1 צפייה בגלריה
המקום בו אמור לקום הפאב בבית הכרם. צילום: יואב דודקביץ'
המקום בו אמור לקום הפאב בבית הכרם. צילום: יואב דודקביץ'
המקום בו אמור לקום הפאב בבית הכרם. צילום: יואב דודקביץ'
המתנגדים המפתיעים לפאב החדש בבית הכרם: רגע לפני שבשכונה יוצא לדרך פרויקט להקמתו של מקום בילוי שיתופי, שאמור להיות פתוח גם בשבתות, התעוררה לאחרונה התנגדות למיזם – דווקא מצידם של תושביה החילונים של השכונה.
כבר זמן מה שצעירי שכונת בית הכרם עמלים על פתיחת הפאב־קפה השיתופי החדש, שצפוי לפעול גם בשבת.
אלא שלאחרונה החלו לעלות קולות התנגדות למיזם, כשבמכתב ששלח לעירייה בימים האחרונים עו"ד שרון אבני הוא דורש מאנשי כיכר ספרא, בשם תושבים חילונים מהאזור, לנקוט הליכים ולמנוע את פתיחת המקום.
לדברי המתנגדים, מדובר במבנה עתיק שקיים יותר ממאה שנים וייעודו התכנוני היה ונותר מגורים.
לטענת עו"ד אבני, המקום נמסר ברבות השנים לידי המינהל הקהילתי בית הכרם כדי שישמש לפעילות לקשישים. "למרות שהמבנה ניתן למינהל למטרה ברורה זו, במשך תקופה ארוכה הוא משמש לצרכים אחרים", כתב. "הקומה העליונה שימשה ומשמשת לתערוכה על תולדות השכונה ומדי פעם מבוצעים בה אירועים שונים, בעוד הקומה התחתונה שימשה עד לפני זמן מה כגן ילדים".
אבני כותב במכתבו כי "למרות ההוראות הברורות, במשך למעלה משנתיים פועל המינהל הקהילתי בשיתוף אגף חברה בעירייה במטרה להקים בקומה התחתונה של המבנה פאב, בר, בית קפה, תוך הפרה יסודית של חוזה השימוש ושל הוראות הדין".
לטענתו של אבני, ב־14 בנובמבר 2018 נחתם בין המינהל הקהילתי בית הכרם לאגודה השיתופית הסכם התקשרות להפעלת בית קפה. "ככל הידוע לחתום מטה אף גורם מוסמך מטעם עיריית ירושלים לא אישר את החתימה על ההסכם ונראה כי הגורמים הרלוונטיים בעירייה לא היו מודעים כלל לחתימתו", הוא ציין.
אבני כותב עוד במכתבו כי על העירייה לנקוט צעדים כדי למנוע את הקמת בית הקפה ומוסיף כי הוא שוקל צעדים משפטיים נוספים, שכוללים פנייה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כדי שזה יפתח בבדיקת הנושא.
תגובת הוועד המנהל: "בבר-קפה הקהילתי שיתופי בבעלות תושבי השכונה שעתיד להיפתח בבית הכרם חברים, נכון לזמן כתיבת התגובה, 150 משפחות והמספר ממשיך לעלות מדי שבוע. לעניין המינוח 'צעירי שכונת בית הכרם' אז לשם הדיוק הגיל הממוצע של חברי הקואופרטיב הוא 47. הבר-קפה נולד לאור צורך אמיתי שזוהה בשכונה - מקום מפגש שכונתי קהילתי, ללא מטרות רווח, התואם את ציביון רוב תושבי השכונה. נדייק בנוסף: מר אבני אינו תושב השכונה מזה מספר שנים ופעילותו בשכונה היא השכרת דירה בקרבת בית הוועד, אין הוא מייצג את 'תושביה החילונים של השכונה' אלא בעיקר את עצמו".
תגובת העירייה: "בניגוד לנטען, בית הקפה הינו מקום קהילתי שמטרתו לשמש את כלל הציבור וללא מטרות רווח. העיריה מקפידה לנהל שיח פתוח עם התושבים הפונים אליה וכך כבר מבוצע גם במקרה זה. אנו סמוכים ובטוחים שביחד עם המינהל הקהילתי כל הסוגיות שהועלו ייפתרו על הצד הטוב ביותר ולטובת תושבי השכונה".