לאמוד את הנזק שנגרם לי - רוב הלקוחות שלי הם מזדמנים, כאלה שעוברים באזור ונכנסים לקנות. אף אחד מהם לא מחכה במיוחד לי. אם אני אומר להם שאין פיצה הם הולכים לקנות במקום אחר".
בלדב מסכים איתו. "פנינו אל חברת החשמל והיא מאשימה את העירייה, שזה בגלל עבודות הרכבת. פנינו אל העירייה והיא מנפנפת אותנו ומנסה לשלוח אותנו להתעסק בבירוקרטיה במקום לתת לנו מענה נקודתי על הבעיה. אומרים לנו להיערך לימים הללו ומנפנפים אותנו בהבטחה שיפצו אותנו. אבל אף אחד לא דיבר איתנו עד היום, ולא נראה שיש ניסיון לעשות את זה. לא נותנים לך לגיטימציה לחזור אליהם - אתה מקבל תשובות מתחמקות כאלה, אז אתה אומר לעצמך שממילא לא תקבל תשובות וחוסך את ההתעסקות בזה. התחושה היא שאף אחד לא מנסה לעזור לעסקים הקטנים. אנחנו יודעים לשלם ארנונה, לשלם מיסים, חלילה אם יחסר יום אחד, כי אז יסגרו לנו את העסק ולא ייתנו לנו בכלל להמשיך לעבוד. אבל במצב הפוך - אין מישהו ששומר עלינו. יוצרים לנו בעיות ומצפים מאיתנו להתמודד איתן בעצמנו".
תגובות:
הגיחון: "אנו מקפידים לשלוח לצרכנים הודעות התראה (כמודעות מודבקות, באמצעות מסרונים ומייל למי שקיים במערכת) בהפסקות מים יזומות. ציבור הצרכנים תמיד מיודע מראש ואינו מופתע.
"במקרים בהם נוצרת תקלה בצנרת המים או פגיעה חיצונית, נסגרים המים כדי לתקן את התקלה ונפתחים מיד בסיום התיקון. במצבים אלו עולות הודעות באתר האינטרנט ובמענה הטלפוני של החברה".
חברת החשמל: "מבדיקה שערכנו עולה כי לא נרשמו אירועים של תקלות חשמל אזוריות או הפסקות חשמל יזומות לצורך עבודות בתוואי הרכבת באזור גילה, לרבות ברחוב הגננת".
תגובת עיריית ירושלים לא התקבלה עד למועד פרסום הכתבה.