1 צפייה בגלריה
גילה. זינוק בפופולריות. צילום: יואב דודקביץ'
גילה. זינוק בפופולריות. צילום: יואב דודקביץ'
גילה. זינוק בפופולריות. צילום: יואב דודקביץ'
תושבים בסוף 2017: 32,290
תושבים לפני 30 שנה: 27,400
מחירי הדירות כיום: 3 חדרים: כ־1,300,000; 4 חדרים: כ־1,500,000.
מחירי הדירות בשנות ה־90: 3 חדרים: כ־65,000 דולר (כ־280 אלף שקל); 4 חדרים: 80,000-70,000 דולר (כ־350 אלף שקל).
(הנתונים באדיבות משרד התיווך רי/מקס פרסונל, חבר בלשכת המתווכים).
מה נשתנה?
בסוף שנות ה־80 ובתחילת שנות ה־90 היתה גילה רחוקה מלהיות מבוקשת. אף שמספר התושבים אז היה קרוב למספרם היום עדיין האזור נחשב מרוחק מדי ולא אטרקטיבי מבחינה נדל"נית. הוא אף נתפס מעט שנוי במחלוקת משום שהוא נמצא מעבר לקו הירוק. כיום לעומת זאת מדובר בשכונה שמבחינת הביקוש שנייה רק לפסגת זאב, ובדירוג שפרסם בשנה שעברה האתר 'יד 2' השכונה ניצבת במקום הרביעי בדירוג השכונות המבוקשות ביותר ברמה הארצית. גילה עשתה דרך ארוכה ומאוד מפותלת בדרכה להפוך לאזור מגורים כה נחשק.
"בשנות ה־80 זה היה ממש סוף העולם שמאלה, עד כדי כך שהיו משווים את גילה לקרית ארבע", נזכר אריה לוי, פעיל חברתי וחבר בהנהלת המינהל הקהילתי של גילה. "היו אוטובוסים מעטים מאוד ביום ומוניות שירות בשבת, שאחר כך הפסיקו. הריחוק הזה היה שיקול משמעותי בהחלטה אם לעבור לגילה, ובסופו של דבר עברנו בגלל המחירים שהיו זולים בהרבה ביחס לשכונות אחרות בירושלים".
אלא שבמהלך שנות ה־90 החלה השכונה להתפתח ולגדול, וכך גם המחירים שהחלו לטפס. דווקא בתחילת המילניום ספגה השכונה מכה תדמיתית קשה בגלל אירועי הירי והפצמ"רים לעברה מכיוון בית ג'אלה. התופעה גרמה לבהלה ולנטישה ומכירה המונית של הדירות ולהתרסקות מחירי הדירות, בייחוד ברחובות הקצה כמו האנפה.
"בשום שלב קודם לכן לא היו לנו חששות ביטחוניים מיוחדים, ולכן כשהגיעו הפצמ"רים זה היה ממש כרעם ביום בהיר", נזכר לוי. "היתה נפילה אדירה בהרגשת הביטחון, שירדה לאפס, וכל מי שהיה יכול לברוח מגילה ברח. גם המחירים נחתכו כמעט בחצי. למעשה, גם היום המצב יכול להתפוצץ בשעה אחת - מספיק שבלון תבערה אחד כמו בעזה עולה מבית ג'אלה, אבל לאנשים יש זיכרון קצר".
לאחר כמה שנים המחירים התחילו לטפס, בין השאר בגלל הכבישים שנסללו לכיוון השכונה. השיא היה לפני יותר משנה, עם סיום סלילת כביש בגין דרום, שקירב את גילה למרכז ולכניסה לעיר. מגמת העלייה הזאת נמשכת ללא עצירה עד היום.
יתרונות
המחיר - כבר לא זול, אך סביר בהחלט יחסית לשכונות אחרות בעיר.
נגישות - קישור גילה לכביש בגין פחות או יותר חיסל את תופעת הפקקים בשכונה ואיפשר להגיע במהירות לכל מקום (כ־12 דקות למרכז העיר בשעות השיא). בשכונה גם מתוכנן לעבור קו של הרכבת הקלה.
קהילתיות - השכונה מתאימה מאוד לצורכי זוגות צעירים. יש פעילות קהילתית מגוונת, בתי ספר שנחשבים לטובים ובאופן כללי אווירת קהילה בשכונה.
חסרונות
סמיכות לכפרים ערביים עוינים - בשכנות לגילה ממוקמת בית ג'אלה, שם שמעורר רגישות ביטחונית. באופן כללי, בשנים האחרונות תושבי גילה מלינים רבות על עוצמת המואזין. עם זאת הנושא מטופל ובתקופה האחרונה חל שיפור בתחום.
התחרדות - בעיקר בגילה א'. כחלק מ'הסכם החלוקה של ברקת' מול החרדים הוחלט גם לפתח שירותים ומוסדות עירוניים המותאמים לאוכלוסייה חרדית באזור זה של השכונה שממילא מתחרד. בשלב זה התופעה מוגבלת בעיקר לגילה א'. גורמים שונים בשכונה אינם צופים מלחמות דת משמעותיות, הן משום שמדובר בחרדים 'מודרניים' יחסית שאין להם קשר לפלגים המיליטנטיים והן משום שחלק גדול מאוכלוסיית גילה מסורתי.
עם הפנים קדימה
"אני מאמין שבשנה הקרובה המחירים יישארו פחות או יותר באותו מקום ולא ימשיכו לעלות, כי ב־2019/2018 הולך להיות היצע גדול של דירות בגילה", מסביר יחיאל שושן ממשרד רי/מקס פרסונל. "בפרויקטים החדשים של מורדות גילה נבנות כרגע כ־700 דירות חדשות, כשלפחות 50 אחוז מאלה שקנו נכס במתחם הם תושבי גילה עצמם. האכלוס של הפרויקטים האלה מתוכנן לסוף השנה הבאה, וזה אומר שבשנה הקרובה התושבים שרכשו שם ייכנסו לתהליך של מכירה".