1 צפייה בגלריה
ראס אל־עמוד | צילום: רפי קוץ
ראס אל־עמוד | צילום: רפי קוץ
ראס אל־עמוד | צילום: רפי קוץ
באזור ראס אל־עמוד, על המורדות הדרומיים של הר הזיתים, אושרה בימים אלה תוכנית המתפרסת על פני 1,700 דונם וכוללים גם את ואדי קדום, חלקה הדרומי של שכונת א־שייאח ועין אילוזה. במרחב המתוכנן קיימות כיום כ־5,000 יחידות דיור מאושרות, ולאחר אישור התוכנית מספרן יעלה כמעט כפליים, לכ־9,700 יחידות דיור. כמו כן האזור שבתוכנית כולל 11 אתרי תיירות, ביניהם חמישה מרקמים לשימור: גרעין הכפר, מתחם בית אברהם, מתחם מחוז ש"י, מתחם כנסיות ביתניה ומתחם בית הגבירה המיוסרת.
במסגרת התוכנית החדשה יתווספו למרחב מבני ציבור רבים ובכלל זה 42 כיתות יסודי, 108 כיתות על־יסודי, בית ספר יסודי חדש של 12 כיתות ומינהל קהילתי. שני מתחמים בתוך המרחב הזה נבחרו לתכנון מפורט: עין אילוזה וואדי קדום. במתחם עין אילוזה, ששטחו כ־330 דונם, יוקצו 90 דונם לשטח ציבורי פתוח ו־120 מתוך אחוזי הבנייה ברוטו יוקצו לעסקים. בוואדי קדום הקטן יותר (36.5 דונם בחמישה מתחמים לא רציפים), יוקצו 12,825 מ"ר למגורים, 7,200 מ"ר לבית ספר ו־120 מאחוזי הבינוי ברוטו יוקצו לעסקים.
התוכנית מתבססת על תוכנית מתאר 2000 ומעדכנת את ההנחיות שלה. כמו כן היא נשענת על מדרג הזכויות שניסחה העירייה בשיתוף לשכת התכנון עבור כל מזרח העיר. בסקר אוכלוסייה שנערך התגלה גם כי אוכלוסיית השכונה צעירה מאוד, ו־53 אחוזי מתושביה הם בני 15 ומטה.
חבר המועצה אלעד מלכא (התעוררות): "הפתרון למחסור בתשתיות, היעדר השירותים והפקרת האחריות הישראלית על מזרח ירושלים מתחיל בתכנון. תוכנית האב תאפשר לייצר תוכניות בנייה, לאכוף את החוק על בנייה בלתי חוקית, להעמיק תשתיות של חינוך, פנאי ותחבורה ולממש את אחריותנו על מזרח ירושלים, לרווחת תושבי ירושלים כולם".
גם חברת המועצה לורה ורטון (מרצ) מברכת על התוכנית, אך מוסיפה ש"הדבר הבוער ביותר כיום הוא מתן היתרים למגורים, ואותם אנחנו לא רואים מספיק. אני מאוד מקווה שלצד תכנון השכונות, המבורך כשלעצו, יאפשרו גם לתושבים לבנות או להכשיר את בתיהם".